fbpx

ÕPETUS: blogi tegemine WordPressiga (2019)

Share on facebook
Jaga
Share on twitter
Säutsu
Share on email
Saada

Kui sa soovid teada, kuidas teha ISE professionaalset blogi, siis see tasuta õpetus loodetavasti aitab sind. Nimelt koostas Wixteri agentuuri veebiarendaja Imre algajasõbraliku samm-sammult juhendi, mis on arvesse võtnud kõiki viimaste aastate parimaid trende ja soovitusi.

blogi tegemine

Sellest õpetusest saad vastused järgmistele küsimustele:

  • Kuidas käib blogi tegemine ja selle haldamine WordPressis?
  • Milline postitus haarab lugejat ja milline mitte?
  • Kuidas optimeerida oma WordPress blogi otsingumootoritele (SEO)?
  • Kuidas panna oma blogi raha teenima?
Samm 1.

Vali sisuhaldussüsteem!

voog vs. wordpress
Blogi tegemiseks sobib hästi nii WordPress, kui ka Voog veebiehitustööriist.

Platvorm on vajalik, et blogi loomine saaks olema võimalikult lihtne ja kiire (loe: koodivaba). Tutvustan sulle Eestis kahte populaarset valikut: Voog ja WordPress.

Vaata tabelist, mille poolest need kaks populaarset sisuhaldussüsteemi teineteisest erinevad…

Kodulehe majutus Integreeritud
Tuleb juurde osta
Võimekas kujundusmall
Olemas (12tk)
Tuleb juurde osta
Tasuta prooviversioon 30 päeva
Puudub
Kasutajatugi (eesti k) Jah (livechat)
Google, Youtube
Kasutajaliides (eesti k) Jah
Jah
Mitmekeelsus Jah
Jah
E-poe funktsioon Jah
Jah
Erisoovide teostus Nõuab veebiarendajat
Lihtne (pluginad)
Haldamine Alati lollikindel
Oleneb arendajast
Varjatud kulud Ei, kõik hinna sees
Pluginad, kujundused
Hind al. 8€ kuus
Tasuta

WordPress on konkurentsitult maailma kõige populaarseim sisuhaldussüsteem, millega on võimalik teha mistahes tüüpi veebilehti. Oluline on mõista, et nö palja WP-ga midagi lahedat eriti teha ei saa. Iga kasutaja peab otsusi langetama ka kujundusmallide ja pluginate välisturul tänu millele toimubki veebiarendus soovitud suunas.

Voog on tartlaste loodud veebiehitustööriist ehk website builder. Builder’id on mõeldud eeskätt isetegijatele, kellel puudub varasem kogemus kodulehe tegemisega. Vastupidiselt WordPressile on tegemist suletud platvormiga. Nimelt majutus, kujundusmallid ja ehitustööriist ise – kõik on Voo inimeste endi poolt välja arendatud ja midagi juurde liidestama/ostma rohkem ei pea.

Kokkuvõttes on Voog palju algajasõbralikum, kuid see tähendab ka automaatselt väiksemaid võimalusi ja erisoovidega läheb ilmselt keeruliseks! Suurema huvi korral loe meie enda loodud põhjalikumat arvustust: Voog koduleht, kas väärt katsetamist?!

Blogger.com ja muud tasuta platvormid

Tasuta blogi tegemine Blogger.com jms platvormiga unusta kohe ära. See on justkui veebiarenduse “rämpstoit”. Piltlikult öeldes: maitseb hästi, kuid toiteväärtus on madal. Nimelt tasuta platvormide puhul sa ei saa oma blogi kuigi palju disainida ja tehnilised võimalused on väga piiratud. Samuti ei jää su domeeninimi professionaalne ning see kõik kokku on kaugel otsingumootorisõbralikkusest. Soe soovitus: kui juba veebilehte teha, siis kvaliteetselt!

Veebiarendaja nõuanne:

Blogi loomisel soovitan sisuhaldussüsteemiks valida WordPressi, sest lõpptulemus saab temaga olema isikupärasem. Voog on piiratud võimalustega ja jäägu neile, kes soovivad blogi valmis saada minimaalse ajakuluga ja kellel pole vajadust igat ruutsentimeetrit oma veebilehel kontrollida!

Samm 2.

Hangi veebimajutus ja domeen!

Läksid WordPressi teed? Hea valik! Paraku ei saa WP-ga päriselt tutvuda enne kui on olemas virtuaalserver ja domeen. Seega vajad sa teenusepakkujat!

Veebimajutuse valiku puhul võta peamiseks aluseks järgmine reegel: seal kus on sinu lugejad, olgu ka sinu teenusepakkuja.  Serveri kaugus lugejast mõjutab kiirust ja veebilehe avanemiskiirus on SEO üks faktoritest. Seega läheb ilmselt käiku kohalik teenusepakkuja?!

Siin on meiepoolse uurimustöö tulemused, kes on parim veebimajutaja Eestis

 EttevõteKuutasuKlienditugiTöökindlusKiirusHinne
1Veebimajutus5.21€10/10100%477ms★★★★★
2Zone5.55€10/1099,99%343ms★★★★★
3Virtuaal2.08€8/1099,97%674ms★★★★
4Wavecom5.00€9/1099,98%408ms★★★★
5Radicenter4.58€8/1099,89%336ms★★★★
6Core Solutions2.50€7/10100%728ms★★★
7Telia6.33€5/1098,79%348ms★★★
8Hostinger5.45€6/1099,02%861ms★★
9Beehosting3.19€0/1099,95%1,32s
10Gonetwork6.00€2/10--

WordPressi paigaldamise õpetus

Juhul kui kodulehe ülesse seadmine tundub keeruline, siis sellekspuhuks oleme koostanud samm-sammult õpetuse, kuidas käib domeeni registreerimine ja majutamine. Ühtlasi tuleb juttu, milline on hea domeeninimi ja milline mitte.

Juhul kui valid kodulehe majutuse Veebimajutusest, siis kasuta meie promokoodi “WIXTER”, mis kingib 3 kuud tasuta majutust ilma igasuguste lisakohustusteta!

Samm 3.

Kujunduse paigladmine

WordPress on tühipaljas platvorm ja seega ilma kujunduse ehk theme’ita blogi ega mis tahas muud veebilehte ehitada ei saa. Tänu modernsetele kujundusmallidele on blogi tegemine lahe ja kiire. Ligipääs sadadele fontidele ja erinevatele disainelementidele on mõned privileegid, miks tasub teha väga hoolikas valik.

Valiku puhul peab jälgima:

  • Mis  tüüpi veebi jaoks on theme loodud?
  • Kas theme sisaldab võimekat page builder’it (päästab koodimisest)?
  • Kas theme’ga tuleb kaasa demo sisu (lihtsustab ülevaatlikkust)?
  • Autori usaldusväärsust ehk loe tagasisidet ja hinnangut!
  • Hinda (isiklikult üle 50-60€ ei kulutaks)

1. Vali WordPressis “Teemad”!

Kliki WordPressis: Välimus ➜ Teemad ➜ Lisa uus teema

Twenty Seventeen; Sixteen jne – need on WordPressi enda loodud tasuta kujundusmallid, mis millegi erilisega just ei hiilga ja omavad lihtsalt eksponeerivat funktsiooni.

Teema lisamine WordPressis
Teema lisamine WordPressis

2. Leia sobiv theme ja kliki “Paigalda”!

Vali teema mis sulle kõige rohkem meeldib! Blogi pidamiseks sobivate kujundusmallide leidmiseks sisesta otsingusse sõna “blog”. Vaata kindlasti eelvaadet ja loe kasutajate arvustusi. Installimiseks kliki:

Paigalda ➜ Lülita sisse

Kujunduse paigaldamine WordPressis
Kujunduse paigaldamine WordPressis

NB! WordPressis on tuhandeid theme’e, mida presenteeritakse sõnaga “tasuta”. See on tegelikult reklaamitrikk. Sa saad 100% tasuta kasutada nö poolikut versiooni, mille täisversioon on kättesaadav juhul, kui ostad tasulise täisversiooni!

Kujunduse ja page builder’i soovitus: Elementor

Theme’i valimine on tegelikult õudne protsess, sest tõenäoliselt tabab ka sind tõeline valikuhalvatus. Enamik isetegijaid on tõenäoliselt raisanud päevi ja päevi, et leida ideaalne eksemplar nii välimuselt, kui ka tehniliselt.

Ka meie agentuur teinud kümneid veebilehti erinevate valmispõhjade peale ja sellest järeldus on järgmine: poole lahedam on theme nö tükkidest ise kokku panna ja seda võimldab super plugin nimega Elementor Pro. Elementoriga töötamine on tõeliselt nauditav, sest kasutajaliides on väga algajasõbralik! Muideks ka meie agentuuri veeb on loodud just Elementoriga. Samuti on Elementoriga loodud näiteks Laenukompass ja Kinnisvarablogi

Elementorit kiidavad muuseas ka mitmed tunnustatud portaalid nagu näiteks wpbeginner.com. Tegu on ühtlasi ka kõige populaarsema WordPress page builder’iga. 

Mille poolest siis erineb Elementor teistest konkurentidest?

  • Pääsed kujundusmalli valimise virr-varrist
  • Ilusad terviklahendused blogipostituse põhjadest
  • Ei pea allalaadima mõttetuid lisapluginaid, mis koormvad veebilehte
  • Tohutu võimekuse juures on säilinud algajasõbralikkus

Vaata videost, kuidas blogi loomine Elementoriga välja näeks!

NB! Theme builder’it saab kasutada ainult Elemento PRO-ga  (hind: $49)!

Elementori aktiveerimine

Pärast ostu sooritamist tuleb alla laadida Elementor-Pro.zip, mis tuleb lahti pakkida pluginate sekstioonis!

  1. Lae Elementori zip file enda arvutisse
  2. Ava WordPressis: Pluginad ➜ Lisa uus
  3. Kliki: Lae plugin üles ➜  Choose File (Elementor-Pro.zip) ➜ Paigalda kohe ➜ Lülita sisse
  4. Seejärel aktiveeri Elementori kasutajakeskkonnas oma litsents ning töö võibki alata
Samm 4.

Blogi seadistamine

Blogi tegemine WordPressiga ei erine suures plaanis klassikalise äriveebi loomisest. Kui äriveebis on põhisisu sisulehtedel, siis blogides on rõhuasetus postitustel.

Mis vahe siis on postitusel ja sisulehel? Toon välja 3 erinevust:

  • Postitust saab siduda rubriigi ja sildiga
  • Kõik postitused arhiveeritakse eraldi sisulehel (blog page)
  • Lugejad saavad postitusi kommenteerida

Uue postituse tegemine ja seadistamine

Uue WordPress blogipostituste tegemiseks vali: Postitused ➜ Lisa uus

Blogi pidamine WordPressis
Uue blogipostituse lisamine WordPressis.

Uue blogipostituse tegemine WordPressis

  1. Määra postitusele tiitel!
  2. Kirjuta lühike ja selge  URL!
  3. Määra postitusele pealkiri (heading 1)!
  4. Sisu lisamine on sama lihtne nagu Word dokumendi koostamine.
  5. Kategoriseeri postitus rubriikidesse!
  6. Saad disainida postituse Elementori builderiga (tasuline, kuid asendamatu tööriist).
  7. Saad siduda oma postituse siltidega.
  8. Määra õige page template ehk sisulehe mall! Elementor Full Width tekitab nö. puhta lehe, kus kuvatakse 100% Elementori builder’iga loodud elemente ja sisu. Canvas võimaldab Elementoriga loodud elemente kuvada osaliselt.
  9. Võimalus lisada postitusele tunnuspilt.

Mis on rubriik ja silt?

Rubriikide kasutamine loob võimaluse oma postitusi kategoriseerida. Rubriikideks võib olla: retseptid, tervislik toitumine jne. Rubriikide kasutamisega paraneb veebilehe kasutajakogemus.

Sisuliselt sama lugu on siltidega. Iga postitus võiks omada kuni 3- 5 silti. Silte kasutatakse peamiselt seetõttu, et sinna on võimalik jätta olulisi märksõnu ja see on väike SEO faktor parandamaks oma tulemusi otsitulemustes. Siltidest saab moodustada sildipilve. Pilvest joonistub välja, mis fraase sinu blogi kõige rohkem kajastab.

Ettevaatust! Sildipilve kuritarvitamine märksõnade spammina (pilves on silte 500+) võib kaasa tuua Google penalty ehk su veeb kukutakse otsingutulemuste lõppu!

Määra blog page’ile asukoht!

Mõtle läbi, kus kohas hakatakse kuvama sisulehte, kuhu kogunevad kõik uued postitused, mis on loodud blogi pidamise käigus. Blog page erineb veel sellepoolest, et tal on paremas ääres sidebar, kuhu saab kuvada seonduvaid postitusi jms.

Muideks WordPress kuvab blog page’i vaikimisi alati avalehena. Kui sa soovid avalehena kuvada midagi muud ehk staatilist lehte, siis tuleb liikuda:

Settings ➜ Lugemine ➜ Märgista “Staatilist lehte”

lugemisseaded wordpressis
Avalehe ja blog page’i määramine WordPressis.

Sisulehed, menüü, pluginad ja muu pudipadi

Igal veebilehel kaasarvatud lihtsal WordPress blogil eksisteerib menüü. Menüü loomiseks on aga vaja sisulehti, sest muidu poleks külastajatel seal kuskile klikkida.

Kui sa soovid teada, kuidas ehitada menüüd ava meie WordPressi kodulehe tegemise õpetus, kus käsitleme üldisi veebiarenduse aspekte põhjalikumalt. Samuti käsitleme seal, mis lisarakendused ehk plugin’aid on iga kodulehe omanikule suisa kohustuslikud ning mõistagi palju muudki, et veebileht saaks algusest lõpuni kenasti valmis.

Samm 5.

Sisuturundus ja SEO

Kindlasti soovid, et sinu blogi pidamist märgatakse. 5. sammuna annan sulle spetsiaalseid SEO ja sisuturunduslikke nippe ehk kuidas luua hea blogi, mis kasvataks järjepidevalt oma lugejaskonda.

Hea blogi tunnused

Kõik kes sinu veebilehele satuvad nendest väga vähesed loevad postituse alguselt lõpuni. Veebis on inimesed kärsitud ja pigem loetakse diagonaalis, otsides pidepunkte/märksõnu millest kinni hakata.

Järgevalt tutvustangi, kuidas kujundada blogipostitust, mis ei väsita lugejat ja hoiab teda võimalikult kaua veebilehel.

Siin on ilmekas näide Oliver Embertoni blogipostituse struktuurist:

Hea blogipostitus
Visuaalselt atraktiivne blogipostitus

Põhinipp seisneb selles, et igavat halli teksti ei ole kunagi terve ekraaniulatuses. Pidevate pidepunktidena kasutatakse: pilte, alapealkirju või muid rõhutusi. Postitus peab olema scrollides atraktiivne!

Muud tähelepanekud/erisused:

  • Font on “sõbralik” ja seda on mugav lugeda (nimetus: FF Tisa Pro; suurus: 22px; kaal: 400; värv: tumehall – #4d4d4d)
  • Sotsiaalmeedia nupud postituse alguses ja lõpus
  • 252k jagamist (sotsiaaline tõestusmaterjal, et tegu on hea postitusega)
  • Piltidega kaasatakse erinevaid helgeid värve
  • Puuduvad segavad elemendid (nt. sidebar ja reklaamid)

Blogipostituse optimeerimine ehk SEO

Ükski veebilehe omanik ei tohiks mööda vaadata SEO’st ehk kodulehe optimeerimisest. See tegevuste kogum on 100% tasuta viis reklaamida oma veebilehte ja käsitleb kõrgetele (loe: nähtavale) positsioonidele jõudmist orgaanilises otsitulemustes.

Suurimad SEO nipid:

  1. Kasuta samu märksõnu, mida kasutavad sinu lugejad kui nad on huvitatud sinu teenusest.
  2. Põhimärksõna esinegu: tiitlis, alapeakirjades kui ka põhisisus. Samuti kasuta teemaga seonduvaid märksõnu ja sünonüüme.
  3. Tegele link buildinguga ehk viita oma teistele postitustele ja otsi backlinke. Nt. riputa enda blogi ise neti.ee portaali.
  4. Paranda oma blogi avanemiskiirust piltide kompressimisega.
  5. Kasuta Google Analytics’it, Search Console’i, kui ka Hotjari

Need on vaid loetud nipid suurest masinavärgist. Loe täpsemini meie spetsiaalsest SEO ehk kodulehe optimeerise õpetusest!

WordPress blogi monetiseerimine

Mis saaks olla veel parem, kui blogi pidamine hakkaks sisse tooma reaalset raha. Eesti keelne turg on küll väike ja teenistused väikesed, kuid sellest hoolimata on see võimalik! Seda tõestavad sellised tuntud blogijad nagu näiteks Mallukas ja Paljas Porgand.

Populaarseimad monetiseerimise viisid:

  • Promo teiste ettevõtete teenuseid läbi affiliate link’ide ja saa soovituse pealt vahendust  komisjonitasu.
  • Rendi väike pind oma veebilehest reklaamivahendajatele (Google Adsense või kodumaine Smart AD) välja.
  • Müü enda isiklikku arvamuslugu ettevõtete promomiseks  (vaata kuidas presenteerib seda teenust Mallukas).
  • Müü välja viitavaid linke. Lingid on justkui torud, mille kaudu liigub väärtus ehk lingimahl (link juice on suur SEO faktor).

Monetiseerimiseks loe edasi meie põhjalikku õpetust: kuidas internetis raha teha!

Boonus

Suurimad vead blogi pidamisel

1. Teksti lugemine nõuab pingutamist.

Kõige mugavam on lugeda tumedat teksti valgel taustal. Fondi suurus jäägu 20-22px vahemikku. Pigem ole fondi valikul konservatiivne kui eristuv.

Ajakirjas Forbes ilmunud fontide arvustus peab kõige loetavamateks Google fontideks:

  1. Open Sans’i
  2. Roboto’t
  3. Lato’t

2. Sinu postitused/artiklid ei kõneta lugejat.

Mõtle läbi, mis on sinu nišš/kiiks, mida sa teed teistmoodi. Fakt on see, et su jutt peab tekitama mingit kõlapinda. Kasuks tuleb ka sihtgrupi tundmine. Näiteks sa võid kasutada oma lugejate slängi või kõnepruuki ja seeläbi tekib lugejaga parem kontakt ja samastumine.

Kui sa tegeled äriblogimisega, siis süübi mingisse teemasse eriti detailselt. Parem postita kord nädalas kvaliteetset kraami kui igapäev üldist rämpsu.

3. Sa ei kasuta ära sotsiaalmeedia potensiaali.

Sotsiaalmeedia on parim viis hoida ja arendada sidet oma lugejaskonnaga. Blogimisel ei saa jääda anonüümseks. See pole lihtsalt usaldusväärne. Sa ei saa olla ka ennasttäis arvamusliider. Sa pead olema oma lugejaga võrdne ja nö. samas paadis. Ära karda näidata oma nõrkusi ja muud elu.

Sotsiaalmeedia strateegia peaks olema järgmine:

  • 9x paku väärtust 1x küsi müüki
  • Reklaami igat uut postitust sotsiaalmeedias lühikese isutekitajana ja suuna nad oma veebilehele
  • Vali välja 1-2 kanalit, mitte ära proovi hallata kõiki korraga

4. Muutud liiga kommertslikuks.

Taaskord kehtib reegel: üheksa korda paku väärtust ja üks kord müü. Iga kolmas blogipostitus ei saa olla makstud reklaamlugu või kiidulaul kui hea su toode või teenus on. Kellegile ei meeldi kui talle Egiptuse kaupmehe kombel midagi jõuga pähe määritakse. Ole kannatlik ja inimlik – vastasel juhul peletad sa inimesi lihtsalt eemale.

Kokkuvõtteks

Blogi tegemine võib tehnilises mõttes tunduda käkiteona ja tegelikult ongi seda. Kahtlemata on sisuloome märksa suurem kunst. Mõni inimene kohe oskab huvitavalt kirjutada ja mõni mitte.

Arvesta, et blogi alustamine on vaevaline nagu iga äri algus, sest oma lugejaskonna tekkimiseks kujuneb tõenäoliselt aastaid järjepidevat tööd, aga kui see ühel päeval on saavutatud, on tegu tõeliselt hinnalise “kinnisvaraga” veebis.

Jõudu sulle blogi tegemisel ja ära unusta tähtsaimat: CONTENT IS KING!

Autorist lähemalt:
Imre Saar

Imre Saar

Imre on wixter.ee asutaja, kirgilik veebidisainer ja turundushuviline. Õppinud veebitehnoloogia erialal Eesti Ettevõtluskõrgkool Mainoris. Ammutab uusi ideid ja inspiratsiooni looduses viibides ja sportides. Kes pole kohtunud temaga veebiavarustes, see on kindlasti näinud teda Tallinna terviseradadel järjekordseks maratoniks valmistumas.

Wixter.ee kasutab küpsiseid! Loe lähemalt!