Digiturunduse võimaluste mõistmine aitab ettevõtetel leida sobivaimad turundusvõimalused, et teha teadlikke otsuseid ja saavutada maksimaalne mõju oma sihtrühma seas.
Digiturunduse KKK
Turundust tehakse seal, kus on inimesed. Tänapäeval veedab enamik inimesi suure osa oma ajast internetis, mistõttu on järjest suurenenud internetiturunduse osakaal toodete ja teenuste turundamisel. Kuid internet on lai – seega peab turundaja täpselt teadma, milliseid veebikeskkondi tema sihtrühm kasutab. Seega on digiturundus tänapäeva ärimaailmas hädavajalik, kuid selle kiiresti arenev maastik võib tekitada palju küsimusi.
Mis on digiturundus?
Digiturundus on turunduse vorm, mis kasutab digitaalseid kanaleid ja tehnoloogiaid toodete, teenuste või brändide reklaamimiseks ja müümiseks. See hõlmab mitmesuguseid online-strateegiaid ja -taktikaid, mille eesmärk on jõuda võimalike klientideni, suurendada brändi teadlikkust ja edendada müüki.
Põhjuseid, miks turundada digikanalites, on mitmeid. Võrreldes traditsioonilise turundusega, võimaldab digiturundus täpsemini jõuda soovitud sihtrühmani, mõõta tulemusi reaalajas ja kohandada strateegiaid kiiresti vastavalt andmetele.
Digiturunduse osakaal turunduses varieerub sõltuvalt ettevõttest, tööstusharust ja sihtturust, kuid üldiselt on see viimastel aastatel märkimisväärselt kasvanud. Arvatakse, et kui 2018. aastal oli digiturunduse osakaal turunduses 48%, siis 2024. aastal on see juba 70%.
Kui lai valdkond on internetiturundus?
Internetiturundus on väga lai ja mitmekesine valdkond, võimaldades arvestada ettevõtte eripäradega ning leida sobivad strateegiad, kanalid ja tehnikad nii b2c või b2b turunduse jaoks.
Tänapäeva internetiturundus keskendub kahele peamisele suunale: aktiivne osalemine populaarsetel sotsiaalmeedia platvormidel ning veebilehtede optimeerimine otsingumootoritele, eriti Google’ile, et suurendada orgaanilist leitavust. Lisaks neile põhisuundadele kasutatakse ka mitmeid teisi spetsiifilisemaid digiturunduse strateegiaid vastavalt vajadusele. Siin on ülevaade peamistest valdkondadest:
- Veebilehe optimeerimine (SEO ja kasutajakogemuse parandamine)
- Sisuturundus (blogid, artiklid, e-raamatud)
- Sotsiaalmeedia turundus (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter jne)
- E-posti turundus
- Otsingumootorite turundus, sh tasuline otsingureklaami
- Bännerreklaam ja reklaami sihtimine (retargeting)
- Influencer-turundus
- Affiliate-turundus
- Videoturundus (YouTube, TikTok jne)
- Mobiiliturundus (sh mobiilirakenduste turundus)
- Podcast-turundus
- Veebianalüütika ja andmepõhine turundus
- Konversioonimäära optimeerimine
- Kliendisuhete haldamine ja automatiseerimine
- Virtuaalreaalsuse ja liitreaalsuse turundus
- Hääleotsingu optimeerimine
Internetiturundus on pidevas arengus, kuna tehnoloogia ja kasutajate käitumine muutuvad. Seetõttu peavad turundajad pidevalt õppima ja oma oskusi täiendama.
Kas digiturundust saab ise õppida?
Digiturundust on võimalik iseseisvalt õppida ja see on väga levinud. Võimalusi digiturunduses teadmiste ja oskuste omandamiseks on mitmeid viise:
- Veebikoolitused – mitmed platvormid, nt Coursera, Udemy, edX, Google Digital Garage ja Hubspot Academy pakuvad põhjalikke digiturunduse kursuseid. Samuti on videokoolitusi Veebikooli ja Eesti E-Kaubanduse Liidu veebilehel.
- Uuri digiturundust käsitlevaid blogipostitusi ja YouTube’i kanaleid. Ka Wixteri blogis on käsitletud digiturunduse teemat. Samuti tasub kuulata valdkondlikke podcast’e ja saatesarju, nt Turundusraadio, ”Digiturunduse praktikum”, “Eetris on turundusuudised” jne.
- Digiturunduse õppimisel on väga oluline praktiline kogemus. Turunduspraktika saamiseks võib pakkuda abi väikeettevõtetele.
- On mitmeid häid raamatuid, mis käsitlevad digiturunduse erinevaid aspekte.
Iseõppimise eelis on see, et saate keskenduda just neile valdkondadele, mis teid huvitavad, ja õppida omas tempos. Soovides vastutada ise turundamise eest, on oluline meeles pidada, et digiturundus areneb kiiresti, seega on vaja pidevalt end uuendustega kursis hoida.
Kui palju maksavad digiturunduse koolitused?
Digiturunduse koolituste optimaalsed mahud sõltuvad teema keerukusest, osaleja eelteadmistest ja õppimise eesmärkidest. Kui lühikesed veebiseminarid või töötoad võivad maksta 50-150 € ja ühepäevased intensiivkoolitused 200-500 €, siis pikaajaliste koolituste hinnatase võib olla ka 2000-3000 €. Samas on ka tasuta ka soodsaid digiturunduse koolituste võimalusi, näiteks Veebikoolil on õpiampse sotsiaalmeedia turunduse, meiliturunduse, müügi, reklaami, SEO, turunduse, turundusstrateegia ja muude ettevõtluses oluliste teemade kohta. Lisaks pakuvad nad mahukad 6 kuu pikkust õpiprogrammi “AI oskustega digistrateegiks”.
Kas odavam on palgata turundusjuht või osta teenust?
Otsus turundusjuhi palkamise või teenuse ostmise vahel sõltub suuresti ettevõtte konkreetsetest vajadustest ja olukorrast. Suuremate ja stabiilsemate ettevõtete jaoks, kellel on pidev ja mitmekesine turundusvajadus, võib turundusjuhi palkamine olla parem valik. See on eriti asjakohane, kui toode või teenus nõuab sügavat erialateadmist või kui soovite luua tugevat brändi identiteeti ja järjepidevat turundusstrateegiat. Kiiresti kasvavad ettevõtted võivad samuti eelistada palgalist turundusjuhti, kuna see võimaldab paindlikumat ja kiiremini reageerivat lähenemist.
Seevastu väiksemad või alles alustavad ettevõtted, kellel on piiratud eelarve või projektipõhised turundusvajadused, võivad leida, et turundusteenuse ostmine on kulutõhusam lahendus. See variant sobib hästi ka siis, kui vajate spetsiifilist ekspertiisi teatud valdkondades nagu SEO või sotsiaalmeedia, mida oleks kulukas täiskohaga palgata. Teenuse ostmine pakub juurdepääsu laiale oskuste ja tööriistade valikule ilma pikaajalise kohustuseta, mis on eriti kasulik, kui teie turundusvajadused on muutlikud.
Paljud ettevõtted leiavad, et optimaalne lahendus on hübriidmudel. Selle puhul on palgal turundusjuht, kes vastutab üldise turundusstrateegia eest, kuid spetsiifilisi teenuseid ostetakse sisse vastavalt vajadusele. See lähenemine võimaldab paindlikkust ja mitmekülgsust, säilitades samal ajal järjepideva turundusvisiooni.
Kui palju on turunduskampaaniatest kasu?
Turunduskampaaniate kasu võib olla märkimisväärne, kuid see sõltub paljudest teguritest ja varieerub. Hästi planeeritud kampaaniad toovad sageli konkreetseid, mõõdetavaid tulemusi nagu müügi kasv või brändi tuntuse suurenemine. Need aitavad fokusseerida tähelepanu konkreetsetele toodetele või sõnumitele, mis muidu võiksid infomüras kaduma minna. Regulaarsed turunduskampaaniad on olulised brändi teadlikkuse hoidmiseks ja tugevdamiseks, aidates samal ajal luua tugevamaid sidemeid olemasolevate klientidega ning meelitada uusi. Uuenduslikud kampaaniad võivad luua ka olulist konkurentsieelist.
Siiski tuleb arvestada, et mitte kõik kampaaniad pole ühtmoodi edukad. Mõned võivad tuua kiireid tulemusi, teiste mõju avaldub pikema aja jooksul. Oluline on jälgida investeeringu tasuvust – kampaania kulu peaks olema proportsioonis oodatava kasuga. Efektiivsus sõltub suuresti eesmärkide selgest määratlemisest, sihtrühma mõistmisest, õigete kanalite valimisest ja tulemuste hoolikast analüüsist.
On palju tuntud näiteid edukatest turunduskampaaniatest, nt Nike’i “Just Do It” (1988) või Dove “Real Beauty” (2004) jpt. Häid näiteid turunduskampaaniatest, mis paistavad silma oma loovuse, tõhususe ja mõju poolest, tuuakse esile iga aasta. Näiteks 2023. aasta turunduskampaaniatest olid mõjukad Barbie, McDonalds, Heinz jm. Kuigi turunduskampaania edu põhjused võivad olla erinevad – mõned kasutasid nutikalt sotsiaalmeediat, teised põhinesid tugeval emotsionaalsel sidemel või kultuurilistel trendidel-, on neile ühine, et need pakuvad kõneainet ja kaasavad publikut unikaalsel viisil.
Millised on parimad turunduskanalid ettevõttele?
Ettevõtte jaoks parimate turunduskanalite valik sõltub konkreetse äri eripäradest, sihtgrupist ja eesmärkidest. Veebileht toimib ettevõtte digitaalse visiitkaardina, olles sageli esimene kokkupuutepunkt potentsiaalsete klientidega. Veebilehe leitavuse parandamiseks on oluline otsingumootori optimeerimine (SEO) ja Google Ads. Sotsiaalmeedia platvormid nagu Facebook, Instagram või LinkedIn võimaldavad otsest suhtlust sihtgrupiga ja brändi tuntuse kasvatamist. Sellisel juhul tuleb olla aktiivne sotsiaalmeedia platvormidel.
Olenevalt turundusstrateegiast kasutatakse ka e-posti turundust, koostööd teiste brändide ja mõjuisikutega ning traditsioonilisi kanaleid, nagu televisioon, raadio või trükimeedia. Olulise mõjuga on ka klientide tagasiside ja soovitus, mis on endiselt üks võimsamaid turundusviise. Optimaalse tulemuse saavutamiseks – eriti suuremate ettevõtete puhul – on sageli vaja kombineerida erinevaid kanaleid, pidevalt jälgides iga kanali tulemuslikkust ja vastavalt sellele turundusstrateegiat kohandades.
Kes on Eesti parimad turundusspetsialistid ja -agentuurid?
Parimate digiturundusjuhtide, digiturunduse spetsialistide, turundusassistentide ja teiste turundusspetsialistide leidmiseks tasub vaadata mitmeid tegureid:
- Tutvu varasemate tööde ja saavutustega – tulemuslikud kampaaniad, klientide rahulolu ja pikaajalised koostöösuhted räägivad palju digiturundaja töö kvaliteedist.
- Uuri soovitusi ja mainet turundusvaldkonnas, sest positiivne tagasiside viitab sageli kõrgele professionaalsusele.
- Samuti on kasulik jälgida, kas spetsialist on osa valdkonna võrgustikest, osalenud konverentsidel või kas tema tööd on tunnustatud auhindadega, kuigi auhindade puudumine ei tähenda alati, et spetsialist pole tipptasemel.
Ka Eestis tunnustatakse parimaid turundusspetsialiste. Eesti Kuldmuna konkursi raames tunnustatakse parimaid loovlahendusi mitmes kategoorias: turunduskommunikatsioon, PR-kampaaniad, disain ja meisterlikkus ning üritusturundus. Iga aasta valitakse ka aasta turundustegu ja turundustiim. Samas ei pruugi parimad turundusspetsialistid olla alati auhinnatud sellistel loovuskonkurssidel, kuigi nad võivad olla oma töös väga mõjukad ja edukad. Põhjuseks võib olla soov keskenduda tulemuste saavutamisele oma töös ega soovita osaleda turundusspetsialistidele mõeldud konkurssidel.
Soovides kvaliteetse turunduse eesmärgil kaasata parimaid turundusspetsialiste, tasub meeles hoida, et nad on sageli pikalt ette broneeritud, kuna nende maine ja varasemad edukad tööd tekitavad suurt nõudlust. Tipptasemel spetsialistide puhul on mõistlik nendega varakult ühendust võtta ja oma projekt pikemalt ette planeerida.
Kuidas valida digiagentuuri või kodulehe tegijat?
Digiturundusagentuuri või kodulehe tegija valimine on oluline otsus, mis mõjutab teie ettevõtte online-kohalolekut ja turundustegevusi. Siin on mõned sammud, mis aitavad teil leida sobiva partneri:
- Enne digiagentuuri või kodulehe tegija valimist on oluline välja selgitada, millised on soovitud eesmärgid ja vajadused. Veendu, et digiturundusagentuuril on vajalikud oskused, nt SEO, sotsiaalmeedia turunduse, analüütika ja veebiarenduse teemal.
- Uuri turundusagentuuride ja kodulehe tegijate varasemate töödega. Turundusagentuuri valimisel eelista neid, mille stiil on meelepärane. Veebilehtede tegija valimisel hinda varem loodud kodulehtede disaini ja funktsionaalsust.
- Otsi soovitusi varasemalt koostööd teinud klientidelt. Positiivne tagasiside ja head kogemused on märk usaldusväärsest agentuurist.
- Küsi hinnapakkumisi ja võrdle neid. Ole ettevaatlik liiga madalate hindadega, mis võivad viidata madalale kvaliteedile. Tasub leida tasakaal kvaliteedi ja hinna vahel ning leida tegija, kellega koostöö on võimalik soovitud ajaperioodil.
Mis on soovituslik ettevõtte digiturunduse eelarve?
Turunduseelarve suurus sõltub mitmest tegurist, sealhulgas ettevõtte suurusest, tööstusharust, eesmärkidest ja kasvustrateegiast. Paljude ettevõtete jaoks on tavapärane suunata turundusele 5–10% aastasest käibest. Algajad või kiiresti kasvavad ettevõtted võivad investeerida isegi 10–20% oma käibest, et suurendada nähtavust ja turuosa. Ettevõtte turunduseelarve koostamisel tasub järgida mitmeid soovitusi ning pidada nõu turundusspetsialistiga.
Digiturunduse teenuste hind Eestis 2024
Internetiturunduse teenuste hinnad Eestis sõltuvad suuresti nii valitud strateegiast ja teenuste mahust kui ka sellest, kas teenuseid pakub turundusagentuur või vabakutseline spetsialist.
Digiturunduse teenuste hinnad Eestis
Digiturunduse hinnad võivad erineda, sõltuvalt teenusepakkuja kogemusest, turundusteenuse kvaliteedist ja projekti keerukusest. Väiksemad turundusagentuurid või vabakutselised turundusspetsialistid võivad pakkuda madalamaid hindu, samas kui suuremad turundusagentuuride teenuse hind on üldjuhul kõrgem.
Enamasti on digiturunduse teenuse hind kokkuleppeline ja hinnapakkumine koostatakse täpsema info saamisel ja võimaluste arutamisel. Vabakutseliste digiturunduse teenuste tunnihinnad võivad alata 20-30 €/tunnis ning sotsiaalmeedia halduse paketid on keskmiselt al 250-500 €/kuus. Vabakutselisi digiturunduse spetsialiste võib leida näiteks Facebooki gruppidest “Sotsiaalmeedia ja digiturundus Eestis”, “Sotsiaalmeedia turundus” või Veebikooli teenuseampsude keskkonnast. Sõltuvalt olukorrast võib uurida rahvusvahelisi vabakutselisi spetsialiste koondavaid keskkondi, nt Fiverr ja Freelancer.
Turundusagentuuride teenuse hind sõltub valitud teenuste mahust, aga suuremate agentuuride puhul tasub arvestada kuutasuga vähemalt 1000 €.
Digiturunduse võimalused võtavad silme eest kirjuks?
Vajad abi digiturunduse või kodulehega? Veebikool pakub praktilisi koolitusi, et saaksid oma äri viia järgmisele tasemele.
Turundustegevused digimaailmas silma jäämiseks
Digitaalturunduse trendide teadmine on oluline, sest see võimaldab ettevõtetel kohaneda kiiresti muutuva digitaalse keskkonnaga, maksimeerida turundustulemusi ja säilitada konkurentsieelist.
Tehisintellekt mängib üha olulisemat rolli kogu turundusmaastikul ja digiturundustarkvara areneb väga kiiresti. Digiturunduse strateegias jääb oluliseks teemaks andmete privaatsus, kuna tarbijad on üha teadlikumad oma andmete kasutamisest. Samuti peavad ettevõtted oskuslikult haldama klientide kasvavaid ootusi jätkusuutlikkuse osas.
1. Turundusplaan ja -strateegia
Turundusplaani ja -strateegia koostamisel analüüsitakse sihtgruppi analüüsi, seatakse eesmärgid ja valitakse turunduskanalid. Järjest olulisem on andmepõhine otsustamine ning eelistatud on turundusstrateegiad, mis võimaldavad kiireid kohandusi.
2. Kodulehe turundus
Kodulehe turunduse puhul kasutatakse SEO-d, sisuturundust ja kasutajakogemuse parandamist, et rohkem inimesi jõuaks veebilehele. Aina tähtsamad on veebilehe kiirus ja mobiilisõbralikkus ning interaktiivsed elemendid, nt chatbot’id, virtuaalreaalsus.
3. E-poe turundus
Veebipoe turundus keskendub toodete müügi suurendamisele veebipoes. Selle puhul on oluline tootelehtede optimeerimine, ostuprotsessi lihtsustamine ja remarketing ehk taasturundus. Tehisintellekti levikuga on lihtsam teha kohandatud ja personaliseeritud pakkumisi. Väga palju kasutatakse sotsiaalmeedia platvorme, kus viiakse läbi reklaamkampaaniaid ning suunatakse kliente e-poodi, nt Instagramis kasutatakse selleks “Shop Now” funktsiooni.
4. Google turundus (SEO, Google Ads)
Google’i turunduse puhul keskendutakse nii SEO-le ehk orgaanilisele otsingumootori optimeerimisele kui ka Google Ads-ile ehk tasulistele reklaamidele. Veelgi olulisemaks muutub kvaliteetse ja jagamist vääriva sisu loomine. Samuti tuleb keskenduda kasutajakogemuse parandamisele. Tööriistadena saab kasutada nt Google Analytics ja Google Search Console tarkvara.
5. Sisuturundus
Sisuturunduses on oluline luua väärtuslikke ja asjakohaseid materjale, et kaasata sihtgruppi. Sisuturunduse vormideks võivad olla nt blogipostitused, videod, podcastid. Järjest rohkem kasutatakse ka video- ja audiosisu, nt lühivideosid, podcaste, ning interaktiivset sisu, nt küsimustikud, kalkulaatorid. Olulisemaks muutub ka sisu optimeerimine häälotsinguks, et see oleks paremini leitav ja kasutatav häälega juhitavate seadmete kaudu tehtavate otsingute puhul.
6. Sotsiaalmeedia turundus (Facebook, META jt)
Sotsiaalmeedia valdkonnas kasutatakse võimalust brändi tutvustada ja klientidega suhelda sotsiaalmeedia platvormidel (Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok). Järjest rohkem kasutatakse lühivideosid, nt TikToki ja Instagrami reels’e. Sotsiaalmeedia haldamisel võib kasutada tööriistu, nt Meta Business Suite, Hootsuite, Buffer.
7. Meiliturundus
Meiliturunduse eesmärgiks on klientide hoidmine, müügi suurendamine ning info ja personaliseeritud sisu jagamine. Järjest rohkem kasutatakse tehisintellekti sisu optimeerimiseks ja saatmise ajastamiseks. Efektiivne meiliturundus võib olla väga tulemuslik. Meiliturunduses saab kasutada erinevaid tööriistu, nt Mailchimp, Sender, Brevo ja Smaily (eestikeelse kasutajatoega).
Iga suund aitab kaasa üldisele digiturunduse strateegiale, keskendudes erinevatele kanalitele ja meetoditele.
Digiturunduse võimalused võtavad silme eest kirjuks?
Vajad abi digiturunduse või kodulehega? Veebikool pakub praktilisi koolitusi, et saaksid oma äri viia järgmisele tasemele.