Kodulehe optimeerimine (SEO)

Õpetus + tasuta SEO nipid algajatele!


9 min lugemist

Autor: Imre Saar (veebiarendaja) | Oktoober, 2018



Usun, et sinugi mailboxi on prantsatanud müügikiri, kus peamine sõnum on järgmine: “Lubage me optimeerime sinu ettevõtte kodulehe ära ja uusi kliente hakkab tulema uksest ja aknast.”

Selles artiklis vaatleme, mis imetegusid need SEO eksperdid siis sinu kodulehega teevad. Ühtlasi saad palju praktilisi nippe, kuidas veebileht 100% tasuta õigetel alustel iseseisvalt ära optimeerida.

Olgu öeldud, et see praktiline kodulehe optimeerimise artikkel ei eelda sinult mitte mingeid spetsiifilisi oskusi!

Mõisted/lühendid

Teeme kohe lühendid ja mõisted selgeks

SEOsearch engine optimization e. kodulehe optimeerimine otsimootoritele
SEMsearch engine marketing e. otsimootori turundus/reklaam
SERPsearch engine result page e. otsitulemuste pingerida
BRbounce rate e. külastajate tagasipõrkemäär veebilehelt
DAdomain authority e. domeeni autoriteetsus
PApage authority e. sisulehe autoriteetsus
PPCpay per click e. klikipõhine maksustamine

Mis on SEO?

SEO käsitleb peamiselt kodulehe sisu optimeerimist kindlatele märksõnadele ja tehnilistele kriteeriumitele. Kodulehe optimeerimise lõppeesmärk on panna veebileht senisest paremini rankima ehk veeb peab olema võimalikult kiiresti orgaanilisest otsingust leitav märksõnadega, mida kasutavad sinu potensiaalsed kliendid guugeldades.

Näide õnnestunud SEO tulemusest:

Mis on SEO

Mis vahe on välisel ja sisemisel SEO’l?

1. Veebilehe sisene SEO (on-page SEO)

See tegevuste kogum käsitleb peamiselt sisulehtede omavahelist ristlinkimist, märkõnade “istutamist” tekstidesse ja tehniliste näitajate paremaks timmimist (nt. kiirus ja mobiilisõbralikkus). Muideks lõviosa veebilehe omanikest eeldab, et kodulehe optimeerimine kindlatele märksõnadele on piisav, et tõusta Googles otsitulemustes esile. See ei ole piisav, pigem on see lihtsalt eeldus ja tegelikult sellega töö kaugeltki ei lõppe!

2. Veebilehe väline SEO (off-page SEO)

Selles punktis eraldatakse terad sökadest! Off-page SEO on tegevuste kogum veebilehe väliselt. Põhimõtteliselt kodulehe reklaam ja turundus. Antud valdkond hõlmab sinu veebilehele viitavaid linke teistest portaalidest (lihtviited blogides, bännerid, külalispostitused jms.), sihipärast sotsiaalmeedia ära kasutamist ja PPC reklaami tegemist Google Ads‘iga. Selle valdkonna spetsialistid nimetavad veebilehe välist optimeerimist SEM-iks, kuid rahvas armastab mõelda, et igasugune tegevus, mis kasvatab veebiliiklust ja tõstab rankingut kannabki nimetust: kodulehe SEO.

Kuidas valida märksõnu?

1. Arvesta guugeldaja motiividega!

Võimalik, et sa tead, mis on sinu valdkonna populaarseim märksõna, kuid kas see on ka kõige asjakohasem arvestades konkreetse sisulehe peamist eesmärki? Tea, et otsingumaht ei tohiks olla alati primaarne näitaja. Ülioluline on mõista inimeste kavatsusi erinevate märksõnade taga ehk mis etapis nad otsustusprotsessis parasjagu on.

Näiteks fraas kodulehe tegemine on küll väga populaarne, kuid väga vähe otsinguid saav kodulehe tegemise hind on teenusepakkujale ehk isegi kasumlikum, sest inimene on otsustusprotsessi lõppfaasis ja otsib veel vaid parimat pakkumist. Tuues valesi inimesi konkreetsele sisulehele suurendad lihtsalt üleüldist tagasipõrke määra ehk bounce rate’i. Google tõlgedab kõrget BR’i kui ebaatraktiivset veebilehte, millel pole kohta kõrgetele positsioonidele SERP-is asja. Säärast veebistatistikat näeb, kui leht on ühendatud Google Analytics‘iga. GA kasutamine on muideks täiesti tasuta.

2. Arvesta märksõna konkurentsiga!

Oluline mõjutaja on veel märksõna konkurents. Karm konkurents lööb eriti valusalt, kui sihid rahvusvahelist turgu. Rahvusvaheliselt populaarsed märksõnad mida otsitakse sadu tuhandeid kordi on küll ahvatlevad, kuid nendega SERP-is esilehele jõudmine on aastatepikkune järjepidev töö.

Tea, et mida kõrgem on sinu domeeni autoriteetsuse skoor, seda kergemini tuleb su veeb konkreetse märksõnaga esile. Seega on noortel veebilehtedel oluline alustada mõne vähem populaarse märksõnaga. NB! See soovitus kehtib ainult rahvusvahelist turgu sihtides. Kahjuks või õnneks on Eesti turg nii väike et tõelist “ummikut” ei kohta ühegi eesti keelse märksõnaga. Google TOP 10 jõudmiseks piisab tihti juba ainuüksi hästi tehtud on-page-SEO-st (veeb on tehniliselt korras ja sisu optimeeritud).

Tööriistad märksõnade leidmiseks

Siin on tööriistad mis näitavad märksõnade otsingumahte ja annavad ka soovitusi uute leidmiseks:

Keywords Everywhere – 100% tasuta ja ülimugav Chrome’i rakendus, mis võimaldab märksõnade andmeid näha otse Google otsinguriba all. Lisaks otsingumahtudele näitab keskmist klikihinda (mida kõrgem klikihind seda suurem konkurents) ja seonduvaid märksõnu. NB! Antud tööriist võib paljudele eesti keelsetele märksõnadele anda otsingumahuks 0 korda kuus, kuid tegelikult see ei pruugi tõele vastata!

Otsingumahtu näeb otse Googlist

Goolgle Keyword Planner – põhjalik märksõnade uurimistööriist, mis on kättesaadav ainult juhul kui teed Google Ads’iga tasulist reklaami. Võimaldab näha otsingumahte viimase 12 kuu jooksul ning välja filtreerida erinevaid segmente. Näiteks kui palju guugeldati fraasi “search engine optimization” ainult Tallinnas.

Google Trends – tasuta tööriist märksõna trendide uurimiseks. Google Trends ei näita meile otsingumahte absoluutarvudena vaid protsentuaalselt kogu huvigrupist. Näiteks 2017 a. kõige otsitum märksõna Eestis oli “ID kaardi sertifikaadi uuendamine”. Tänaseks on teema maha vaibunud ja sellest rekordmahust guugeldab 2018. aastal vaid 2% inimesi.

Google Trends on hea tööriist leidmaks märksõnu ja teemasi mis on kasvava trendiga ehk populaarsust koguvad. Buumide ettenägemine on eriti oluline blogijatele, kelle põhitegevus on kaasturundus ehk affiliate marketing.

Google Trends

Kodulehe optimeerimine soovitud märksõnale

Kodulehe optimeerimine, täpsemalt veebilehe sisu optimeerimine soovitud märksõnale pole mingisugune mustkunst. Tegelikult järgid sa paljusi soovitusi alateadlikult ka siis, kui sa mitte midagi veebilehe optimeerimisest ei tea. Lühidalt on tegevusplaan järgmine:

1.Kirjuta põhikonkurendist rohkem ja põhjalikumalt!

2. Kasuta soovitud märksõnu sisulehe URL-is, tiitlis, pealkirjades, piltidel ja mõned korrad põhisisus!

SEO valdkonnas maailmakuulus koolitaja Brian Dean on selles osas loonud fantastiliselt ülevaatliku infograafiku kuidas teha perfektset on-page-SEO’d:

kodulehe optimeerimine - on-page SEO

Siinkohal toonitan, et ärge pingutage märksõna korrutamisega üle. On-page-SEO efekt ei suurene selle võrra, mida rohkem sa ühte fraasi korrutad, vaid loeb terviklikkus. Äärmiselt oluline on kasutada ka seonduvaid märksõnu ja linke (linkidest põhjalikult järgmises punktis). Seonduvate märksõnade rohkus ja spetsiifiliste terminite olemasolu on Google jaoks justkui signaal, et tegu on usaldusväärse ja pädeva lehega. Pealiskaudseid veebilehti ei taha promoda ei Google, ega soovi lugeda ka inimesed.

Seonduvate märksõnade näide:

Põhimärksõna – kodulehe optimeerimine
Seonduvad märksõnad: SEO tähendus; SEM; mis on optimeerimine; search engine optimization; SERP; Yoast jne.

Lingid, lingid, lingid!

Lingid ei ole teps mitte ainult kasutajakogemuse parendamine. Mõistmaks linkide olulisust tuleb veebi käsitleda anatoomiliselt. Piltlikult kirjeldades omab iga veebileht autoriteetsuse skoori ehk väärtust. Lingid on just kui torud mida mööda väärtus ehk lingimahl pidevalt liigub ja jaguneb. Sisemiste linkidega (nt. avalehelt teenuste lehele) on meil võimalik lingimahla soovitud kujul üle kogu oma veebi harmooniliselt jagada. Välimiste viidetega ehk backlink’idega (nt. neti.ee viide sinu kodulehele) genereeritakse uut väärtust sinu kodulehe jaoks juurde.

Olgu kohe öeldud, et Google’t lollitada aastal 2018 enam ammu ei saa. Otsitulemuste arvutamise algoritm on kompleksne. Tähtis on omada relevantseid ja “elus olevaid” linke. Kui keegi linke ei kliki ja neid on massiliselt, siis on see Google jaoks signaal, et tegu on spammiga ja sa saad hoopis karistada. Mõni ekspert on arvamusel, et linkide osakaal on tänaseks üldse minimaalseks keeratud. Üks aga mis on kindel: TOP 3 veebilehed omavad alati kõige rohkem väärtuslike linke võrreldes teiste konkurentidega. Võõraste veebilehtede linke saad vaadata Moz Link Explorer tööriistaga.

Follow ja Nofollow lingid

Kui me soovime oma veebis millegile viidata, siis on tegemist vaikimisi follow-tüüpi lingiga. Piltlikult öeldes tähendab see, et lingimahl veebilehtede vahel saab vabalt ilma takistusteta liikuda. Follow-tüüpi lingid on täiesti tavalised ja iga WordPressis tehtud link ongi vaikimisi follow-tüüpi. Enamus veebilehe siseseid viiteid (nt. avalehelt teenuste lehele) peaksid kindlasti olema tavalised ehk follow-tüüpi. Samuti võiksid enamus väljastpoolt sinu veebilehele tulevad backlink’id (neti.ee viide sinu kodulehele) olla väärtust jagavad ehk MITTE nofollow märgistusega.

Lingimahl

Täpselt vastupidine efekt kaasnebki aga rel=”nofollow” tüüpi viitega. Näiteks sotsiaalmeedias ja kommentaariumites on kõik lingid vaikimisi nofollow-tüüpi. Link toimib nagu ikka, aga veebilehed omavahel väärtust ei jaga. “Kraan” on kinni keeratud! Nofollow-tüüpi lingid lubavad meil kaitsta oma veebilehe SEO-d. Piltlikult öeldes jookseb sinu koduleht väärtusest tühjaks kui välja minevaid follow-tüüpi linke on kordades rohkem kui sisse tulevaid viiteid.

16 tehnilist SEO nippi algajatele


1. Kõik nipid on kasutud kui sinu veeb on loodud antiikse platvormiga. Loobu vanast ning ehita enda veeb WordPressiga. Kasuta selleks meie algajasõbralikku kodulehe tegemise õpetust!

2. Kirjuta veebilehe üldine pealkiri ja lühikirjeldus märksõnapõhiselt. Liigu WordPressis: Settings ➜ Üldine ➜ Pealkiri/ Lühikirjeldus

3. Igal sisulehel olgu AINULT ÜKS heading 1 ehk kõrgeima kategooria pealkiri! Kõik järgnevad alapealkirjad omagu vastavalt h2 või h3 märgistust.

4. Sisulehe pealkiri ei tohiks mitte kunagi kanda nimetust: “avaleht” või “kontakt”. Nimeta kontakt leht näiteks: “märksõna + Tallinnas”. Proovi märksõna välja kirjutada võimalikult pealkirjade alguses ehk vasakul!

5. Kui on võimalik rõhuta märksõna bold’is ehk rasvase käekirjaga. Antud meede on küllaltki äärmuslik. Isiklikult kasutaks seda nippi ainult 1-2 korda sisulehe kohta. Vastasel juhul võib see tunduda ebaloomulikuna.

6. Kustuta dubleeritud sisu. Juba üks lõik (3-4 lauset) dubleeritud sisu on liig. Alati sõnasta oma mõte ümber kui sa oled sellest varem juba kirjutanud. Kontrolli dubleeritud sisu Plagiarism Checker‘iga!

7. Kasuta sisulehepõhist sisemist viitamismeetodit (klikk scrollib automaatselt soovitud kohani). Selleks tuleb soovitud sektsiooni ID’le anda oma nimetus.

Näide: ID = kokkuvote, kui nüüd teha link mille target URL on: www.domeen.ee/#kokkuvote viidaksegi lugeja täpselt kokkuvõtva sektsiooni juurde. ID põhiseid linke kuvatakse ka Google snipetis ja see parendab veebilehe kasutajakogemust!

8. Kasuta sisus bulletpoint loetelusi. See meeldib inimestele, sest neid on mugav lugeda. Kõik mis meeldib inimestele meeldib ka Google’le! Loetelud parandavad samuti kasutajakogemust.

9. Nimeta piltide pealkirjad märksõnapõhiselt juba arvutis. Samuti dubleeri pealkirja alt tekstis. Olenevalt valdkonnast leidub palju inimesi kes guugeldavad piltide järgi!

10. Absoluutselt iga sisuleht võiks viidata avalehele. Veebisisene ristlinkimine on üks tähtsaim faktor SEO-s. Nõnda jaguneb lingimahl harmooniliselt ja avaleht muutub järjest tugevamaks ehk page authority tõuseb.

11. Kasuta linkide ankurtekstis kas märksõnu või algupärast URL-i. Unusta viide stiilis “vaata siit”. Lugejad soovivad alati teada kuhu teda saata üritatakse. Lisaks tugevdab märksõnapõhine ankurtekst konkreetse sisulehe SEO jõudu. URL põhised viited annavad jõudu juurde tervele domeenile.

12. Ole nutisõbralik. Google läheb vaikselt üle Mobile-first indekseerimisele. See tähendab seda, et otsitulemuste pingerida moodustakse mobiili ja tahvelarvuti vaate põhjal. Kui sinu veeb on ajast ja arust oleks tagumine aeg ehitada kõik nullist üles. Tänapäeva kodulehe tegemise põhjad on kõik mobiilisõbralikud ja lihtsasti hallatavad. Isiklikult on tõeliseks lemmikuks WordPressi maailmas Elementor, mis on nii builder kui theme korraga.

13. Kiirenda enda veebilehte. Hanguvad veebilehed on kasutud ja ei meeldi kellegile. Kõige suurem põnts kiirusele on mahult optimeerimata pildid. Hea avanemiskiirus on kuni 2 sekundit. Testi enda veebilehe avanemiskiirust Pingdomi tööriistaga. Pingdom annab ühtlasi personaalseid soovitusi mida peaksid parandama ja teisiti tegema.

14. Riputa enda veeb üles neti.ee otsingumootorisse! Jah, selline tore veeb töötab endiselt. Veebilehe ülespanek käib iseseisvalt ja on täiesti tasuta. Põhiline põhjus pole sellest kanalist tulenev liiklus, vaid neti.ee viite kaudu sissetulev väärtuslik lingimahl. See on väga väärt link!

15. Mine üle turvalisele HTTPS protokollile. Muideks enamus kodulehemajutajad pakuvad selle lihtsaimat versiooni (Let’s Encrypt) täiesti tasuta. Loe meie artiklit: SSL sertifikaadi paigaldamine kodulehele ja teed paigalduse ära 10 minutiga!

16. Saa reaalajas tagasisidet Google Analytcsit jälgides. Hoia silm peal oma veebiliikluse allikatel (source & medium). Ilmselt ei pääse sinagi pisematest rünnakutest. Igasugused fantoomkülastused tasub koheselt GA-st välja filtreerida, vastasel juhul see halvab sinu veebilehe tervist (tagasipõrke määr ehk bounce rate hüppab lakke).

Soovitan kindlasti lisamaterjalina lugeda ka Brian Deani artiklit teemal 200 SEO faktorit


Abimehed kodulehe optimeerimisel

1. Google Search Console (tasuta tööriist)

Search Console on võimas Google tasuta tööriist, mis kuvab graafiliste joonistena, näiteks mis positsioonil sinu koduleht konkreetse märksõnaga parasjagu on ja milliste märksõnadega saabutakse sinu veebilehele kõige enam. Google Search Console ütleb täpselt kust parasjagu “pitsitab” ning võimaldab saada kiireid tulemusi kodulehe optimeerimises. Lisaks märksõnadele omad põhjaliku ülevaadet linkide, katkiste URL-ide ja muude tehniliste aspektide üle. Ühe väärt lisavõimalusena on võimalik kutsuda Google robotid enda lehele ise (fetch as Google) kiirendamaks uue sisu läbi crawl’imist.

Search Console

2. Yoast SEO (WordPressi plugin)

Tasuta väärt plugin sisulehtede ja postituste optimeerimisel. Näitab personaalseid soovitusi SEO tõhustamiseks ning võimaldab lihtsasti muuta snipetit nii Googles (arvutis ja mobiilivaates eraldi), Facebookis ja Twitteris. Yoast hoiab silma peal näiteks:

  • Märksõna tihedusel
  • Märksõna olemasolu peakirjades, sissejuhatuses, piltidel jne
  • Pealkirjade ja põhisisu pikkusel
  • Sisemiste ja välimiste linkide arvul ja paljudel muudel aspektidel.

Yoast SEO plugin2

3. Open SEO stats (tasuta rakendus Chrome’ile)

Saab mugavalt uurida konkurentide või ükskõik millise veebilehe linkide tüüpe (nofollow vs. follow), tiitlit, alapealkirju, avanemiskiirust jms. väärt andmeid. Hea abimees saamaks teada, mida konkurent teeb sinust paremini või halvemini.

4. Ahrefs (tasuline tööriist)

Põhjalik analüütika konkurentide rankingust, linkidest ja autoriteetsuse skoorist. Oma märksõnade andmebaas (pole seotud Googlega). Tõeline SEO eksperdi relv. Tunnustatud tööriist terves maailmas.

TOP 3 isiklikku õppetundi SEO tegemisel

1. Google snipetil on väga suur mõju rankingus.

Näiteks kasutades seal võlusõnu nagu: uus, tasuta, 2018 on võimalik hoobilt tõusta mitu kohta. Samuti mõjub hästi seonduvate märksõnade ja arvude kasutamine. Jälgi, et sa ei ületaks lubatud tähemärkide arvu. Samuti pole see koht kus kasutada kalambuure või muud üleliigset infomüra. See on sõrmenipsu pikkune hetk kus, lugeja otsustab kas ta teeb kliki või ei tee. Põhimärksõna peaks jääma võimalikult pealkirja algusesse!

2. Tooda uut sisu ehk pea blogi.

Sinu valdkonnas on tõenäoliselt kümneid ja kümneid väiksemaid märksõnu, mille veebiliiklust sa ei püüa. Blogi pidamine on geniaalne võimalus pisemate märksõnade püüdmiseks. Blogimine pole sisutühi mulisemine ajaviiteks. Parem tee üks korralik ja põhjalik postitus kord kuus kui üks lühike ja ebamäärane iga nädal. See on tasuta ja kiire viis kasvatamaks järjepidevalt oma domeeni autoriteetsuse skoori. Mida kõrgem on sinu domeeni autoriteetsus seda paremaid positsioone saavutavad kõik sinu domeeni all olevad sisulehed. NB! Ära unusta link buildingut!

3. Ära muuda vanade postituste/sisulehtede URL-e ehk aadresse.

Põhimõtteliselt see nullib kogu sisulehe väärtuse ja senise positsiooni. Uus URL = Google jaoks justkui uus sisuleht. Samuti võib selline tegevus põhjustada rohkesti 404 (page not found) veateateid ja sellest kannatab kogu domeen. Kui URL’i muutmine on vältimatu tuleb kindlasti kasutada redirect ehk ümbersuunamise pluginat!

Kui kiiresti saabuvad tulemused?

Tulemused SEO-s sõltuvad peamiselt domeeni autoriteesusest. Sa võid teha väga paeluva ja hästi optimeeritud artikli, kuid see ikkagi pole piisav konkureerimaks kasvõi poole pealiskaudsema artikliga, mis on avaldatud mõne teadatuntud domeeni alt.

Seega: lingid lingid ja veelkord lingid! Hangi linke! Mida kõrgema väärtusega linke omad, seda kõrgem saab olema stardipositsioon iga järgneva sisulehe avaldamisel. Google on oma arenguga ka seal maal, et erinevatel valdkondadel on erinevad hindamisstandarid. Näiteks tervise ja rahandusalased veebilehed (YMYL – your money your life) peavad ennast rohkem tõestama, sest need on tundlikud teemad.

Kui rääkida enda kogemusest siis minul võttis wixter.ee domeeniga TOP 5 jõudmine oma põhimärksõnaga kodulehe tegemine (otsingumaht: 1000 kuus) aega ca. 2 kuud, mis kinnitab ka paljude ekspertide öeldut, et SEO tulemused võivad saabuda alles mitme kuu pärast.

Kodulehe optimeerimine

Kokkuvõtteks

Sinu valduses on nüüd informatsioon ja teadmised, mille põhitõdede vastu eksivad isegi mõned SEO ettevõtted ise. Paneksin sulle südamele, et SEO peab kokkuvõttes jääma loomulik ja tasakaalus. Ära pinguta keywordidega üle!

Kodulehe optimeerimine on üks suur masinavärk, kuid kõik nipid ja võtted teenivad vaid ühte eesmärki – inimene peab saama oma küsimusele/probleemile vastuse võimalikult ruttu usaldusväärsest allikast. Seega ära unusta peamist – sa kirjutad lihast ja luust inimestele mitte robotitele.

Edu ja kannatlikku meelt kodulehe optimeerimisel!


Selle artikli koostas:

Imre Saar

Imre on kirgilik veebidisainer ja turundushuviline, kes ammutab inspiratsiooni looduses sportides. Ta on kindlal veendumusel, et kodulehe tegemine on 10 a. pärast täiesti elementaarne oskus iga inimese jaoks.


Jagage seda artiklit!


Loodame väga, et sa said korraliku ülevaate mida kujutab endast kodulehe optimeerimine. Kui see SEO artikkel oli sinu jaoks kasulik, siis palun sheeri seda! See motiveerib meid looma sarnaseid artikleid veel ja veel.

Tänud ette!