7 nippi kodulehe avalehel mis tõstavad ettevõtte müüki!

ÕPETUS: Kuidas teha avalehte mis müüb!?

17min

 

Imre Saar – veebiarendaja & wixter.ee looja
Viimane uuendus: Juuli, 2018


Selles postituses võtame luubi alla sinu kodulehe tähtsaima sisulehe. Räägime milline peaks kodulehe avaleht ideaalis olema. Kuidas parendada avalehte nii tehniliselt kui ka visuaalselt ning kuidas minimeerida potensiaalsete klientide kadumist nö. müügitunneli alguses.


Mida hea kodulehe avaleht endas sisaldab?


Need 7 kohustuslikku elementi sinu ettevõtte kodulehe avalehel on:

1. Hea kvaliteedi ja emotsiooniga pildid – õigesti valitud pilt peab tekitama iha kasutada sinu toodet/teenust. Tea et inimesed ostavad alateadlikult toote tarbimisest tulenevat emotsiooni/kasu mitte füüsilist toodet ennast!

2. Sisu mis kõnetab sinu sihtgruppi – ülimalt tähtis on tunda enda sihtgruppi. Kes ta selline on? Mis on tema suurimad hirmud? Kui sa säärast infot ei oma siis tõenäoliselt sa müüd valedele inimestele ja lihtsalt raiskad enda aega ja raha!

3. Juhendavad nupud – ära jäta oma külastajaid omapäi mõtlema ja mõistatama mis tuleb edasi teha. Kasuta avalehel silmatorkavat call-to-action nuppu!  Tea et veebis on enamus inimesi kannatamatud soovitud info leidmisel .Kui külastaja ei tea mida tuleb edasi teha, siis ta võib nö. väsida ja ta tõenäoliselt lahkub!

4. Meeldiv atmosfäär ja hea loetavus – ära tee enda avalehest nö. vilkuvat “jõulupuud”. Avaleht peab olema silmale selge, arusaadav ja meeldiv. Lähtu põhimõttest: less is more ehk vähem on parem!

5. Tehniline korrasolek – eelmised neli punkti on mõttetud ja ei kanna vilja, kui sinu veebileht on tehniselt nagu su esimene jalgratas – ma mõtlen katki. Aeglased ja eksitavad kodulehed ei meeldi ei inimestele ega otsingumootoritele!

6. A/B testide läbiviimine – lõviosa veebilehe omanike jätavad veebilehe peale valmimist nö tolmu koguma. Tegelikult ei saa hea veebileht mitte kunagi valmis. Räägime A/B testimisest ja kuidas tänu sellele internetis rohkem teenima saab hakata.

7. Järgib andmekaitseseadust (GDPR) – 25. mail 2018 jõustus Euroopa Liidu isikuandmete kaitse üldmäärus, mille kohaselt kohustub veebilehe omanik küsima lugeja nõusolekut mistahes isikuandmete töötlemisel. Anname sulle tegevuskava kuidas veebileht selle seadusega kooskõlla viia ja keda see määrus üldse puudutab.

Nüüd kõigest lähemalt…


Esmamuljest saab kõik alguse!


Esmamulje on määrav ja see on fakt! Meeldigu meile see või mitte, aga kohtumisel võõra inimesega loome me esmamulje temast juba loetud sekunditega.

Sama kehtib ka veebidisainis kui inimene maandub sinu kodulehe avahel. Carletoni Ülikooli uurimistöö kohaselt tekib külastaja peas kõigest 0,05 sekundiga arvamus sinu veebilehest. Selle ajaga on külastajal selge kas talle meeldib sinu veebileht või ei meeldi!

Tea et kõige harilikum müügitunnel algab avalehele saabumisega. Seega see on kõige tähtsam sisuleht kogu sinu veebilehel, sest just siin tekib esmamulje kogu sinu kodulehest! Pole mingit kasu vingetest müügitekstidest kui see lihtsalt “mattub” teiste elementide vahele ega ole visuaalselt atraktiivne ja lugema kutsuv.

conversion-funnel

Veebilehe müügitunnel

Mida väiksem on sinu kodulehe avalehel bounce rate ehk tagasipõrkemäär seda suurem hulk külastajaid teeb lõpuks soovitud tegevuse müügitunneli lõpus. Nagu ülaloleva müügitunneli skeemi pealt selgub, siis kõigest 100 inimest 5000-st külastajast teeb lõpuks soovitud päringu ehk veebilehe konversiooni määr  e. conversion rate on 2%.


Veebilehe konversiooni määr


Kodulehe conversion rate ehk eesti keeli konversiooni määr on tõenäoliselt kõige olulisem tagasiside indikaator küsimusele “kas mu ettevõtte koduleht müüb”?

See on justkui veebilehe “vereanalüüs” mille langev trend annab selgelt mõista, et kuskil on midagi väga paigast ära ja tuleb hakata nö ravima. Võimatu on öelda kindlaid numbreid et 10% on hea ja  alla 5% on halb väärtus, sest kõik oleneb äri valdkonnast ja konversiooni liigist mida mõõdetakse.

Hea conversion rate ei ole 5% ega 10%, vaid tulemus mis on vähemalt ühe protsendipunkti võrra suurem eelmise kuu näidust!

Konversioone mida mõõta saab määrata igaüks nii kuidas soovib. Seda tehakse üldjuhul Google Analyticsuses goal ehk eesmärgi seadmisega. Eesmärgiks võib seada nt. video vaatamise, hinnapäringu saatmise või reaalse rahalise tehingu.


#1 Kvaliteetsed pildid


90% inimese mälust on ajju talletunud  piltmäluga ehk veebidisaini kontektsis piltide/videode vaatlusega. Ühtlasi on see 60 000 korda kiirem viis informatsiooni edastamiseks võrdluses kuiva trükimusta lugemisega.

Sul võib olla väga ilus ja meeldiv avalehe disain, kuid sellest jääb kindlasti väheks  kui sealt puudub relevantne ja originaalne hero image, mis tekitab tõelist iha sinu toote või teenuse kasutamise vastu.

NB! Kui sul vähegi on võimalust investeeri profesionaalse fotograafi teenusesse. Kvaliteedi arvelt kokku hoidmine ei ole säästmine vaid rumal koonerdamine!


Milline peaks olema avalehele taustapilt?


  • Kannab edasi sinu brändi idenditeeti/filosoofiat. Ära kasuta võltsi pildipangast võetud pilti!
  • Hea kvaliteediga ning rõhub kliendi emotsioonidele/ kasudele!
  • Profesionaalne ning esteetiline. Igasugused üleliigsed detailid (juhtmed, paberid jms.) jäägu kaadrist välja!
  • Mahult kokku pakitud! Hea kvaliteediga pildi mahtu saab kindlasti vähendada 2 korda väiksemaks ilma, et kvaliteet kannataks. Kasuta selleks vabavarana kättesaadavat GIMP pilditöötlusprogrammi! Mahult suurem taustapilt kui 600-800KB ei pruugi soovitud kiirusega enam avaneda ja on asjatu priiskamine.

Järgnevalt mõned näited…

  • outstanding homepage
  • Suvi, Päike paistab. Ilus vaade antiiksele mägilinnale. Laual vein ja juust. Tõeline Itaalia või vahemerelik atomosfäär, kas pole? Antud veebileht tegeleb Itaalia toidu müügiga.

    Allikas: www.weat.it

  • outstanding homepage2
  • Parim seltskond. Soe ookeani briis. Helesinine vesi ning valge “laulev” liiv. Ei mingeid muresi ega stressi. Kõlab nagu perfektne reis!? Tegemist on ühe reisiagentuuri veebilehega!

    Allikas: www.breadlovetravel.com

Mõlemad näited kasutavad taustavideo varianti mis pole eriti soovituslik, sest kõigil inimestel pole ülikiiret internetiühendust. Sellest hoolimata ma loodan, et sa said aru mida ma mõtlen emotsioonide edasi kandmise all.

Pange oma meeskonnaga pead kokku ning kindlasti tuleb teil häid ideid kuidas anda just pildiga edasi vajaminevaid emotsioone ning kliendipoolseid kasutegureid!


#2. Täpselt sihitud müügitekstid


Halvim stsenaarium mis saab veebis juhtuda on kui sa ei kõneta külastajaid. See juhtub peamiselt seetõttu, et sinu kodulehe looja ega sina ise ei tunne piisavalt või te alatähtsustate sihtgrupi tundmise algtõdesi ja olulisust.

Sa võid omada agentuuri poolt tehtud veebilehte mille loomise eest küsiti sõiduauto hinda aga sa endiselt kaotad kliente, kui sa küsid müüki valel ajal, vales kohas ja vales vormis. Järgnevalt annan sulle nippe kuidas personaliseerida oma müügitekste.


Mida sisaldab personaliseeritud müügitekst?


Personaliseerige oma avalehe müügitekstid! Selleks pead sa teadma järgmisi andmeid oma sihtgrupi kohta:

1. Suurimad hirmud ja soovid – purustage kliendi hirmud silmatorkavas stiilis! Kasuta näiteks “rasvast” bulletlisti.

2. Sõnakasutus/ släng ehk keel – kasutage müügitekstis arusaadavaid väljendeid ja termineid! Kliendiga samas stiilis suhtlus loob tugevama sideme ja sind usaldatakse rohkem.

3. Sugu ja vanus – arvestage soolist kui ka vanusest tulenevaid eelistusi ja iseärasusi! Üritades meeldida kõigile ei meeldi sa tegelikult kellegile.

4. Keskmine sissetulek – kui hinnatundlik on sinu sihtgrupp? Näiteks saate ajastada kampaaniad kuu algusesse kui inimestel on rohkem raha!

Parim viis kogumaks säärast informatsiooni on otsene suhtlus klientidega, lühikeste küsitluste läbi viimine ning sotsiaalmeedia kasutamine. Näiteks Facebook ja Google Analytics koguvad säärast statistikat automaatselt.


Miks see on nii tähtis?


See teema võib tunduda igava nämmutamisena, kuid 2018 aastal kõige olulisem nipp saavutamaks Google otsingus kõrget positsiooni on lugejale väärt sisu pakkumine. Seega kohendage enda müügitekst nö ideaalse kliendi tarbeks. Ühtlasi saage teada mis on kliendi (mitte sinu!) jaoks väärt informatsioon ning teie veebilehel hakkab senisest kindlasti paremini minema.


#3. Juhendavad nupud


Kui klient saabub avahele on vaja talle selgelt mõista anda mida tuleb tal müügitunnelis järgmisena teha. Selleks kasutage oma avalehel silmatorkavaid call-to-action nuppe, mis on muust disainist selgelt eraldatud.

Lisaks pead sa mõistma mida külastaja soovib selles müügitunneli faasis (avalehele saabununa) järgmisena teha. Näiteks kui sa oled tegev restoraniäris, siis enamik külastajaid ilmselt ei soovi kohe lauda hakata broneerima, vaid soovivad esmalt menüüga või päevapakkumisega tutvuda. Sinu veebilehe müügitunnel peab olema sujuv ja loogiline!


Sõnadel on tohutu kaal


Lisaks silmatorkavale disainile on ülitähtis ka nupu peal olev tekts. Nupu tekstis peab väljenduma kliendipoolne kasu ning arusaam mis hakkab juhtuma kui sellele klikkida.

Järgnevalt sulle näide kui suur kaal võib-olla sõnadel. Nagu allpool oleva näite parempoolsest nupust näha klikitakse uut nuppu üle kahe korra enam kui vanenat versiooni (mõiste: CTR – click through rate ehk läbi klikkimise suhe). Unustage umbmäärased nupud stiilis: vaata pakkumist; liigu edasi jms.

Teksti muutmisega tõuseb klikkide arv üle 2X

Siin sulle järgmine näida nutikast lahendusest kuidas saada tähelepanu soovitud elemendile. Olgu selleks siis nupp, müügikiri või midagi muud.

Website heatmap

Oskuslik disain tõstab külastaja tähelepanu soovitud elemendile


Lõplik tõde selgub testides


Kokkuvõtvalt tuleb tõdeda et ei eksisteeri universaalset lahendust nupu disaini, suuruse, asukoha ja teksti osas. Lõplik tõde ehk parim lahendus just sinu veebilehe jaoks selgub siiski vahetu katsetamisega. Testimisest räägime lähemalt 6. peatükis selle artikli lõpuosas.

Soovitan soojalt uurida ka Hubspot’i slaidiesitlust teemal: Critical Do’s & Don’ts for Clickable Calls-to-Action.


#4. Selge ja loetav visuaal


Usu või mitte aga kui uus külastaja maandub sinu ettevõte kodulehele on sul aega ca. 3 sekundit veenmaks teda lehele jääma ning tegema soovitud tegevusi. Selle 3 sekundi jooksul otsib külastaja alateadlikult vastuseid neljale lihtsale küsimusele ja nendeks on:    

1. Mis veebileht see on?    

2. Mis kasu ma siit saan?    

3. Mille poolest erineb see leht teistest samasugustest?    

4. Mida tuleb edasi teha?

Sinu ülesanne on anda nendele küsimustele vastused läbi veebidisaini, piltide ja teksti. Kui külastajal ei saa vastuseid ülal mainitud küsimustele siis tõenäosus, et ta lahkub on väga suur ja ta lihtsalt ostab sinu konkurendi käest. Julm aga tõsi.

Järgnevalt sulle elus näide tõeliselt selgest ja arusaadavast avalehest…

Outstanding frontpage

Source: www.smartpassiveincome.com

Ning vastused 3 sekundi reegli küsimustele…

1. Blogi teemal kuidas tekitada passiivne sissetulek
2. Need teadmised võivad aidata minu finantsolukorda parandada
3. Veebileht näeb välja kallis ja autor on usaldusväärne
4. Edasi liikumiseks klikin rohelisele “Learn more” nupule

NIPP! Kontrolli enda veebilehe arusaadavust ning näita oma avalehte 3 sekundit inimestele kes pole sinu tegemistega kursis. Seejärel sulge ekraan ning esita talle 4 eelmainitud küsimust!


Kuidas valida värve?


Tavaliselt valitaks veebilehele 3 värvi (põhivärv, toetav värv ja  aksentvärv). Säärase valemiga pole ohtu liiga kirjuks minna. Olen näinud ka kuni 5 erineva põhivärviga kodulehti, kuid säärane omanäolisus sobib pigem loomingulistesse tegevusvaldkondadesse näiteks sisekujundus ja kunstiga seonduv.

Kolme värvi skeem

4 põhireeglit värvide valimisel:

  • Ära tee väikese teksti lugemist raskeks. Väikest teksti on kõige parem lugeda siiski valgel taustal. Fondi värviks jäägu klassikaline must, tumehall või tumesinine!
  • Mis värv meenub sulle esimesena kui mõtled Coca-Cola peale? Sinu ettevõtte kodulehe põhivärv peaks samuti sobituma firma logo ja filosoofiaga!
  • Väldi liigseid kontraste! Kasutage pastelseid toone või kolme värvi skeemi kus on 1 põhivärv,  1 toetav värv ja 1 aksentvärv
  • Kas teadsid, et meeste seas kõige ebapopulaarsem värv on lilla? Arvestage oma sihtgrupi eelistustega! Loe millised on naiste ja meeste eelistused värvide valikul!

Heaks abimeheks on erinevad veebipõhised tööriistad. Loe värvi tööriistadest lähemalt: “28 parimat tööriista värvide valimisel” artiklist.

Pictaculous tööriist – Värvide automaatne genereerimine pildi põhjal

Kui soovid häid veebidisaini näiteid, inspireerimaks sind oma kodulehele uusi värve valima, siis vaata postitust: “Website Color Schemes: The Palettes of 50 Visually Impactful Websites to Inspire You“.


Värvipsüholoogia veebidisainis


Värvipsühholoogiaks nimetatakse teadust mis uurib värvide mõju inimese emotsioonidele ja käitumisele. Kas teadsid, et värvid mõjutavad otseselt  veebilehe conversion rate’i? Kas teadsid, et igal värvil on tegelikult tähendus ja see varieerub kultuuriruumiti erinevalt?

Soojad toonid

Soojad värvid on valdavalt punased ja kollased toonid ning need sümboliseerivad kirge, agressiivsust ja julgust. Tõtt öelda on erksate soojade värvide kasutamine domineeriva värvina julge, et mitte öelda riskantne tegu, sest erksad soojad toonid väsitavad silmi ja võivad lausa ärritada. Kodulehe unikaalsus ja meeldejäävus on kindlasti väga olulised aspektid, kuid esmatähtis on siiski veebilehe mugav ja meeldiv kasutajakogemus.

Külmad toonid

Külmad värvid on peamiselt sinised ja lillad toonid, sest nad meenutavad meile vett, jääd, lund või ööd. Külmadel toonidel on rahustav toime, sest need sümboliseerivad turvalisust, stabiilsust, tarkust ja lojaalsust. Külmasi toone kasutavad domineeriva värvina peamiselt avaliku sektori asutused (nt. ministeeriumid, haiglad) ja tehnoloogiaga kokkupuutuvad veebilehed.

Punane vs. roheline

Performable kodulehe läbivaks põhivärviks oli roheline seega eeldati, et tegevusele suunava nupu värviks võiks olla samuti roheline. Siiski otsustati testida senise nupu värvi sobivust ning variatsiooniks valiti punane.

A/B test – CTA nupu värv

A/B testi tulemusest selgus, et punast nuppu klikitakse tervelt 21% võrra rohkem.

See aga ei tähenda, et nupud peaksidki alati punased olema ja roheline ei tööta. Performable veebilehe kontekstis võis see tähendada, et kodulehe sihtgrupile meeldis punane värv rohkem või punane nupp hakkas paremini silma.


Värvipsühholoogia pole täppisteadus!


Värvipsühholoogia on huvitav ning kindlasti tasub teada, kuidas värvid võivad mõjutada inimeste käitumist või millist sõnumit nad edastavad. Samas tasub meeles pidada, et tegemist ei ole täppisteadusega.

See mis töötab Mari veebilehel ei pruugi töötada Jaani kodulehel. Iga sihtgrupp on erinev ning tõde saab selguda ainult testides.


Kirjastiil ja loetavus


Kuidas leida fonti mis oleks lihtsasti loetav, aga samas mitte liiga tavaline? Värvide ja fondi valik on veebidisaini ühed aeganõudvamad teemad, sest valik on tohutu ja võib tekkida tõeline valikuhalvatus.

Järgneva alateema eesmärgiks on teha sinu elu fondi valimisel ja stiili paika saamisel lihsamaks, et selleks ei kuluks tervet päeva.

Peaaegu iga premium kujundusmalliga tuleb tasuta kaasa Google fontide pakk (üle 700 fondi).  Tegemist on mugava ja lollikindla lahendusega, sest Google fondid on 100% veebikindlad kõikides seadmetes ja internetilehitsejates.

Milline on aga loetav teksti edastamisstiil? Järgides enda kogemusi ja veebidisainer Sam Jones’i õpetust teemal: “Do’s and Don’ts of Typography”  võib heaks praktikaks lugeda järgmisi punkte:

  • Ära kasuta rohkem kui 2-3 erinevat fonti
  • Ideaalne tiitli (H1) pikkus on 5-8 sõna ja suurus vähemalt 60px
  • Tava teksti suurus: 18-21px (14-16pt)
  • Ridade vaheline kõrgus: 32px (24pt)
  • Formuleeri lühikesi lauseid
  • Lõigu pikkus: rea pikkus 90-100 tähekohta; kokku 2-4 rida
  • Kasuta palju alapealkirju
  • Ära kuritarvita CAPS LOCKI ja boldi
  • Ilusad ja loetavad Google fondid: Open Sans; Raleway; Merriweather; Lato ja Roboto

Siin sulle ka üks elus näide tõeliselt loetavast veebilehest…


Allikas: www.oliveremberton.com

Hea teada! Suur hulk inimesi ei loe veebis. Nad käituvad nagu hundid. Otsitakse meelepärased fraase ja pidepunkte mida klikkida. Teisisõnu veebilehe tekstid peavad olema võimalikult lihtsasti tarbitavad ja visuaalselt atraktiivsed.


#5. Hea tehniline olukord


Visuaalselt ilusast avalehest üksi ei piisa kui sinu kodulehe tehniline olukord on halb või puudulik. Halb kasutajakogemus ei meeldi kellegile ja seda jälgivad hoolega ka otsingumootorid, kelle silmis tasub alati heas “nimekirjas” olla, et sinu positsioon Google’s pidevalt paraneks.

Järgmisena vaatleme selliseid tehnilisi nüanse nagu:

Avalehe avanemiskiirus – kuidas avanemist kiiremaks saada?

Seadmekindlus – kas sinu kodulehte on mugav kasutada kõikides seadmetes?

Optimeerimine otsimootoritele (SEO) – kas sinu veebileht on leitav tähtsaimate otsifraasidega?


Veebilehe kiirendamine


Mitu sekundit jaksad sina oodata kuni veebileht ennast lahti kerib? Tõenäoliselt on selleks ooteajaks kuskil 4-5 sekundit ja juba hakkab mõõt täis saama.

Avanemiskiirusele paneb kõige suurema põntsu mahukas fail (pilt, video, gif jms) mis on jäänud mõõtmetelt kompressimata ja laetakse kodulehele originaalsel kujul.

Tea et üks nutitelefoniga tehtud pilt on juba suurema mahuga kui soovituslik avalehe maht kokku! Oled saavutanud väga tubli tulemuse kui sinu avaleht on väiksem kui 2MB ning avaneb kiiremini kui 1 sekundiga

Testi enda veebilehe võimekust Pingdomiga või PageSpeed Insights’iga

Võtted kuidas tõsta veebilehe avanemiskiirust:

  • Vähenda piltide mahtu. Minu hinnangul säilib pildi hea kvaliteet ka 200KB (0,2MB) juures. 
  • Lingi videosi läbi Youtube kanalite. Ära lae videosi mitte kunagi otse sisuhaldustarkvarasse!
  • Kasuta vahemälu pluginaid (WordPressi puhul nt. W3 Total Cache), et külastaja veebilehitseja laeks veebilehe üles otse vahemälust! 
  • Järgi Pingdomi speedtesti ja PageSpeed Insightsi personaalseid soovitusi olukorra parendamiseks!
  • Vaheta välja senine kodulehemajutuse teenusepakkuja kvaliteetsema vastu. Sinu sihtgrupp ja teenusepakkuja võiksid ideaalis asetseda ühes riigis! Eesti üheks kvaliteetseimaks teenusepakkujaks võib kindlasti pidada veebimajutus.ee-d

Kasutajasõbralik vaade kõikidest seadmetest


Google on juba 4 aastat tagasi öelnud, et kasutajasõbralik mobiilivaade on otsitulemuste pingerea koostamisel tähtis faktor. Seega hoolitsege selle eest sinu veebilehe külastajad toimetaksid ka teistes seadmetes sama agaralt ja hea kasutajakogemus säiliks olenemata nutiseadmest.

Näiteks on soovitatav umbes veerand sisust (kõige ebavajalikum) mobiilis ära peita, sest inimesed on mobiiliga “surfates” veel kärsitumad soovitud info leidmisel kui seda arvutiga tehes.

How to create responsive website

Umbes 3 aastat tagasi jõudis ülemaailmne tarbijakäitumine punkti kus üle poolte internetikülastustest tehakse mõne nutiseadme abil. Antud osakaal oleneb muidugi suuresti tegevusvaldkonnast, kuid näitab selgelt, et tegemist on uue normaalsusega.

Mobile-stats-vs-desktop-users-globalallikas: www.smartinsights.com

Näiteks wixter.ee veebilehe kogu külastavusest on tehtud mobiiliga tervelt 36%. Seda on üle ootuste rohkem, sest eeldasime, et kodulehe tegemise õpetust on mobiilis ebaotstarbekas lugeda ja sellist asja guugeldatakse pigem arvutiga. Teatavasti on mobiiliga kodulehe tegemine aastal 2018 (veel) mõeldamatu.


Kuidas saab parendada mobiilset vaadet?


Kõik oleneb millist sisuhaldustarkvara ja kujundusmalli sa kasutad. Näiteks omades veebilehte mis on tehtud WordPressi + premium kujundusmalli baasil on kõik väga lihtne, sest nad juba on mobiilisõbralikud. Sinu ülesandeks on põhiliselt jäetud vaid lõppviimistlemine (suuruste skaleeruvuse määramine).

Võtted kuidas teha veebilehte mobiilisõbralikumaks:

  • Jälgi et olulised elemendid (cta nupud, menüü) ei jääks märkamatuks. Vajadusel duubelda nuppe ja olulisemaid linke
  • Jäta mobiilsesse vaatesse ainult kõige olulisem sisu ehk peida ebavajalikud sisuelemendid  lihtsalt ära
  • Kasuta responsive elemente ehk horisontaalne sirvimine ehk scroll on “big no-go”
  • Sinu koduleht on ajale jalgu jäänud? Pole probleemi. Kasuta meie õpetust “Kodulehe tegemine iseseisvalt” ning õpid ise tegema modernset ja mobiilisõbralikku veebilehte

SEO – optimeerimine ja rankimine


Inimesed armastavad ikka küsida: mis on SEO suurim saladus? Mis trikkidega jõuab Google’s esikohale?

Täna võib rahumeeli vastata, et SEO suurim saladus on see, et mingit saladust polegi. Jah, on teatud puntkid mida järgida, kuid neid punkte täidad sa juba iseenesest kui kodulehe tegemisse ja sisuloomesse ei suhtuta nö. ülejala ja sa ei jäta enda veebi nö tolmu koguma.

Kui sa soovid Google otsingus konkurente edastada täida järgmisi punkte…

Punkt #1 – Paku järjepidevalt uut ja väärt sisu – alusta äriblogi pidamisega kus räägid oma valdkonna spetsiifilistel ja aktuaalsetel teemadel. Nii Google kui ka inimesed armastavad veebilehti kuhu lisatakse pidevalt uut ja värsket sisu.

Punkt #2 – Kõneta enda sihtgruppi ehk ole unikaalne – mida kauem külastaja sinu kodulehel viibib seda parem. Kui sa suudad külastaja panna ka tegutsema nt. jagama, laikima, kommenteerima, hinnapäringut saatma või ostu sooritama on see Google jaoks signaal, et tegu on väärt lehega.

Punkt #3 – Tee enda veebileht tehniliselt ja visuaalselt korda – hea avanemiskiirus; ilusad ja lühikesed url-id; toimivad lingid/nupud; loogiline ja sujuv müügitunnel; madal bounce rate; meeldiv disain(pildid, graafika videod); originaalne sisu (mitte copy-paste).

Punkt #4 – Kasuta pealkirjades, veebilehe tiitlis ja Google snipetites populaarseid keyworde – uuri kuidas inimesed on harjunud guugeldama, et sinu teenuseni jõuda. Kasuta selleks Google Keyword Plannerit

Punkt #5 – Hangi viiteid autoriteetsetelt veebilehtedelt (backlingid) – riputa enda veebileht lingina ülesse nt. neti.ee kategooriasse ja kui eelarve võimaldab kirjuta sisuturunduslike artikleid meediaväljannetesse. Ära kasuta lingifarme!

Punkt #6 – viita enda teistele sisulehtedele (sisemised lingid) – Google armastab linke, sest viitamine parandab kodulehe kasutajakogemust. Samas peab hoolega jälgima, et lingid oleksid asjakohased ja aitavad külastajat päriselt.


Kasulikud tööriistad veebiliikluse tõstmiseks


Et optimeerimine oleks otstarbekas pead sa teadma millistele keywordidele tasub optimeerida millistele mitte ning ühtlasi on kohustuslik kasutada selliseid veebistatistika programme nagu Google Analytics, Search Console ja Hotjar.


1. Yoast SEO (tasuta WordPressi plugin) 

Yoast võimaldab WordPressis mugavalt muuta otsitulemustes olevaid pealkirju ja metakirjeldust ning annab personaalseid SEO soovitusi.

Formuleerige Google snipeteid targasti. Kasutage target keyworde ning rõhuge kliendipoolsete kasude väljatoomisele. Püüdke erineda konkurentidest! Avalehe snipet pole kindlasti koht mida ära täita mitte midagi ütleva informatsiooniga nagu näiteks firma nimi jms.

Custom Google snippet (title+meta)


2. Google Keyword Planner (Adwordsi tööriist, tasuline)

Google Keyword Planner võimaldab teada saada kuidas inimsed guugeldavad, kui suures mahus ning kui suur on konkurents konkreetse keywordiga. Oluline on ka mõista millised on inimeste motiivid konkreetse keywordide kasutamisel.

Värsketel kodulehtede omanikel soovitan välja valida nö long tail keywordi kus otsingumaht võib olla päris väike, kuid hea positsioon Googles on sisuliselt garanteeritud

Google keywordplannerKasutage välja valitud keywordi Google snipetis, avalehe tiitlis, url-is ning mõned korrad ka põhisisus.

Alternatiiv: päris mugav tööriist on ka Keywords Everywhere (tasuta Chrome’i rakendus) mis võimaldab otsingumahte näha otse Googles.


3. Google Analytics ja Hotjar (mõlemad on tasuta)

Saa teada kuidas külastajad käituvad sinu kodulehel. Kui Analytics kajastab andmeid põhiliselt numbritena ja on hirmus põhjalik, siis Hotjar kajastab ainult olulisemaid andmeid ja seda visuaalselt (soojuspildid, lindistused).

Soovitan kasutada mõlemaid või siis ainult Google Analyticsit. Hotjar on lahe ja moderne tööriist, kuid selle tasuta versioon pisut piiratud võimalustega ja ei salvesta päris kõiki külastusi.

Hotjar heatmap


4. Google Search Console  (tasuta)

Google Search Consoliga saad vaadata kuidas näevad sinu kodulehte Google robotid. Saad teateid veebilehe tehnilisest seisukorrast. Jõuad põhjusteni, miks veebileht ei ole Google’i otsingutulemustes nähtav.

Ja “magustoiduks” väärtuslik märksõnapõhine statistika. Saad teada milliste märksõnadega inimesed sinuni jõuavad ja mitmendat positsiooni omad ning millised märksõnad omavad paremat potensiaali.


#6. – A/B testimine


Lõviosa veebilehe omanikke ei tule selle pealegi, et läbi kodulehe testimise kasvatada müügitulemusi. Need kelle jaoks on A/B testimine igapäevane ja loomulik osa veebilehe arendusest, teenivad oma konkurentidest veebis kordades rohkem.

A/B testimine on eksperiment kahe erineva variandi vahel (näiteks avaleht oranži vs rohelise cta nupuga) Eksperimendi eesmärk on välja selgitada kumb variant töötab paremini ehk toob kokkuvõttes rohkem müüki.

Testi läbiviimiseks kasutatakse spetsiaalseid platvorme kus 50% külastjatest näevad variant A-d ja ülejäänud 50% variant B-d

What is ab testing


Mida tasub testida?


Pealkirjad – suurus, asukoht, sisu
Nupud – suurus,  värv,  asukoht, sisu
Kliendi tagasiside ja arvustused – hulk, tüüp
Pildid ja videod – asukoht, sõnum, eksisteerimine
Müügitekstid – pikkus, fondi suurus, asukoht, sisu


Näiteid A/B testi tulemustest



Kuidas käivitada A/B test?


ESIMENE VÕIMALUS: Kasuta Google Optimize tasuta tööriista (sobitub kõikide sisuhaldustarkvardega)…

Google Optimize on Google enda loodud A/B testimise platvorm. Tänu sellele on analüüsimisel abiks ka Google Analytics ja see on eeliseks teiste  A/B testimise platvormide ees.

1. Ava Google Chrome ja installi omale Google Optimize moodul
2. Loo Google Optimize konto ja logi sisse oma Google kontoga.
3. Kliki nuppu Get started.

NB! Google Optimize on tasuta versioon. Tasuline versioon  on nimega Google Optimize 360. Tasuta versioon lubab töös korraga hoida kuni 3 testi, mis ei tohiks olla probleem.

TEINE VÕIMALUS: Kiire juhend kuidas käivitada A/B test WordPressi kodulehega…

1. Lae alla WordPressi plugin “Simple Page Tester
2. Käivita plugin ning sisesta sisulehe A ja variatsoon sisulehe B url-id
3. Loo mõlema sisulehe jaoks oma Google Analyticsi eesmärk ehk goal (nt. klikkide arv) ning käivita test
4. Selgita võitja 30 päeva pärast (mida rohkem andmeid seda usaldusväärsem tulemus!)

A/B testimine on tegelikult teadus omaette. Arvestades Eesti turu väiksust on valepositiivse tulemuse saamine üpriski lihtne. Soovitan soojalt esmalt läbi lugeda Peep Laja postituse “From Beginners To Pro in a Blog Post“. Peep on tõeline internetiturunduse spetsilist kes viib selle teemalisi koolitusi läbi üle terve maailma.


#7. – Isiku andmetekaitse seadus


Tähelepanu! Antud peatükk ei ole juriidiline nõuanne vaid annab GDPR määrusest pigem tutvustava ülevaate.

25. mail 2018 aastal jõustus Euroopa Liidu isikuandmete kaitse üldmäärus mis hakkas asendama senist Eesti isikuandmete kaitse seadust. Sellega seoses on töös ka uue seaduse vastuvõtmine, mis sätestab uued ja täpsed seaduslikud reeglid kohalikul tasandil.


Keda GDPR puudutab?


Uus isikuandmete kaitse üldmäärus puudutab kõiki ettevõtete omanike või turundajaid kes töötlevad veebilehe kaudu füüsiliste isikute isikuandmeid, mille järgi on võimalik tuvastada konkreetset isikut.

Seega kui sinu veebilehel eksisteerib kasvõi väga lihtne kontaktvorm (nt. ainult e-posti lahter) töötled sa juba külastaja isikuandmeid mis tähendab seda, et oled kohustatud seadust järgima ja vajad selleks külastaja selgesõnalist nõusolekut.

Lisaks käsitleb GDPR üldmäärus ka küpsiste kasutamist. Kui sinu veebileht kasutab Google Anlyticsit, Facebook Pixelit või nt. Hotjari oled kohustatud seadust järgima, sest sa kasutad küpsiseid ja selle kohta on vaja samuti  külastaja nõusolekut.


GDPR põhinõuded veebilehtedele


1. Koosta personaalne privaatsustingimusi sätestav sisuleht milles kirjeldad isikuandmete töötlemist ja küpsiste kasutamist üksikasjalikult!

2. Lisa vormidele/ankeetidele privaatsustingimustega nõusolekut tähistavad märkeruudud!

3. Lisa veebilehele pop-up mis teavitab külastja saabumisel küpsiste kasutamisest ning tahab nõusolekut privaatsustingimustele!

4. Teavita seniseid uudiskirjaga liitunud kasutajaid uuest privaatsuspoliitikast ning küsi nõusolekut!

NB! GDPR määrusest tulenevalt on füüsilisel isikul seaduslik õigus privaatsustingimustele nõusolekut mitte anda e. keelduda!

Loe edasi Veebisekretäri GDPR detailsemat juhendit, et koduleht määrusega kooskõlla viia!


Kokkuvõte heast avalehest


  • Avalehe tiitel (tiitel = heading 1) peaks olema eraldatatud muust sisust. Tiitli ideaalne pikkus 5-8 sõna ning selles väljendub kliendipoolne kasu.

  • Tee kindlaks oma sihtgrupp ning selgita välja nende suurim hirm ja purusta see oma kodulehe avalehel!

  • Ära sunni oma külastajat mõtlema, selle asemel juhenda teda. Suured call-to-action nupud töötavad selleks väga hästi. Samuti võid kasutada muid disainilisi elemente (nooled jms.)

  • Avalehe visuaalne ning tekstiline sõnum peaksid üksteist toetama ja moodustama nö. ühtse terviku. Kasuta pilte milles väljenduvad positiivsed emotsioonid mida saadakse sinu toodet/teenust tarbides!

  • Tähtsad elemendid nagu nupud ja pildid peavad asetsema prominentses kohas. Jälgi et nende nägemiseks ei pea külastaja eelnevalt scrollima hakkama! Eriti tähtis on see just mobiilses vaates, kus võid tähtsamaid nuppe lausa duubeldada

  • Kiirenda avalehe avanemiskiirust! Kiiremini kui 1 sekundit avav ja mahult väiksem kui 2MB on väga hea tulemus!

  • Testi enda avalehte erinevates seadmetes ja internetibrauserites. Näiteks võib juhtuda et Mac tooted kuvavad teatud värve teistsugusena kui Windows arvutid.

  • Kustuta üleliigsed elemendid! Avaleht peab olema kristallselge ja üheselt mõistetav ilma segavate faktoriteta.

  • Ära jää loorberitele puhkama. Kui oled saavutanud stabiilse veebiliikluse alusta A/B testimisega. Alati saab midagi parendada. Pealtnäha pisidetailid võivad avaldada uskumatult suurt mõju veebilehe konversioonimäärale!

  • Kasuta veebistatistikat koguvaid programme (Google Analytics, Hotjar). Saa näiteks teada kuhu inimesed klikivad, kui palju ja õpi sellest kõigest järeldusi tegema!

  • Ära riku seadust! Vii oma veebileht kooskõlla uue isikuandmete kaitse üldmäärusega (GDPR)

Selle artikli koostas:

Imre Saar

Imre on kirgilik veebidisainer ja turundushuviline, kes ammutab inspiratsiooni looduses sportides. Ta on kindlal veendumusel, et kodulehe tegemine on 10 a. pärast täiesti elementaarne oskus iga inimese jaoks.


Jaga seda artiklit!

  Kui see postitus oli Sinu jaoks kasulik või mõjus lausa inspireerivalt, siis palun jaga seda oma sõpradega!

Aitäh!