Blogi loomine 5 sammuga

Õpetus algajatele: kuidas teha blogi!


7 min lugemist

Autor: Imre Saar (veebiarendaja) | oktoober, 2018


Kui sa soovid teada, kuidas teha blogi oled sattunud lugema just sobivat artiklit. Nimelt olen koostanud tehnilise samm-sammult õpetuse, mis on arvesse võtnud 2018 a. blogipidamise parimaid trende ja soovitusi.

Selles praktilises artiklis käsitleme:

  • Kuidas käib blogi loomine ja alustamine WordPressis
  • Milline peab postitus välja nägema, et ta kutsuks lugema
  • Kuidas optimeerida WordPress blogi (SEO)
Samm 1.

Vali sisuhaldussüsteem!


Wix-vs-WordPressPlatvorm või mistahes veebiehitustööriist (website builder) on vajalik, et blogi loomine oleks võimalikult lihtne ja kiire. Tutvustan sulle kahte populaarsemat: WordPress ja Wix.

Vaata tabelist, mille poolest need kaks populaarset sisuhaldussüsteemi teineteisest erinevad…

TüpaažBuilderPlatvorm
Integreeritud veebimajutusJah
-
ProoviversioonJah
-
Tasuta kujundusmallid Jah
Jah
Email konto avamineTasuline
-
Sobivus algajateleJah
Jah
Hinnatase (kulud kokku)Keskmine
WP on tasuta
Koodivaba veebiarendusJah
Sõltub kujunduse võimekusest
LisainfoWix.comWordPress.org
Hinnang




WordPress on spetsiaalne blogi pidamise platvorm ja konkurentsitult maailma kõige populaarseim sisuhaldussüsteem, millega on  võimalik teha mistahes tüüpi kodulehti.

Wix on klassikaline veebiehitustööriist ehk website builder. Nimelt majutus, kujundusmallid ja builder ise on kõik nende endi poolt arendatud.  Wix on väga moderne ja mugav, kuid Wix’i mugavuse eest tuleb pisut rohkem raha välja käia.

Suurema huvi korral loe meie enda loodud põhjalikumat arvustust, mida kujutab endast Wix koduleht ja veebiehitustööriist!

Blogger.com

Tasuta blogi tegemine Blogger.com platvormiga unusta kohe ära. See on justkui platvormide “rämpstoit”. Maitseb hästi, kuid toiteväärtus on madal. Nimelt sa ei oma lõpuni kontrolli oma blogi üle ja võimalused on piiratud. Kui juba teha, siis kvaliteetselt!

Veebiarendaja nõuanne:
Blogi loomisel soovitan sisuhaldussüsteemiks valida Wordressi. Wix on builder ja jäägu neile, kes ei ole nii hinnatundlikud ja soovivad blogi valmis saada minimaalse ajakuluga. NB! Vältige sellist veebi nagu WordPress.com. See on kärbitud ja tasuline versioon originaal WP-st.
Samm 2.

WordPressi paigaldamine


Veebimajutuse valiku puhul võta peamiseks aluseks järgmine reegel. Seal kus on sinu lugejad olgu ka sinu teenusepakkuja. Serveri kaugus lugejast mõjutab kiirust ja veebilehe avanemiskiirus on SEO üks faktoritest.

Siin on kolm valikut, mida täie kindlusega soovitame:

Uptime – 100% tähendab, et sinu blogi on aastas 24/7 internetis saadaval. Paraku esineb minikatkestusi absoluutselt kõigil. Suurfirmadel mõistagi kõige vähem.

Kus on Zone.ee?   Eesti teine tubli ja usaldusväärne tegija zone.ee ei ole halb valik. Suutlikkus on sama, kuid veebimajutus.ee hinnatase on pisut soodsam ja mis peamine: iseteeniduse kasutajaliides palju algajasõbralikum!

WordPressi paigaldamise õpetus

Oleme koostanud samm-sammult õpetused, kuidas hankida majutus ja paigaldada WordPress konkreetse teenusepakkuja juures. Ühtlasi tuleb juttu milline on hea domeeninimi ja milline mitte.

Veebimajutus.ee õpetus
Kodumaise Veebimajutus.ee majutuse ja WordPressi paigaldamine on lihtne, kuid arvestama peab et WP ettevalmistamiseks võib kuluda paar tundi. Ära unusta kasutada meie promokoodi “WIXTER” mis kingib 3 kuud tasuta teenust ilma igasuguste lisakohustusteta.

Bluehost.com õpetus
USA päritolu Bluehost.com majutuse ja WordPressi paigaldamine on veelgi lihtsam. Nad kasutavad cPanelit, mis automatiseerib paljud protsessid ning tüütuid ooteaegu WordPressi installimise puhul ei eksisteeri. Bluehosti peetakse USA üheks töökindlamaks teenusepakkujaks kodulehemajutuse valdkonnas.

Samm 3.

Kujundusmalli paigaldamine


WordPress on tühipaljas platvorm ja seega ilma kujunduse ehk theme’ita blogi ega mis tahas muud veebilehte ehitada ei saa. Tänu kujundallidele on blogi loomine meeldiv ja kiire. Ligipääs sadadele fontidele ja erinevatele disainelementidele on privileegid miks tasub teha hoolikas valik.

Valiku puhul peab jälgima:

  • Mis  tüüpi veebi jaoks on theme loodud?
  • Kas theme sisaldab korraliku page builderit?
  • Kas theme’ga tuleb kaasa demo sisu (lihtsustab ülevaatlikkust)?
  • Autori usaldusväärsust ehk loe tagasisidet ja ratingut!
  • Hinda (isiklikult üle 70€ ei kulutaks kunagi!)

1. Vali WordPressis “Teemad”!

Kliki WordPressis: Välimus ➜ Teemad ➜ Lisa uus teema

Twenty Seventeen; Sixteen jne – need on WordPressi enda loodud tasuta kujundusmallid, mis millegi erilisega just ei hiilga ja omavad lihtsalt eksponeerivat funktsiooni.

Theme'i valimine WordPressis

2. Leia sobiv theme ja kliki “Paigalda”!

Vali teema mis sulle kõige rohkem meeldib! Blogimiseks sobivate kujundusmallide leidmiseks sisesta otsingusse sõna “blog”. Vaata kindlasti eelvaadet ja loe kasutajate arvustusi. Installimiseks kliki:

Paigalda ➜ Lülita sisse

Theme'i paigaldamine WordPressis

NB! WordPressis on tuhandeid theme’e mida presenteeritakse sõnaga “tasuta”. See on reklaamitrikk. Sa saad 100% tasuta kasutada poolikut versiooni, mille täisversioon on kättesaadav juhul, kui ostad premium versiooni!

Page builder’i soovitus: Elementor

Theme’i valimine on õudne protsess, sest tõenäoliselt tabab ka sind tõeline valikuhalvatus. Kõik meist on raisanud päevi ja päevi, et leida see õige nii välimuselt kui tehniliselt.

Isiklikult olen teinud kümneid veebilehti erinevate põhjade peale ja sellest järeldus on järgmine: Elementoriga töötamine on kõige nauditavam, sest seal saab kõik ise kujundada!

Elementorit kiidavad ka mitmed tunnustatud portaalid nt. wpbeginner.com.

Mille poolest siis erineb Elementor teistest konkurentidest?

  • Elementoris on olemas enda theme builder
  • Ilusad terviklahendused blogipostituse põhjadest
  • Globaalsete mallide (nt. postituste disain) kujundamine ilma koodita
  • Tohutu võimekuse juures on säilinud algajasõbralikkus

Vaata videost kuidas näeb blogi loomine Elementoriga välja!

Elementor PRO hind: $49

Elementori aktiveerimine

Kuna Elementor on plugin tuleb zip file lahti pakkida pluginate kaustas!

  1. Lae Elementori zip file enda arvutisse
  2. Ava WordPressis: Pluginad ➜ Lisa uus
  3. Kliki: Lae plugin üles ➜  Choose File (Elementor-Pro.zip) ➜ Paigalda kohe ➜ Lülita sisse
Samm 4.

Blogi pidamine WordPressis


Blogi loomine WordPressiga ei erine suures plaanis klassikalise äriveebi loomisest. Kui äriveebis on põhisisu sisulehtedel, siis blogides on rõhuasetus postitustel.

Mis vahe siis on postitusel ja sisulehel? Toon välja 3 erinevust:

  • Postitust saab siduda rubriigi ja sildiga
  • Kõik postitused arhiveeritakse eraldi sisulehel (blog page)
  • Lugejad saavad postitusi kommenteerida

Uue postituse tegemine ja seadistamine

Uue WordPress blogipostituste tegemiseks vali: Postitused ➜ Lisa uus

Blogi pidamine WordPressis

Uue postituse tegemine WordPressis

  1. Määra postitusele tiitel!
  2. Kirjuta lühike ja selge  URL!
  3. Määra postitusele pealkiri (heading 1)!
  4. Sisu lisamine on sama lihtne nagu Word dokumendi koostamine. PS! Kasutades builderit (nt. Elementorit) toimub põhisisu lisamine Elementori enda redaktoris!
  5. Kategoriseeri postitus rubriikidesse!
  6. Saad disainida postituse Elementori builderiga (tasuline, kuid asendamatu tööriist).
  7. Saad siduda oma postituse siltidega.
  8. Määra sobiv page template ehk mall! Elementor Canvas tekitab nö. puhta lehe, kus kuvatakse 100% Elementor builder’iga loodud elemente.
  9. Võimalus lisada postitusele tunnuspilt.

Mis on rubriik ja silt?

Rubriikide kasutamine loob võimaluse oma postitusi kategoriseerida. Rubriikideks võib olla: retseptid, tervislik toitumine jne. Rubriikide kasutamisega paraneb veebilehe kasutajakogemus.

Sisuliselt sama lugu on siltidega. Iga postitus võiks omada kuni 3- 5 silti. Silte kasutatakse peamiselt seetõttu, et sinna on võimalik jätta olulisi märksõnu ja see on väike SEO faktor parandamaks oma tulemusi otsitulemustes. Siltidest saab moodustada sildipilve.  Pilvest joonistub välja, mis fraase sinu blogi kõige rohkem kajastab.

Ettevaatust! Sildipilve kuritarvitamine märksõnade spammina (pilves on silte 500+) võib kaasa tuua Google penalty ehk su veeb kukutakse otsingutulemuste lõppu!

Määra blog page’ile asukoht!

Mõtle läbi kus kohas hakatakse kuvama sisulehte, kuhu kogunevad kõik uued postitused, mis on loodud blogi pidamise käigus. Blog page erineb veel sellepoolest, et tal on paremas ääres sidebar, kuhu saab kuvada seonduvaid postitusi jms.

Muideks WordPress kuvab blog page’i vaikimisi alati avalehena. Kui sa soovid avalehena kuvada midagi muud ehk staatilist lehte, siis tuleb liikuda:

Settings ➜ Lugemine ➜ Märgista “Staatilist lehte”

lugemisseaded wordpressis

Sisulehed, menüü, pluginad jne

Igal veebilehel kaasarvatud lihtsal WordPress blogil eksisteerib menüü. Menüü loomiseks on aga vaja sisulehti, sest muidu poleks külastajatel seal kuskile klikkida.

Kui sa soovid teada, kuidas ehitada menüüd ava meie WordPressi kodulehe tegemise õpetus, kus käsitleme üldisi veebiarenduse aspekte põhjalikumalt. Samuti käsitleme seal, mis lisarakendused ehk pluginaid on iga kodulehe omanikule suisa kohustuslikud ning mõistagi palju muudki, et veebileht saaks algusest lõpuni kenasti valmis.

Samm 5.

Sisuturundamine ja SEO


Kindlasti soovid, et sinu blogi pidamist märgatakse. 5. sammuna annan sulle spetsiaalseid SEO ja sisuturunduslikke nippe ehk kuidas luua blogi, mis on hea ja kasvataks järjepidevalt oma lugejaskonda.

Visuaalselt atraktiivne postitus

Kõik kes sinu veebilehele satuvad nendest väga vähesed loevad postituse alguselt lõpuni. Veebis on inimesed kärsitud ja pigem loetakse diagonaalis, otsides pidepunkte/märksõnu millest kinni hakata.

Järgevalt tutvustangi, kuidas kujundada blogipostitust, mis ei väsita lugejat ja hoiab teda võimalikult kaua veebilehel.

Siin on ilmekas näide Oliver Embertoni blogipostituse struktuurist:

Hea blogipostitus

Põhinipp seisneb selles, et igavat halli teksti ei ole kunagi terve ekraaniulatuses. Pidevate pidepunktidena kasutatakse: pilte, alapealkirju või muid rõhutusi. Postitus peab olema scrollides atraktiivne!

Muud tähelepanekud/erisused:

  • Font on “sõbralik” ja seda on mugav lugeda (nimetus: FF Tisa Pro; suurus: 22px; kaal: 400; värv: tumehall – #4d4d4d)
  • Sotsiaalmeedia nupud postituse alguses ja lõpus
  • 252k jagamist (sotsiaaline tõestusmaterjal, et tegu on hea postitusega)
  • Piltidega kaasatakse erinevaid helgeid värve
  • Puuduvad segavad elemendid (nt. sidebar ja reklaamid)

Blogi postituse optimeerimine ehk SEO

Ükski veebilehe omanik ei tohiks mööda vaadata SEO ehk optimeerimise algtõdedest. See tegevuste kogum on 100% tasuta tehtav viis reklaamida oma veebilehte 0€ eest ehk käsitleb kõrgetele positsioonidele jõudmist Google orgaanilises otsitulemustes.

Suurimad SEO nipid:

  1. Kasuta samu märksõnu, mida kasutavad sinu lugejad kui nad on huvitatud sinu teenusest.
  2. Märksõna esinegu: tiitlis, alapeakirjades kui ka põhisisus.
  3. Tegele link buildinguga ehk viita oma teistele postitustele.
  4. Paranda oma blogi avanemiskiirust piltide kompressimisega.
  5. Kasuta Google Analytics’it, Search Consol’i, kui ka Hotjari

Need on vaid loetud nipid suurest masinavärgist. Loe täpsemini meie spetsiaalsest SEO ehk kodulehe optimeerise õpetusest!

WordPress Blogi monetiseerimine

Mis saaks olla veel parem, kui blogi pidamine hakkaks sisse tooma reaalset raha. Eesti keelne turg on küll väike ja teenistused väikesed, kuid sellest hoolimata on see võimalik! Seda tõestavad sellised tuntud blogijad nagu näiteks Mallukas ja Paljas Porgand.

Populaarseimad monetiseerimise viisid:

  • Promo teiste ettevõtete teenuseid läbi affiliate linkide ja saa õnnestunud tehingu pealt  komisjonitasu.
  • Rendi väike pind oma veebilehest reklaamivahendajatele (Google Adsense või kodumaine Smart AD) välja.
  • Müü enda isiklikku arvamuslugu ettevõtete promomiseks  (vaata kuidas presenteerib seda teenust Mallukas).
  • Müü välja viitavaid linke. Lingid on justkui torud, mille kaudu liigub väärtus ehk lingimahl (linkjuice on suur SEO faktor).

Monetiseerimiseks loe edasi meie põhjalikku õpetust: kuidas internetis raha teha!

Boonus

Suurimad vead blogi pidamisel


1. Teksti lugemine nõuab pingutamist.

Kõige mugavam on lugeda tumedat teksti valgel taustal. Fondi suurus jäägu 20-22px vahemikku. Pigem ole fondi valikul konservatiivne kui eristuv.

Ajakirjas Forbes ilmunud fontide arvustus peab kõige loetavamateks Google fontideks:

  1. Open Sans’i
  2. Roboto’t
  3. Lato’t

2. Sinu postitused/artiklid ei kõneta lugejat.

Mõtle läbi mis on sinu nišš/kiiks, mida sa teed teistmoodi. Fakt on see, et su jutt peab tekitama mingit kõlapinda. Kasuks tuleb ka sihtgrupi tundmine. Näiteks sa kasutad oma lugejate slängi või kõnepruuki ja seeläbi tekitad lugejaga parema kontakti.

Kui sa tegeled äriblogimisega, siis süübi mingisse teemasse eriti detailselt. Parem postita kord nädalas kvaliteetset kraami kui igapäev rämpsu.

3. Sa ei kasuta ära sotsiaalmeediat.

Sotsiaalmeedia on parim viis hoida ja arendada sidet oma lugejaskonnaga. Blogimisel ei saa jääda anonüümseks. See pole usaldusväärne. Sa ei saa olla ka ennasttäis arvamusliider. Sa pead olema oma lugejaga võrdne ja nö. samas paadis. Ära karda näidata oma nõrkusi ja muud elu.

Sotsiaalmeedia strateegia peaks olema järgmine:

  • 9x paku väärtust 1x küsi müüki
  • Reklaami igat uut postitust sotsiaalmeedias lühikese teaser’iga ja suuna nad oma veebilehele
  • Vali välja 1-2 kanalit, mitte ära proovi hallata kõiki korraga

Kokkuvõtteks

Blogi loomine võib esmapilgul tunduda lihtsa tegevusena ja ongi, aga blogi pidamine sisuloome mõttes juba tõeline kunst.

Arvesta, et oma lugejaskonna tekkimiseks kujuneb aastaid järjepidevat tööd. Aga kui see ühel päeval on saavutatud, on tegu tõeliselt hinnalise “kinnisvaraga” veebis.

Jõudu sulle blogi pidamisel ja ära unusta tähtsaimat: CONTENT IS KING!


Selle õpetuse koostas:

Imre Saar

Imre on kirgilik veebidisainer ja turundushuviline, kes ammutab inspiratsiooni looduses sportides. Ta on kindlal veendumusel, et kodulehe tegemine on 10 a. pärast täiesti elementaarne oskus iga inimese jaoks.

Jagage seda blogi loomise õpetust!


Loodan, et Sa said hea ülevaate mida kujutab endast WordPress blogi loomine ja blogi pidamine. Kui see artikkel oli sinu jaoks innustav, siis ole hea ja share’i seda! See kannustab meid tootma selliseid artikleid veel ja veel.

Tänud ette!