Meiliturundus ja uudiskirjade koostamine

Jaga
Säutsu
Saada
Sisukord

Digitaalse turunduse pidevalt muutuvas maailmas, kus uued platvormid ja trendid tulevad ning lähevad, on üks kanal jäänud vankumatult püsima – e-post. Kuigi tihti tahetakse seda kõrvale heita ja iganenuks arvata, on meiliturundusel oma koht. See on üks isiklikumaid viise, kuidas jõuda oma sihtgrupini, luua püsivaid kliendisuhteid ja kasvatada äri. Selle strateegia keskmes on uudiskiri.

Selles põhjalikus juhendis käsitleme meiliturunduse tähtsamaid aspekte, sealhulgas uudiskirjade koostamine ja saatmine. Vaatame üle meiliturunduse põhitõed ja eelised, anname praktilisi näpunäiteid köitva sisu loomiseks ja sihtgrupi määramiseks. Samuti ei unusta me olulist teemat – andmekaitset.

Mis on e-maili turundus?

Esimene meiliturunduse kampaania leidis teadaolevalt aset 1978. aastal, mil ettevõttest Digital Equipment Corp saadeti ligi 400-le kasutajale kutse oma uue toote esitlusele. Kuigi kiri tekitas toona paljudele saajatele pahameelt ja seda peetakse ka esimeseks spämmikirjaks, tõi see väidetavalt ettevõttele 13 miljoni dollari väärtuses müüki ning pani aluse kommertslikule e-posti kasutusele.

Selle ja praeguse aja vahele on jäänud esimeste e-posti teenuste nagu Hotmail (praegune Outlook) ja Yahoo teke, spämmkirjade massiline levik ning Google Maili esiletõus. Need on kujundanud kogu e-posti kasutuskultuuri.

Tänaseks on e-maili turundus palju enamat kui lihtsalt reklaamkirjade saatmine. See on strateegiline kanal suhete loomiseks, usalduse kasvatamiseks, väärtusliku sisu jagamiseks ja lõpuks ka müügi edendamiseks.

E-posti turunduse eelised

Miks peaks mailiturundusse panustama? Vaatame lähemalt kolme punkti.

  1. Tasuvus (ROI)Meiliturundusel on kõrge investeeringu tasuvus. See tähendab, et võrreldes teiste turunduskanalitega, on e-posti turunduses kulude ja tulude suhe soodsam. Saadud tulu on märkimisväärselt suurem võrreldes algselt tehtud investeeringuga.
  2. Kontroll ja mõõdetavusSotsiaalmeedia platvormidel turundaja justkui “rendib” oma publikut. Platvorm kontrollib algoritme, mis piiravad postituse orgaanilist ulatust. Seetõttu puudub täielik kindlus, kelleni ja kui paljudeni postitus lõpuks jõuab. E-posti nimekiri annab aga võimaluse täpselt teada, kui paljud inimesed kirja avasid (avamismäär), kui paljud klikkisid selles olevale lingile (klikkimismäär), kes tellimusest loobusid ja mis kõige tähtsam – kui palju müüki või konversioone kampaania tõi. See andmestik võimaldab tegevust pidevalt analüüsida, testida erinevaid lähenemisi ja strateegiat aja jooksul aina paremaks muuta.
  3. Isiklikkus – E-kiri jõuab inimese isiklikku ruumi – tema postkasti. See võimaldab luua palju personaalsema ja otsesema suhte kui avalik postitus sotsiaalmeedias. Kaasaegsed meiliturunduse tööriistad lubavad sisu personaliseerida vastavalt saaja nimele, ostuajaloole või käitumisele veebilehel. Hästi koostatud uudiskiri ei tundu reklaamina, vaid pigem kasuliku ja personaalse sõnumina otse saatjalt.

Digiturunduse võimalused võtavad silme eest kirjuks?

Vajad abi digiturunduse või kodulehega? Veebikool pakub praktilisi koolitusi, et saaksid oma äri viia järgmisele tasemele.

Meiliturunduse planeerimine

Iga eduka turundusstrateegia aluseks on planeerimine, nii ka meiliturunduse puhul. Enne tehniliste lahenduste väljatöötamist ja sisu loomist on soovituslik läbi mõelda mõned punktid. See tagab, et iga saadetud e-kiri teenib laiemat ärilist eesmärki ega ole lihtsalt müra adressaadi postkastis.

Uudiskirjade eesmärkide seadmine

Esimene ja kõige kriitilisem samm planeerimisel on uudiskirjade eesmärkide defineerimine. Ilma konkreetse sihita on tegevus juhuslik ja selle tulemuslikkust on raske mõõta. Tuleb küsida: mida soovitakse uudiskirjadega saavutada?

Eesmärgid võivad olla väga erinevad:

  • müügi kasvatamine ja otsepakkumiste tegemine;
  • veebilehele või blogisse liikluse suunamine;
  • bränditeadlikkuse ja usaldusväärsuse suurendamine;
  • suhete loomine ja hoidmine;
  • uute toodete või teenuste tutvustamine.

Sihtgrupi määramine

Kui eesmärgid on selged, tuleb teada, kellega täpselt suheldakse. Selleks, et uudiskiri oleks lugeja jaoks väärtuslik, peab selle sisu vastama tema huvidele, vajadustele ja ootustele.

Sellepärast ei tasu uudiskirjaga liitumist teha kohustuslikuks mõne kampaania käigus, näiteks soodustuse saamiseks, sest nii kogutakse nimekirja kontakte, kes tegelikult sisu vastu huvi ei tunne. Kui inimene on meililisti või uudiskirja listiga vabatahtlikult liitunud, on ta suurema tõenäosusega huvitatud pakutavast teabest, avab kirju meelsamini ja on brändile lojaalsem. Kvaliteet on siin olulisem kui kvantiteet.

Eduka meiliturunduse aluseks ei ole mitte ainult õige sihtgrupp, vaid oma sihtgrupi sügavuti tundmine. Üks ja sama sõnum ei kõneta kõiki tellijaid ühtemoodi. Üks viis asjakohasuse tagamiseks on suurte kontaktide nimekirja segmenteerimine ehk väiksemateks rühmadeks jaotamine. Segmenteerimise aluseks võivad olla näiteks demograafilised andmed (vanus, asukoht), varasem ostukäitumine, huvid või interaktsioonid eelmiste kampaaniatega. Tänu segmenteerimisele on võimalik saata palju personaliseeritumat sisu, mis suurendab avamis- ja klikkimismäärasid ning toob paremaid tulemusi.

Kanali või platvormi valimine

Pärast sihtgrupi defineerimist on järgmine loogiline samm valida õige tööriist sõnumite edastamiseks. Platvormi valik sõltub eesmärkidest, sihtgrupist ja tehnilistest vajadustest.

  1. Tavaline e-postKõige lihtsamal tasandil võib tunduda ahvatlev kasutada tavalist e-posti nagu Gmail. See sobib vaid väga väikeste, paarikümnest kontaktist koosnevate nimekirjade puhul. Suuremahuliseks uudiskirjade saatmiseks see ei sobi, kuna puuduvad analüütika, automatiseerimise võimalused ja professionaalne disain. Lisaks on suur oht sattuda rämpsposti filtritesse ning andmekaitse nõuete täitmine on peaaegu võimatu.
  2. E-posti turunduse platvormid (näiteks Smaily, Brevo, MailerLite, HubSpot) – Spetsiaalselt meiliturunduseks loodud platvormid pakuvad kõike vajalikku: disainimalle, kontaktide haldust ja segmenteerimist, põhjalikku analüütikat (avamis- ja klikkimismäärad), A/B testimist ning automatiseerimist. Mis kõige olulisem – need on loodud tagama vastavuse andmekaitsereeglitele (GDPR), hallates automaatselt nii liitumisi kui ka loobumisi. Paljud neist platvormidest pakuvad alustamiseks tasuta pakette, kus listi suurus või saadetavate kirjade arv on piiratud ja kõik funktsioonid pole kättesaadavad. Kuid näiteks Eesti oma platvorm Smaily võimaldab tasuta saata uudiskirju kuni 2000 kontaktile. Tasulised versioonid avavad rohkemaid võimalusi.
  3. LinkedIn uudiskiriLinkedIn uudiskirja peamine eesmärk on teadlikkuse kasvatamine. See on ideaalne kanal B2B suhtluseks ja oma valdkonnas eksperdi maine kujundamiseks. LinkedIni uudiskiri aitab jõuda spetsiifilise, ärile orienteeritud sihtgrupini otse nende professionaalses keskkonnas. See sobib suurepäraselt valdkondlike analüüside, arvamuste ja professionaalse sisu jagamiseks.

Uudiskirjade sisu kirjutamine

Sisu on iga uudiskirja süda – see määrab, kas kiri loetakse läbi või saadetakse prügikasti; kas lugeja sooritab soovitud tegevuse või loobub uudiskirjast. Kõige paremini toimib sisu, mis on kirjutatud personaalselt ja inimlikult. Lugeja peab tundma, et temaga suhtleb päris inimene, kes pakub talle midagi kasulikku, huvitavat või meelelahutuslikku.

Sisu loomisel võib abi paluda nii professionaalselt sisuloojalt kui ka kasutada tehisintellekti abi ideede genereerimiseks või esmase mustandi koostamiseks. Olenemata abivahendist, tuleb lõplik tekst alati hoolikalt üle vaadata veendumaks, et sisu on tõene, brändile omane ning kooskõlas ettevõtte väärtustega.

Automatiseerimine ja uudiskirjade ajastamine

Edukas meiliturundus ei tähenda ainult hea sisu loomist, vaid ka selle edastamist õigel hetkel ja võimalikult efektiivselt. Siin tulevad appi automatiseerimine ja läbimõeldud ajastamine, mis aitavad sõnumi mõju maksimeerida.

Automatiseerimine on protsess, kus e-kirjad saadetakse välja automaatselt vastavalt kindlatele tingimustele või kasutaja käitumisele. See säästab aega ja tagab, et iga kontakt saab just talle relevantsel hetkel olulist infot. Levinumad näited automatiseerimisest on näiteks teavituskirjad meililisti uutele liitujatele, hüljatud ostukorvi meeldetuletused e-poodides või näiteks sünnipäevasoodustuste saatmine.

Uudiskirjade ajastamine on oluline manuaalselt saadetavate kampaaniate puhul. Selle kohta, mis on universaalselt “parim aeg”, on palju arvamusi nii päeva kui ka kellaaja osas. Kõige olulisem on aga oma sihtgruppi analüüsida ja katsetada erinevaid aegu, et leida just enda lugejaskonna jaoks sobivaim hetk, mil kirjad saavad kõige rohkem tähelepanu.

Testimine

Testimise eesmärk on mõista, mis lugejate peal kõige paremini “töötab”. See on protsess, mis aitab juhuslike katsetuste juurest jõuda strateegilise tegevuseni.

Üks levinumaid meetodeid on A/B testimine. Selle käigus saadetakse kahte veidi erinevat versiooni uudiskirjast väikesele osale nimekirjast. Seejärel võrreldakse, kumb versioon paremaid tulemusi toob, ja saadetakse võitjaversioon ülejäänud kontaktidele. Testida saab peaaegu kõike:

  • e-kirja pealkirja;
  • saatja nime;
  • tegevuskutsungi (CTA) sõnastust, värvi või paigutust;
  • sisu pikkust ja visuaale.

Analüüs

Uudiskirja saatmisele järgneb analüüs. Olulisemad mõõdikud, mida tuleks jälgida, on:

  • avamismäär (open rate) – näitab pealkirja atraktiivsust;
  • klikkimismäär (click-through rate) – peegeldab sisu ja tegevuskutsungi efektiivsust;
  • konversioonimäär – mõõdab, kui paljud saajad sooritasid soovitud tegevuse (näiteks ostu);
  • tellimusest loobumise määr – annab tagasisidet sisu asjakohasuse kohta.

Nende näitajate süsteemne analüüs on pidev õppeprotsess, mis aitab sihtgruppi sügavamalt mõista ja tagab, et tulevased uudiskirjad on veelgi asjakohasemad ja mõjusamad.

E-posti turundus ja andmekaitse

Tänapäevases meiliturunduses ei ole andmekaitse valik, vaid seadusest tulenev kohustus ja professionaalse turunduse lahutamatu osa. Isikuandmete vastutustundlik kogumine ja kasutamine näitab, et ettevõte austab oma kliente ning tegutseb usaldusväärselt. Reeglite eiramine võib kaasa tuua nii rahalisi karistusi kui ka ettevõtte maine kahjustamist. Euroopa Liidus reguleerib seda valdkonda isikuandmete kaitse üldmäärus (GDPR), mis seab selged reeglid isikuandmete, sealhulgas e-posti aadresside kogumisele ja kasutamisele.

Kõige olulisem põhimõte on nõusolek – uudiskirju tohib saata ainult neile, kes on selleks andnud selge ja vabatahtliku loa. Lisaks peab iga saadetud kiri sisaldama selget teavet saatja kohta ning pakkuma lihtsat ja nähtavat võimalust tellimusest loobumiseks (unsubscribe link).

Andmekaitsereeglite järgimine ei ole pelgalt seaduse täitmine, vaid ka märk austusest oma klientide vastu, mis aitab ehitada kvaliteetset ja pikaajalist kontaktide nimekirja.

Uudiskiri kui eduka meiliturunduse alus

Digitaalses turunduses, mis on täis pidevalt muutuvaid trende, on meiliturundus endiselt üks kõige otsesemaid ja tasuvamaid viise, kuidas luua ja hoida suhteid oma sihtgrupiga. Eduka uudiskirja koostamine ei ole aga juhus, vaid strateegiline ja läbimõeldud tegevus.

E-posti turundus on maraton, mitte sprint – see nõuab järjepidevust, väärtusliku sisu loomist ja pidevat analüüsi. Hästi toimiv meiliturundus ühendab loovuse, andmepõhise lähenemise ja austuse lugeja vastu. Iga saadetud uudiskiri on võimalus pakkuda väärtust ja tuletada meelde, miks sinu bränd on oluline. Nii saab uudiskirjast mitte lihtsalt turunduskanal, vaid pikaajalise kliendisuhte vundament.

Digiturunduse võimalused võtavad silme eest kirjuks?

Vajad abi digiturunduse või kodulehega? Veebikool pakub praktilisi koolitusi, et saaksid oma äri viia järgmisele tasemele.

Autor
Picture of Kes on autor?
Kes on autor?

Marika on Wixter.ee asutaja, kirgilik veebidisainer ning turundushuviline, kes ammutab inspiratsiooni looduses sportides. Ta on kindlal veendumusel, et kodulehe tegemine on ca 10 a. pärast täiesti elementaarne oskus iga inimese jaoks.

Võta ühendust!

Wixter.ee kasutab küpsiseid. Loe lähemalt