Mida mõtled, kui kuuled sisuhaldussüsteemist nimega Voog? Kui veel mitte midagi, siis peale selle mammutarvustuse lugemist põhimõtteliselt kõike!
Niisiis katsetasin esimest korda veebilehe tegemist tartlaste loodud pilvetarkvaraga, mis on Eestis populaarsuselt (Builtwith’i andmetel) teisel kohal ehk kohe peale suurt WordPressi.
Loe kui hea koduleht mul Vooga õnnestus valmistada ning mida ma veebiarendajana kokkuvõtvalt sellest kogemusest järeldasin!
PS! See arvustus toetub improviseeritud näidissaidi loomise kogemusel. Lugeja saab teada, kuidas sündis Vana-Toomase nimeline testleht Voog veebiehitustööriistaga ja mis olid sh peamised üllatused ja takistused.
Ülevaade Voog veebiehitustööriistast
Mõeldud väikeettevõtjale ja vabakutselistele
Voog on mõeldud kõigile, kes soovivad ilma liigse stressi ja IT-st midagi teadmata kodulehte ise otsast lõpuni valmistada ja hiljem seda ka omal käel hallata.
Mitmekeelse saidi loomise võimalus
Voo tõeline trumpäss on algajasõbralik ja rahvusvaheliselt kiidetud mitmekeelse veebilehe loomise tugi. Õiget keelt saab kuvama panna automaatselt sõltuvalt lugeja asukohast.
24/7 toimiv eesti keelne tehniline tugi
Tasuta Eesti keelne kasutajatugi eksisteerib nii live chat, kui ka telefoni teel. Samuti olemas palju videojuhendeid ja õpetusi. Kord kuus toimuvad ka tasuta live veebiseminarid.
E-poe loomise võimalus
Täisautomaatne ja piiranguteta e-poe liides, mille käivitamine on minutite küsimus. Toetab kõiki tuntumaid kohalike makse ja tarnelahendusi!
Vähesed teavad, et Voog sündis juba 2008. aastal. Tõsi, toona kandis eestlaste loodud sisuhaldustarkvara nime Edicy, kuid pärast 2014. aasta rebrand’i on Voost saanud päris kõva tegija veebiehitustööriistade turul.
Tänaseks on Voog saadaval juba 10 võõrkeeles, kliente leidub üle terve maailma ja ettevõtte käekäigu eest hoolitsevad igapäevaselt 12 disaini- ja arendusspetsialisti.
Kas teadsid, et Voo baasil on kokku loodud ca 450 000 veebilehte üle maailma? Nendest võib esile tõsta tuntuid kodumaiseid brände nagu City Motors, Farmi, Guardtime või Balteco. Klientide seas leidub ka avaliku sektori ja kultuuriasutusi nagu KULKA, RKAS, Linnateater, Endla jpt.
Mis saab 31. päeval? Praktiliselt mitte midagi, sest prooviversioon pole siduv. Muutub vaid see, et pärast prooviaja täitumist pole Sinu veeb internetis enam avalik!
Kasutajakogemus (UX)
Voo meeskond on kõvasti pingutanud ühe olulisema omadusega.
Nimelt kodulehe tegemine käib suures osas arvutihiire abil. Seda nimetatakse inglise keeles peenelt: drag and drop stiiliks.
Voo puhul on sinu veeb justkui värviraamat, mida saab “värvida” endale meelepärasel kujul. Tühjad sisualad on olenevalt kujundusmallist fikseeritult paigas ning looja ülesanne on nendele aladele erinevaid elemente ja vidinaid oma maitse järgi hiirega “lohistada”.
Heast kasutajakogemusest tooksin veel esile elementide kustutamise võimaluse. Nimelt “haarad” elemendist hiireklõpsuga kinni ja sikutad selle alla paremasse nurka kuhu ilmub prügikasti ikoon. Muuhulgas kui midagi kogemata ära kustutad, saab selle tagasi kutsuda klõpsatel nupul: “taasta”.
Samuti märkasin, et kui veeb on juba pooleli, siis standardkujunduse vahetamisega ei lähe olemasolev sisu kaduma!
Kokkuvõtvalt võib öelda, et kasutajaliides on väga algajasõbralik ja ei tohiks keskmisele arvutikasutajatele ületamatuid probleeme valmistada. Super!
Vaata ka lühikest (30 sek.) video, mis tutvustab Voo kasutajamugavust!
Muljed oma testlehega
Vooga töötamise kogemus oli minu jaoks täiesti uudne. Olles ise eelnevalt töötanud peamiselt WordPressiga, nõudis kasutajaliides alguses harjumist. Nimelt ei suutnud ma esimese hooga uskuda, et kogu veebiehitus käib tõesti ainult nö “lõuendi” peal. Aga see on ainult minu probleem ja nii 21. sajandi veebiarendus peakski ju käima?!
Mis puudutab väljamõeldud testlehte nimega Vana-Toomas, siis sellega suutsin konkreetselt alustada pärast lühikest tutvumisperioodi. Umbes pool tundi “nokkimist” ja mul oli pilt selge, kuidas Voog töötab. Võrdlusena võin tuua, et näiteks WordPressist sotti saamiseks läheb kindlasti mitu päeva. Üldmulje seega väga hea!
Muid UX tähelepanekuid
- Kohe on olemas turvaline SSL sertifikaat (https)
- Vana domeeni suunamine Voo peale on lihtne
- Live chat kasutajatoe aken asub käepäraselt lehe all paremal servas ja inimene vastab tööajal 15 minuti jooksul
- Üksikut pilti saab lisada ainult läbi teksti redaktori sisuelemendi, mille peale algaja ei pruugi tulla
- Slaider (rakendus, mis vahetab pilte automaatselt) on galerii elemendi all peidus
Digiturunduse võimalused võtavad silme eest kirjuks?
Vajad abi digiturunduse või kodulehega? Veebikool pakub praktilisi koolitusi, et saaksid oma äri viia järgmisele tasemele.
Võimekus ja võimalused
Võimekus on kindlasti oluline näitaja, millele toetudes hakkab levima reklaam ja hea sõna. Uurides Voo võimekuse näitajaid valmistas minu jaoks tõelise üllatuse fakt, et mitmed Eesti mainekad veebiagntuurid (näiteks: Neway, Fraktal ja RedWall Digital) arendavad rätsepmeistri stiilis veebilehti just Voo baasil.
Voo avatud arenduse pool pole küll mõeldud tavakasutajale, kuid annab selge signaali, et kui väga tahta saab Voo peal teha põhimõtteliselt kõike mis pähe tuleb! Hea näide on Balteco koduleht.
Muideks Balteco veebilehe autoriks on veebiagentuur Fraktal, kelle oma veebileht töötab samuti Voo peal. Järgnevalt annan ülevaate kui võimekas on Voog nö tavakasutaja jaoks.
Kui hea on Voog tavakasutaja jaoks?
Toon välja põhinumbrid ja tähtsamad omadused!
- 23 mobiilisõbralikku kujundusmalli
- 8 valmis sisuelementi (näiteks slaider, kontaktvorm või galerii)
- 21 erinevat kirjastiili
- Globaalne kujundamine läbi disainitööriista
- Asukohapõhine tõlke tuvastaja
- Korralik e-poe funktsioon
- Veebisisene otsingumootor
Minu arvates standardkujundusi on hetkel pisut vähevõitu. Näiteks välismaine konkurent Wix pakub klientidele üle 500 erineva kujundusmalli ja kõigele lisaks on neil veel oma lisarakenduste turg, kus on saadaval ca 250 pluginat.
Kõik see, mis aga Voos juba eksisteerib on kindlasti tasemel. Näiteks Voo mitmekeelsustööriista lihtsust on tunnustanud isegi mainekas tehnoloogiaportaal Techradar. Samuti meeldib inimestele horisontaalselt paiknev töölaud, mis on jällegi teistmoodi kui paljudel konkurentidel.
Kui aga teha kriitikat, siis jäi silma, et Voog tööriista ei ole liidestatud küpsiste kasutamise teavitust ehk kodulehte ei saa viia isikuandmete kaitse üldmäärusega 100% kooskõlla. Lihtsustatult tähendab see seda, et kui sa küsid oma veebilehe kontaktvormil lugeja e-maili aadressi, siis töötled sa seaduse järgi inimese isikuandmeid ja sa oled kohustatud lugejat lehele saabudes sellest teavitama.
Tulenevalt GDPR-ist peab lehel olema andmekaitsetingimuste dokument, milles kirjutatakse üksipulgi lahti: miks, milleks ja kuidas sa isikuandmeid töötled ja millised on lugeja õigused. Nii, et hei Voo arendadaja, kui sa mind kuuled, siis ehita küpsiste teavitusrakendus ning pane GDPR-iga nõustumise märkeruudud lisaks vormile ka kommentaariumile!
Saidi avanemiskiirus
Veebilehe avanemiskiirus on üks tähtsamaid tehnilisi näitajaid. Maailma suurim internetiturundusega tegelev organisatsioon nimega Hubspot toob oma uurimustöös välja, et juba 1 sekundiline viivitus võib soovitud tegevuste hulka vähendada ca 7%. Seega testisin ühte vabalt valitud Voo veebilehte Pingdomiga ja tulemustes ei pea pettuma – Voog ei ole aeglane.
1.25 sekundit on päris hea tulemus. Kõik veebilehe omanikud võivad rahulikult magada kui nende veeb rullib ennast lahti kiiremini kui ca 2 sekundit.
Kiiruse osas ei pea muret tundma ka kauged välimsaa kliendid. Voo müügijuhi Veiko Straussi sõnul on alates premium paketist server liidestatud CDN teenusega ehk veebileht laetakse üles lähimast vaheserverist mis töötab justkui mobiilside tugijaam.
Toimetused oma veebiga
Minu korstnapühkimisteenust pakkuv testleht on klassiline äriveeb koos blogiga. Seega midagi otseselt puudu/tegemata küll ei jäänud. Kiirus on tip-top ja kettamahtu küll ja veel. Meeldis, et kontaktvormi rakendus oli päris võimekas.
Rahul polnud ma aga pisiasjadega. Näiteks call-to-action nuppe ei saa üksikuna muuta. Kui soovid muuta nupu värvi, siis muutuvad globaalselt kõik nupud. Tõenäoliselt oleks see uue CSS klassi tegemise vaev, aga oma esimesi samme tegev kodulehe tegija sellise asjaga kindlasti tegelema ei soovi hakata. Kokkuvõtvalt võib öelda, et tööd arenemisruumi on küllaga, aga see ei takista tegemast ilusat veebilehte.
SEO ja analüütika
SEO ehk otsingumootoritele optimeerimise tegevustekogum on iga veebi edu aluseks. Tunnistan ausalt, et olin Voo SEO võimekust uurima hakates pisut skeptiline, sest kodulehe optimeermine on kohati päris tehniline ja Voo puhul ei eksisteeri harjumuspärast lisarakenduste turgu, tänu millele nt WordPressis paljud back-end tööd olemata jäävad.
SEO to-do-listis on üks tähtsaim töö kirjutada kõikidele sisulehtedele unikaalsed Google snippetid. See aitab kindlate märksõnade kasutamise puhul sinu sisulehtedel Googles esile tulla ja ka paremini silma jääda.
Sisulehe snippeti muutmiseks Voos kliki: SISU ➜ SEO ➜ LEHED
- Pealkiri – Voog näitab mugavalt lubatud tähemärkide arvu, et Google otsitulemustes jääks pealkiri korrektne ja ilus.
- Kirjeldus – ehk meta description ilmub samuti otsitulemuste eelvaates. Kasutage alati unikaalseid lühikirlejdusi. Vastasel juhul kuvatakse lühikirjelduses Google enda valitud lõike.
- Leitavus otsingumootorist (ON/OFF) – veenduge, et leitavus oleks kindlasti sisselülitatud! Google eest võib vajadusel peita näiteks “tänan”- või arhiivlehti.
Uurides muid tehnilisi nüansse SEO seadetes ilmusid minu üllatuseks kohe vaatevälja ranking’ut mõjutavad vidinad nagu:
- Sitemap.xml – genereeritakse automaatselt (seda faili ei pea ise värskendama, et otsirobotid uuest sisust kuuleksid!)
- Robots.txt – saab kergelt ise muuta (otsirobotite keelustamine – saad keelata näiteks thank-you page’de indekseerimise )
Kiitused Voo meeskonnale, sest näiteks WordPressis tuleb nende tegevuste teostamiseks sooritada hulk vahesamme. Voo puhul ei pea klient Sitemapi ja Robots.txt failide pärast muretsema – kõik on juba tehtud!
Testlehe optimeerimine
Laias laastus hindab Google veebilehti külastaja käitumisel. Seega käivitan enda veebilehel blogi, et sisumaht liiga “õhukeseks” ei jää ja et nad ikka kauem lehel püsiksid. Voo blogi funktsionaalsus on täitsa korralik. SEO seisukohalt saab rakendada peaaegu kõiki sotsiaalseid signaale nagu sildistamine, jagamine ja kommenteerimine. ainult kategooriseerimise võimalus on miskipärast puudu.
Postituse kujundus on meeldiv, mida on kindlasti mugav lugeda. Kui rääkida puudustest, siis kahjuks pole paremal ääres küljeplaani ehk sidebar’i, mis võikski olla koht puuduolevatele kategooriatele.
Teine puudus: viidete tegemisel pole “nofollow” märkeruutu, mis on link-buildingus väga tähtis aspekt kaitsmaks oma sisulehe SEO-d. Selle saab küll HTML koodivaates tehtud, aga see pole algajasõbralik.
Kolmas puudus on seotud piltidega. Piltidele ei saa lisada tiitlit ja ALT kirjeldust, mida crawl’ivad just otsimootorite robotid. Seega olles ise paras SEO fanatt ei saa ma Voole 5+ hinnet päris anda, kuid kindlasti on tegemist väga SEO sõbraliku platvormiga!
E-poe liides
Kas teadsid, et alates 2016. aastast saab Voog sisuhaldussüsteemiga teha tip-top e-poodi? Loomulikult pole Voog spetsialiseerunud e-kaubandusele ja ta ei võimalda luua sellist mega e-poodi nagu Kaup24, kuid eksklusiivse butiigi loomiseks on olemasolevad kujundusmallid päris maitseka väljanägemisega.
NB! E-poe täisfunktsioon avaneb Plus (13€/kuus) või Preimium (39€/kuus) paketiga!
Vaata tutvustavat video, kuidas käib e-poe loomine Voog veebitööriistaga:
Voo e-poe liides:
- Toetab kõiki Eesti tuntuimaid makse- ja tarneviise
- Võimaldab tooteid/teenuseid müüa üle maailma (olemas PayPal)
- Võimaldab luua sooduskuponge kampaaniate tarbeks
- Saadab kliendi e-posti automaatse arve/kviitungi
- Müükide vahendustastu (3%) Standard ja Plus paketiga
Põhjus miks ma ei saa anda e-poe liidesele maksimum hinnet peitub minu silmis krõbedas 3 protsendilises vahendustasus. Üldmulje aga on väga hea, sest e-poe ehitamine WordPressis võib algajale tunduda Voo kõrval suisa kosmoseteadusena.
Suurema huvi korral viska pilk peale ka minu Voo e-poe tegemise õpetusele!
Voog vs. WordPress
Kui juttu tuleb kodulehe tegemisest võid olla kuulnud mõistet: WordPress. Põhjus peitub selles, et põhimõtteliselt iga suvaline kodulehe tegija ja veebiagentuur kasutab platvormina WordPressi. Tegu on konkurentsitult selge turuliidriga platvormide vallas. Põhjus on lihtne – WP võimalused on praktiliselt piiritud, sest igaüks meist saab seda soovi korral arendada. Tänu avatusele on tekkinud meeletult suur plugina- ja kujundusmalliturg.
Tea, et tegelikult läheb väga harva WP võimekusest tarvis üle poole. Näiteks sellest potensiaalist ei kasuta 100% ära isegi ametlik Mercedes-Benz veebileht. Seega saaks samaväärse veebilehe teha ka paljude veebiehitustööriistadega, mille põhiline võlu võrreldes WorldPressiga on lihtne ja lollikindel veebihaldus.
Muidugi ei saa võrrelda suurfirma võimalusi väikeettevõtjaga, aga sobiva sisuhaldussüsteemi valik (loe: hilisem peavaluvaba haldus) võib Hunt Kriimsilma üheksas ametis tegutseva väikeettevõtja jaoks tähendada olulist aja- ja närvikulu kokkuhoidu!
Järgnevalt toon välja põhilised erinevused Voog veebiehitustööriista ja WordPress platvormi vahel:
Kodulehe majutus | Integreeritud | Tuleb juurde osta |
Võimekas kujundusmall | Olemas (12tk) | Tuleb juurde osta |
Tasuta prooviversioon | 30 päeva | Puudub |
Kasutajatugi (eesti k) | Jah (livechat) | Google, Youtube |
Kasutajaliides (eesti k) | Jah | Jah |
Mitmekeelsus | Jah | Jah |
E-poe funktsioon | Jah | Jah |
Erisoovide teostus | Nõuab veebiarendajat | Lihtne (pluginad) |
Haldamine | Alati lollikindel | Oleneb arendajast |
Varjatud kulud | Ei, kõik hinna sees | Pluginad, kujundused |
Hind | al. 8€ kuus | Tasuta |
Kõige suurem erinevus Voo ja WordPressi vahel peitub kodulehe valmistamise etappides ehk kasutajamugavuses. Voog on valmis veebiehitustööriist ehk website builder, millega saab kodulehte pärast sisselogimist kohe “pilves” ehitama hakata. See tähendab, et neil on olemas enda isiklik serveripark.
WordPress on aga tarkvarapõhine avatud platvorm, mis tuleb eelnevalt oma juurdeostetud serveriruumi paigaldada. Seejärel hakatakse liidestama erinevaid rakendusi (kujundusmall, pluginad) ning alles siis saab kodulehe tegemisega reaalselt alustada. Jäta siis meelde, et WordPressi ei saa kasutada kui sul ei ole kodulehemajutust!
Piltikult öeldes Voog on justkui pisikese tasu eest 24/7 tööl olev IT-mees, et sa saaksid keskenduda ainult oluliseimale. WordPress veebilehe omanik seevastu toimetab igal rindel (turvalisus, uuendamine jne.) ise ja probleemide korral tuleb tegeleda ka nö back-end töödega. Seega kasuks tulevad ka baasteadmised HTML ja CSS keeltest.
Et mitte WordPressi fännidele ülekohut teha, siis mainiks, et WP ei ole kunagi halb valik seni, kui sul on aega veebilehega järjepidevalt tegeleda või kui sul on spetsiaalne inimene selleks. Kellel plaan WP teekond ette võtta, neil soovitan lugeda meie spetsiaalset WordPressi õpetust!
Wix vs. Voog
Wix on 119 miljonilise kasutajaskonnaga tõeline teerajaja drag and drop veebiarendusstiilis. Võiks ju eeldada, et väike Voog siinkohal vastu ei saa, kuid tegelikult pole see tõsi. Näiteks ei toeta Iisreali päritolu Wix oma e-poe funktsioonis Eesti makse- ja tarnelahendusi (leppida tuleb ainult krediitkaardi või Paypal makseviisiga). Samuti on Voo mitmekeelsuse lahendus poole arusaadavam.
"Standard" pakett | "Combo" pakett |
|
Kodulehe majutus | Integreeritud | Integreeritud |
Kujundusmalle | 23 tk. | +500 tk. |
Tasuta prooviversioon | Jah | Jah |
Kasutajatugi (eesti k.) | Jah (livechat) | Inglise keeles |
Kasutajaliides (eesti k.) | Jah | Inglise keeles |
Mitmekeelsus | 3 keelt | Piiramatult |
E-poe funktsioon | Jah | Jah |
E-post | Puudub | Lisatasu eest |
Ruumi | 5 GB | 3 GB |
Hind | 8€/kuus | 8.50€/kuus |
Wix on võimas tööriist ja Voost üle, selles pole kahtlustki, kuid minu isiklik subjektiivne arvamus on see, et ta on isegi liiga suureks ja multifunktsionaalseks kasvanud. Teha saab praktiliselt kõike ja see pärsib arusaadavust ja algajasõbralikkust! Suurema huvi korral loe meie Wix veebiehitustööriista arvustust!
Hinnapoliitika
Mõnes mõttes on kodulehe tegemine website builderiga luksusteenus. Seega on igati loogiline, et standard tootest mugavam toode maksab rohkem. Jah, Voog on kallim kui WordPress, kuid seda ainult 2,45€ võrra kui majutada oma veeb nt zone.ee standard paketis. Siit leiate Voo hinnad!
Voo standard pakett on täiesti piisav loomaks klassikalist äriveebi. Koos käibemaksuga kuluks sellisel juhul aastas 115€, mis on küll ca 35€ aastas kallim kui WordPress (majutus zone.ee-st), kuid nagu eelnevalt mitmeid kordi mainitud, siis stressi on Vooga palju vähem ja lõpptulemus on algaja jaoks professionaalsem.
Pluss ja premium pakett jäägu e-poodnike pärusmaaks! Soovi korral saab teenuse pikkuseks valida kasvõi 1 või 3 kuud.
Kokkuvõtteks
Nagu kõikide asjadega siin ilmas on ka Vool omad head ja vead. Ma ei nimetaks parimaks omadust mõnda tehnilist nüanssi, vaid hoopis Voo kiiresti arenevat ja tublit meeskonda. Neil on kogemusi selles äris 10+ aastat ja tundub, et iga aasta tehakse päris suuri samme edasi. Seda järeldan ma puhtalt sellest, et kriitikat võetakse hästi arvesse ehk kommunkatsioon klientide ja teenusepakkuja vahel on konstruktiivne.
Miinuspoolele asetaks kujundusmallide ja sisuelementide vähesuse ja Premium paketi eriti krõbeda kuutasu (39€).
Kui tulla tagasi põhiküsimuse juurde: kas ma soovitan Voogi, siis vastus on: JAH ja see “jah” ei tulene patriotismist.
Kes aga leiab, et Voo võimekusest jääb talle vajaka ja otsib alternatiivset pilvetarkvara, neil soovitan piiluda Wix’i suunas!
Jõudu kodulehe tegemisel!
Mis saab pärast 30. päeva? Mitte midagi, prooviversioon pole siduv! Pärast prooviaja täitumist pole Sinu veebileht internetis lihtsalt enam avalik.
Digiturunduse võimalused võtavad silme eest kirjuks?
Vajad abi digiturunduse või kodulehega? Veebikool pakub praktilisi koolitusi, et saaksid oma äri viia järgmisele tasemele.