“Kui palju maksab kodulehe tegemine?” on esimene küsimus, mis kerkib paljudel, kes hakkavad mõtlema oma esimese veebilehe loomisele. Juba kiire otsinguga selgub, et nii kodulehe kui ka e-poe loomise hind võib teenusepakkujate lõikes erineda kordades. Küsimus “Kui palju maksab koduleht?” on sama lai kui küsimus “Kui palju maksab maja?”. Vastus sõltub suurusest, erilahendustest ja paljust muust.
Veebilehtede puhul on hinnaerinevused silmatorkavad, sest lõpliku maksumuse kujundavad kümned detailid. Veebilehe funktsionaalsus, disaini keerukus, lehtede maht, sisuloome vajadus ja tehnilise teostuse spetsiifika on ühed peamised, aga kaugelt mitte ainsad tegurid, mis hinda mõjutavad.
Millest sõltub kodulehe või e-poe hind?
Kodulehe või veebipoe hind ei kujune vaid ühe või kahe faktori põhjal. Iga projekt koosneb mitmest osast, mis kokku annavad lõpliku maksumuse. Sageli unustatakse, et lisaks nähtavale disainile mõjutavad hinda ka taustal olevad tehnilised ja sisulised valikud. Vaatame lähemalt mõningaid aspekte, mille põhjal kujunevad kodulehtede hinnad.
Kodulehe hind sõltuvalt platvormist (WordPress jt)
Üks olulisemaid tegureid, mis kodulehe hinda kujundab, on tehnoloogilise platvormi valik, millele veebileht ehitatakse.
Kõige levinum lahendus WordPress on oma olemuselt tasuta tarkvara. See tähendab, et WordPressile üles ehitatud kodulehe hind ei tulene mitte platvormist endast, vaid sõltub teistest teguritest. Näiteks disaini keerukusest, funktsionaalsusest ja arendaja töömahust. Seega on WordPressi kodulehe hind varieeruv, kuna saab luua nii lihtsa valmisdisainiga lehte soodsalt, kui ka märgatavalt kallimat “rätsepatööna” valminud eridisaini.
Teiseks alternatiiviks on valida tasuliste platvormide vahel, mille puhul on kulud paremini ennustatavad. Nende hulka kuuluvad näiteks Eesti päritolu Voog, spetsiaalselt e-poodidele loodud Shopify ning disainerite seas hinnatud Webflow. Selliste platvormide kuutasu sisaldab reeglina nii tarkvara kasutust, veebimajutust kui ka tehnilist tuge.
Seega on platvormi valik strateegiline otsus, mis tasakaalustab esialgset kodulehe maksumust ja tuleviku arendusvõimalusi. Ühel pool on WordPress, mis pakub maksimaalset paindlikkust ja täielikku omandiõigust oma veebilehe üle. See nõuab reeglina suuremat alginvesteeringut arendusse, kuid sellel on potentsiaalselt madalamad pikaajalised kogukulud.
Teisel pool on rendiplatvormid, näiteks Voog, mis pakuvad lihtsust ja ennustatavaid igakuiseid kulusid. See mudel sobib hästi neile, kes soovivad vältida tehnilist haldamist ja suurt alginvesteeringut. Samas tuleb arvestada, et arenguvõimalused on piiratud platvormi enda reeglite ja funktsionaalsusega ning jooksvad kulud võivad pikaajaliselt osutuda suuremaks kui ühekordne investeering isiklikku platvormi.
Domeeni registreerimine ja majutus
Veebilehe loomine algab kahest sammust – domeeni ehk veebiaadressi registreerimisest ning majutuse ehk serveriruumi valimisest. Kuigi tegemist on võrdlemisi väikeste, enamasti iga-aastaste kuludega, on need siiski osa kodulehe pikaajalisest kogumaksumusest.
Ka siin tuleb esile erinevus platvormide vahel. Tasuliste platvormide puhul on üldjuhul domeeni registreerimine ja selle tasu eraldiseisev kulu, kuid veebimajutus on arvestatud juba kuutasu sisse. WordPressi platvormile kodulehte luues tuleb nii domeen kui ka majutus hankida iseseisvalt, valides selleks sobiva teenusepakkuja. Kuigi algselt võib domeeni ja majutuse valik tunduda keerulise tehnilise lisasammuna, on see protsess tänapäeval õige teenusepakkuja juures väga lihtsaks ja kasutajasõbralikuks muudetud. Loe meie juhist, kuidas käib domeeni registreerimine ja kodulehe majutamine.
Kodulehe disaini ja arendustööde maht
Kodulehe disain ja arendustööd on just need faktorid, millest tulenevad kodulehe tellimisel suurimad hinnaerinevused. Lihtsustatult saab veebilehe loomise jagada kaheks: valmis disainipõhjale ehitamine või täieliku erilahenduse ehk rätsepatöö loomine.
Valmis disainipõhjal kodulehe loomine tähendab olemasoleva malli kohandamist ettevõtte värvide, logo ja sisu järgi. See on kiireim ja eelarvesõbralikum viis, mistõttu on sellise kodulehe valmistamise hind oluliselt soodsam. Samas tuleb arvestada riskiga, et ka konkurendi veebileht võib kasutada sarnast või isegi identset disainipõhja, mistõttu võib veebileht visuaalselt sarnaneda teistega.
Erilahendusena loodud koduleht tähendab, et disainer alustab nullist, luues unikaalse väljanägemise, mis on loodud spetsiaalselt brändi ja ärieesmärkide toetamiseks. See protsess on oluliselt aeganõudvam, hõlmates süvaanalüüsi, prototüüpimist ja testimist, mis kasvatab ka kodulehe maksumust.
E-poe tegemine ja selle hind
Ajaliselt ja tehnilise keerukuse poolest on suur vahe, kas luua lihtne üheleheküljeline koduleht või arendada sellele juurde ka e-poe funktsionaalsus. E-pood kergitab kodulehe valmistamise hinda märkimisväärselt. Hästi üles ehitatud e-pood on dünaamiline müügisüsteem, mis nõuab turvalisi makselahendusi, tarneviiside haldamist ja tellimuste administreerimist. Seetõttu on e-poe hind alati kõrgem kui lihtsalt info- või teenuselehel.
See, mis on täpsemalt e-poe loomise hind, sõltub mitmest võtmetegurist:
- Makselahendused. Tänapäeval ei piisa enam üksnes pangaülekande võimalusest ning kliendid ootavad mugavaid pangalinke, kaardimakseid ja üha enam ka “osta kohe, maksa hiljem” lahendusi.
- Tarneviisid. Tarneviiside hulka kuuluvad tavaliselt pakiautomaadid, kullerteenused ja ka ise järele tulemise võimalus. Keerukust lisavad erinevad hinnastamise reeglid, näiteks tasuta kohaletoimetamine alates kindlast ostusummast.
- Tootehalduse keerukus. Kas müüakse lihtsaid tooteid või variatsioonidega tooteid (nt riided eri suuruste ja värvidega)? Samuti võib olla vajalik laohalduse funktsionaalsus, mis sünkroniseerib laoseisu automaatselt.
- Integratsioonid kolmandate osapooltega. Kas e-pood tuleb liidestada raamatupidamis- või laotarkvaraga?
Iga lisanduv integratsioon kasvatab arendusmahtu ja seeläbi e-poe tegemise hinda.
Sisutekstide loomine kodulehele
Sageli alahinnatud, kuid oluline aspekt kodulehest on kvaliteetne sisu, sealhulgas tekstiline osa. Veebilehe sisutekstid hõlmavad endas kogu tekstilist materjali:
- pealkirjad ja alapealkirjad,
- erinevad kodulehe sektsioonid/lehed – ettevõtte ja selle tegevuse kirjeldus, korduma kippuvad küsimused, kontakilehe tekstid,
- teenuste kirjeldus,
- e-poe tootetekstid ja tootekategooriate kirjeldused,
- blogipostitused ja artiklid, sealhulgas case study´d.
Professionaalselt koostatud tekstid ei anna ainult informatsiooni edasi, vaid on kirjutatud strateegiliselt, mõeldes kliendi kasutajakogemusele ja ka SEO-le. Kui ettevõttel endal puudub ressurss või oskusteave tekstilise sisu loomiseks, tuleb see teenusena sisse osta. Tavaliselt ei kuulu sisuloome kodulehe ega e-poe valmistamise hinna sisse, mis tähendab, et see lisandub eraldi kuluna juurde.
SEO teenuste maht
Ilusast disainist ja heast funktsionaalsusest on vähe kasu, kui potentsiaalsed kliendid veebilehte üles ei leia. Siin tuleb mängu SEO (Search Engine Optimization) ehk otsingumootoritele optimeerimine. See on tegevuste kogum, mille eesmärk on parandada kodulehe nähtavust Google’is ja seeläbi kasvatada orgaanilist ehk tasuta liiklust. SEO hõlmab endas paljusid komponente, näiteks lehe kiirust, metapealkirju ja -kirjeldusi, märksõnade kasutust pealkirjades ja tekstides ning lehe loogilist struktuuri.
See, kas kodulehe valmistamise hind sisaldab ka optimeerimist, erineb teenusepakkujati ning see tuleks alati eelnevalt täpselt kokku leppida. Üldjuhul sisaldab kodulehe tegemise hind tehnilise SEO seadistusi. Tehnilise SEO komponendid on näiteks veebilehe kiiruse optimeerimine, mobiilivaate seadistamine, URL-struktuuri ja sisemise linkimise korrastamine ning muu. Kvaliteetne arenduspartner ehitab alati tehniliselt korrektse ja SEO-sõbraliku vundamendi, kuid see ei garanteeri veel kõrgeid kohti otsingutulemustes.
Põhjalik SEO strateegia on tavaliselt eraldiseisev teenus, mis hõlmab näiteks märksõnaanalüüsi, konkurentide uurimist, optimeeritud sisutekstide loomist ja tihti ka pikaajalist tööd lehe väärtuse kasvatamisel. Selline strateegiline lähenemine on peaaegu alati eraldi hinnastatud ning seda pakutakse nii ühekordse projektina kui ka püsiva kuutasulise teenusena. Oluline on märkida, et see pole mõeldud ainult uutele veebilehtedele – ka aastaid toiminud koduleht saab põhjalikust optimeerimisest märkimisväärset kasu.
Soovitusi, et leida parim lahendus veebilehe valmistamiseks
Endale sobivaima lahenduse leidmiseks tasub enne hinnapakkumiste küsimist põhjalikult läbi mõelda mõned peamised aspektid. Kõigepealt tuleks paika panna veebilehe maht ja vältimatud funktsioonid. Mida täpsemalt on soovid kirjeldatud, seda täpsema ja realistlikuma hinnapakkumise saab teenusepakkuja teha. See aitab vältida hilisemaid arusaamatusi või ootamatuid lisakulusid.
Eelarvet kavandades ei ole mõistlik teha järeleandmisi olulistes funktsioonides, kasutajakogemuses ega veebilehe turvalisuses. Kokku saab hoida aga näiteks disainivalikul – unikaalse erilahenduse asemel võib alustada lihtsama valmisdisainiga. Samuti on mõistlik alustada vaid kõige olulisemate funktsioonidega ja lisada keerukamad lahendused samm-sammult, kui eelarve seda võimaldab. Selline lähenemine aitab hoida kodulehe esialgse maksumuse mõistlikuna, ohverdamata samas tulevikus laienemise ja arenduse võimalusi.
Digiturunduse võimalused võtavad silme eest kirjuks?
Vajad abi digiturunduse või kodulehega? Veebikool pakub praktilisi koolitusi, et saaksid oma äri viia järgmisele tasemele.
Kodulehe tegemise hinnavõrdlus
2018. aastal viisime läbi uuringu, et saada ülevaade, mis on keskmine veebilehe tegemise hind Eestis. Selleks panime end kliendi olukorda. Sisestasime Google’isse märksõna “kodulehe tegemine”, valisime välja kümme Eesti veebiagentuuri/kodulehe tegijat ning saatsime neile identse hinnapäringu. Tulemused olid üllatavad – kodulehe hind erines sama soovi korral kordades. Uuring näitas selgelt, et kodulehe maksumus ei sõltu ainult veebilehe mahukusest ja kliendi soovidest, vaid suuresti ka teenusepakkujast.
See hinnavahe ei tähenda ainult „odavat” või „kallist” lahendust, vaid peegeldab väga erinevaid kvaliteedi- ja teenindustasemeid. Nüüdseks, 2025. aastaks, on üldised turuhinnad kasvanud, kuid hinnavahe ei ole ühtlustunud. Kodulehe või e-poe tegemise hind sõltub endiselt ka sellest, kes teenust pakub. Seetõttu ongi kliendi jaoks suurimaks väljakutseks leida kvaliteetne, kuid mitte ülehinnatud partner, et pakutav lahendus vastaks nii ootustele kui ka eelarvele.
Wixteris pakume valikut veebilahendusi – olgu selleks lihtne maandumisleht, kodumaine e-pood või mitmekeelne ärisait. Mõistame, et kodulehe maksumus on oluline otsustuskoht, mistõttu oleme oma hinnastamise muutnud võimalikult läbipaistvaks.
Kuigi lõplik koguhind kujuneb alati personaalse suhtluse käigus detaile täpsustades, loodame, et ülevaade hindadest ja neid mõjutavatest teguritest muudab protsessi iga kodulehe soovija jaoks lihtsamaks ja loogilisemaks.
ANALÜÜS: kuidas kujuneb kodulehe hind? (2018)
Kui läheb kodulehe tellimiseks võib lihtne inimene tunda ennast kui blondiin autohoolduses. Autoga midagi erilist ei tehtud, aga arve on ikkagi müstiliselt suur. See artikkel aitab sul aru saada, kuidas kujuneb kodulehe hind ning mis nippidega saab veebilehe tellimiselt kokku hoida sadu eurosi.
Selle uuringu eesmärk pole Sind uskuma panna, et tuhandeid eurosi veebilehte investeerida on lollus, vaid valgustada lugejat, miks kodulehe tellimine kohati päris kalliks muutub ning millistel Eesti ettevõtetel on hinna ja kvaliteedi suhe kõige mõistlikum.
Panin ennast kliendi olukorda ja sisestasin Googlisse märksõna “kodulehe tegemine” ja saatsin kümnele Eesti veebiagentuurile/kodulehe tegijale hinnapäringu. E-kiri mille 2018. a. novembris ettevõtetele laiali saatsin oli järgmine:
Tere!
Sooviks hinnapakkumist ehk kui palju maksab kodulehe valmistamine. Minu soovid on järgmised:
- Valdkond: aiamajade müük ja tutvustus
- Veebilehe tüüp: äriveeb + blogi funktsioon (6 sisulehte)
- Kodulehe eesmärk: saada hinnapäringuid Eestist ja naaberriikidest
- Platvorm: WordPress
- Kujundusmall: Võib olla premium valmispõhi
- Mitmekeelsus: Eesti + Inglise
- Google sõbralik
- Tekstid ja pildid nö paberil olemas
- Domeen ja veebimajutus samuti olemas
- Mis oleks säärase kodulehe hind?
Imre
Oma päringus kirjeldasin klassikalist ärilehte nii nagu tavainimesed üldjuhul seda teevad – pinnapealselt. Äri temaatika võtsin aluseks seetõttu, et sääraseid kodulehti on internetis mustmiljon ja veebiarendajatel endalgi tõenäoliselt kõige rohkem kogemusi just äriveebidega.
Siin on vastused hinnapäringutele. Kõige kallim pakkumine kuni 1500€ + km ja kõige odavam: 450€ + km. Rõhutan, et kõikidele ettevõtetele sai soove kirjeldatud ühtemoodi. Enamus ettevõtteid küsisid ka täpsustavaid küsimusi, kus sai selgitatud, et nullist loodud veebidisaini kindlasti ei soovi ja sisu, tõlked ja logo on eelnevalt olemas.
Keskmine kodulehe hind on seega: 824,5€ (ilma KM-ta)
Ettevõte | Kodulehe hind | Tööaeg | Märkus |
IT Projekt | 1200-1500€ | - | |
Meedia Disain | 1164€ | kuni 2 nädalat | |
Art Media Agency | 1000€ | kuni 1 kuu | |
Disait | 1000€ | - | km ei lisandu |
Combipact | 900€ | kuni 1 kuu | km ei lisandu |
Veebispetsid | 600€ | - | + theme |
Web Design | 600€ | kuni 1-3 nädalat | |
eBuilder | 585€ | kuni 1 nädalat | |
Veebihai | 550€ | - | |
WP Eesti | 550€ | kuni 2 nädalat | km ei lisandu |
RL Disain | 485€ | - | km ei lisandu |
Veebidoktor | 360€ | - | + theme |
Olin sügavalt üllatunud, kui suur oli kalleima ja odavaima pakkumise vahe – ca. 1100€, seda on tegelikult väga palju arvestades tellimuse sisu. Meie ettevõte pakub klientidele ise samuti kodulehe valmistamise teenust ja ei seega mõista, kuidas on võimalik valmistada mitmekeelset ja 6 sisulehelist äriveebi kõigest 360€ eest. Tegu oleks justkui heategevusega või algajaga, kes väga hästi ei hooma, millist panust selline töö eeldab.
Rajanedes oma kogemusele, siis 2-keelset veebi kiiremini kui 3 nädalaga tavaliselt valmis ei saa ja 2-3 nädalast tööaega hindaksin kindlasti palju väärtuslikumaks kui 360€. Seega ärge valige kõige odavamat kodulehe tegijat, vaid usaldage nö. kuldset keskteed!
Kõige kallimad pakkumised (IT Projekt ja Meedia Disain) on minu hinnangul ülemaksmine. Pigem investeerida copywritingusse või SEO teenusesse, kui rikkuda üliunikaalse või minimalistliku veebidisainiga ära oma veebilehe selgus ja on-page SEO.
Kui kodulehe eesmärgiks on teha veebis äri ehk teenida raha, siis säärase veebilehe loomine on tegelikult vähemalt 4 spetsialisti (copywriter, graafiline disainer, SEO ekspert/analüütik ja veebiarendaja) töö tulem ja arvestama peab minimaalselt 1 kuu pikkuse valmimisajaga.
Seega kodulehe hinda kujundavadki peaasjalikult järgmised aspektid:
- Sisuloome ja strateegia tööde maht
Veebilehe sisu on A ja O. See peab olema kvaliteetne ja muljetavaldav. Tektside kirjutamisel tuleb mängu ka optimeermise kunst. SEO on vajalik, et sinu veeb oleks maksimaalselt hästi leitav seonduvate märksõnadega. Ära ei tohi unustada ka viitamist, mis on justkui tõestusmaterjal sinu väidetele.
Näiteks professionaalset copywritingu teenust pakkuv ettevõtte Eiffel küsib 500 sõnalise teksti koostamise eest lausa 414€ + km, sest hea copy on 24/7 töötav “müügimees”.
- Disaini ja arendustööde maht
Disainitööd pole lihtsalt sobivate värvide ja fontide leidmine. Eeskätt peab arvestama ettevõtte filosoofiaga ja sihtgrupi eelistustega. Kõige selle juures ei tohi ära unustada kasutajamugavuse ja loetavuse aspekti.
Sh. veebiarendaja või disaineri tunnihind algab 20€/h ja võib küündida lausa kuni 50€/h.
Iga erisoov (nt. logo kujundamine) kruvib kodulehe hinda hoobilt kallimaks! Lisaks peab veeb jääma lihtsasti hallatavaks ja selle jaoks peab arendaja samuti eraldi tööd tegema.
- SEO tööde maht
SEO ehk search eninge optimization ei hõlma ainult tekstide optimeerimist. Eelnevalt on vaja välja uurida, milline on üldse sobivaim märksõna konkreetse sisulehe jaoks ja kui palju seda igakuiselt otsitakse. Samuti tuleb teostada läbimõeldud link building ja viia veeb tehniliselt laitmatusse seisukorda.
SEO täisteenuse hinda on raske ennustada, sest eelnevalt on vaja teada:
- Kui palju tuleb sisulehti/sisu?
- Kui tugevad on konkurendid?
Näiteks palgad.ee portaal pakub SEO analüütiku keskmiseks netopalgaks ca. 1500€ ja tavalise äriveebi puhul võib SEO eksperdil vabalt tööd olla 1 kuu jagu.
Siin on kasulikud nipid, kuidas saab kodulehe tellimise pealt säästa sadu eurosi:
Nipp nr 1 – valmista logo ise!
Lase logo teha tuttaval graafilisel disaineril või kasuta nt. Wix Logo Makerit. Eksisteerib väga mitmeid variante kuidas saab professionaalse logo ca. 20 euroga ehk kordades soodsamalt kui veebi- või digiagnetuuurist tellides.
Nipp nr 2 – kirjuta ja optimeeri oma tekstid ise!
SEO ehk otsimootoritele optimeerimine on kallis teenus, sest selle tegemine nõab põhjalikku analüüsi ja täiendavat sisuloomet. Kui sa ei soovi, et arendaja hakkab sinu tekstide lauseehitust muutma, siis loe, kuidas optimeerida kodulehe sisu iseseisvalt.
Nipp nr 3- vali välja valmis kujundusmall e. theme!
Kodulehe teeb kalliks disaini nullist loomine ehk rätsepmeistri stiilis veebilehe loomine. Loobu sellest, sest võimekad kujundusmallid on ka väga lihtsasti modifitseeritavad! Häid ja võimekaid kujundusmalle WordPressile leiad Themeforestist (maksab ca. 60€/tk).
Nipp nr 4 – ole arendajale pidevalt toeks!
Väljenda oma soove võimalikult konkreetselt ehk puust ja punaselt. Kodulehe valmimist on võimalus näha ka nö live’is. Näiteks saada talle kvaliteetseid pilte, mida veebilehel kasutada või oma lemmik Google Font. Hea koostöö tulemusel jõuad soovitud tulemuseni kiiremini ehk odavamalt!
Uuringust selgus, et paljudel agnetuuridel / kodulehe tegijatel oli täpsustavaid küsimusi fraasi “Google sõbralik veebileht” osas. Jah, väga õigustatud küsimus!
Kas ma soovin SEO täisteenust või piisab tehniliste aspektide ülekäimisest?
Pigem siiski teine variant, sest SEO täisteenus võib küündida tuhandetesse eurodesse!
Vältimaks selliseid ebakõlasid olen koostanud kontrollküsimused, mille vastuseid iga veebiagentuur päringus näha tahab.
- Mis tüüpi veebilehega tegu (valdkond, platvorm)?
- Kas domeen/kodulehemajutus on olemas (teenusepakkuja nimi)?
- Mis on veebilehe peamine eesmärk?
- Kui tegemist on e-poega, siis palju tuleb tooteid?
- Kes on peamine sihtgrupp (kliendiprofiil)?
- Nimeta sisulehed, mis peaksid olemas olema!
- Kas logo ja favicon on olemas?
- Kas soovid unikaalset disaini või on olemas kujundusmall (maini theme’i nime!)?
- Kes toodab sisu (tekstid, pildid) ja kes optimeerib ?
- Kas märksõnade analüüs on tehtud?
- Kas soovid privaatsuspoliitika moodulit (küpsiste teavitus + tingimuste dokument)?
- Kas soovid kontaktivormi?
- Kas soovid ligipääsu Google analüütikale?
- Kas veebileht tuleb ainult eesti keelne?
- Maini, et sa soovid kindlasti turvalist HTTPS protokolli (Let’s Encrypt sertifikaat)!
- Kas soovid sotsiaalmeedia nuppe ja vidinaid?
Sinu veebilehe hinna määrab ennekõike kodulehe eesmärk ja tellija enda panus. Kui otsene eesmärk puudub, siis tekib küsimus, milleks sul üldse seda veebilehte vaja on? Kodulehte ei tohiks mitte kunagi käsitleda kuluartiklina, vaid hoopis investeeringuna paljudeks aastateks. Ettevõtte veebileht on justkui virtuaalne kontor, mis peab olema professionaalne ja meeldejääv.
Hea lugeja, kui agentuuride krõbedad pakkumised on Sinu jaoks siiski takistuseks, siis saab igaüks selle WordPressi õpetusega vabalt ka ise valmistada!
Mõnusat pealehakkamist!
Digiturunduse võimalused võtavad silme eest kirjuks?
Vajad abi digiturunduse või kodulehega? Veebikool pakub praktilisi koolitusi, et saaksid oma äri viia järgmisele tasemele.