Kui sa soovid teada, kuidas teha ISE professionaalset blogi, siis see tasuta õpetus loodetavasti aitab Sind.
Nimelt koostas Wixter’i agentuuri veebiarendaja algajasõbraliku samm-sammult juhendi, mis on arvesse võtnud kõiki viimaste aastate parimaid trende ja soovitusi.
Sellest õpetusest saad vastused järgmistele küsimustele:
- Kuidas käib blogi tegemine ja selle haldamine WordPressis?
- Milline postitus haarab lugejat ja milline mitte?
- Kuidas optimeerida oma WordPress blogi otsingumootoritele (SEO)?
- Kuidas panna oma blogi raha teenima?
Blogi tegemise KKK
Mis on blogi?
Blogi on internetis peetav päevik, mis sisaldab ajaliselt järjestatud perioodilisi postitusi veebilehel ning võib olla avalik ja kommenteeritav. Blogid võivad käsitleda mitmesuguseid teemasid, näiteks isikliku kogemuse ja arvamuse jagamine, diskussiooni algatamine, tehtud töödest portfoolio loomine, enda teadmiste ja teenuste tutvustamine ja sisuturundus jne.
Digiturunduse võimalused võtavad silme eest kirjuks?
Vajad abi digiturunduse või kodulehega? Veebikool pakub praktilisi koolitusi, et saaksid oma äri viia järgmisele tasemele.
Kuidas teha blogi, mis päriselt huvi äratab?
Blogi, mis tõesti huvi äratab, nõuab strateegilist lähenemist. Mõned soovitused blogi kirjutamiseks:
1. Blogi tegemisel keskendu teemale, mis Sind kirglikult huvitab ja mille kohta Sul on teadmisi. Loo väärtuslikku ja kvaliteetset sisu. Paku lugejatele praktilist teavet, nõuandeid, inspiratsiooni või meelelahutust. Blogi kvaliteetne sisu, mis lahendab probleeme või õpetab midagi uut, meelitab rohkem lugejaid.
2. Tunne oma blogi sihtrühma – uuri, kes on sinu lugejad, kuidas nad mõtlevad ja milliseid probleeme või küsimusi nad tahavad lahendada. Loo sisu, mis on lugejate jaoks väärtuslik ehk analüüsi neid küsimusi:
- Kes on selle blogipostituse lugeja?
- Milliseid küsimusi neil on teema kohta, mida ma käsitlen oma blogis?
- Milline teave oleks neile kõige kasulikum?
- Kas ma saan oma blogis jagada midagi, mida inimesed peavad huvitavaks, isegi kui nad mind ei tunne?
- Kas ma saan oma blogis pakkuda uut vaatenurka või jagada teadmisi, mida üldiselt ei teata?
3. Kirjuta blogipostitusi selgelt ja huvitavalt, väljendades oma isikupära. Kaasahaarav stiil ja unikaalne sisu hoiab lugejaid postitust lõpuni lugemas.
4. Kasuta huvipakkuvaid pealkirju ja visuaale, nt pilte, graafikuid, videosid jm, mis muudavad blogi sisu atraktiivsemaks ja kergemini jälgitavaks.
5. Ole blogi tegemisel järjepidev ja postita regulaarselt, et hoida oma lugejaskonna huvi üleval.
6. Veenduge, et avalõik oleks konkreetne ja huvitekitav. Avalõigus võib määratleda lugejate probleem, kirjeldada nende olukorda või selgitada, miks nad peaksid jääma blogi lugema.
Lisaks sellistele üldistele soovitustele tasub sobiva lähenemise valimisel arvestada blogitüübiga. Näiteks teaduslike tekstidega blogides on oluline selgus, professionaalne keelekasutus ja erialane terminoloogia ja viidatud allikad, samas kui laiemale kogukonnale mõeldud blogides võib jagada isiklikke lugusid ja selgitada keerulisi teemasid lihtsustatud ja ligipääsetaval viisil, et muuta sisu huvitavaks ja arusaadavaks.
Muidugi tuleks pööra tähelepanu ka otsingumootori optimeerimisele ehk SEO-le, et blogipostitused üldse jõuaksid sihtgrupini.
Kuidas leida ideid ja mida kirjutada blogipostitustes?
Blogipostituste ideede leidmiseks ja huvitava sisu loomiseks on kasulik:
- jälgida trende ja analüüsida uudiseid,
- kuulata lugejate küsimusi ja kirjutada blogi vastavalt lugejate tagasisidele,
- analüüsida konkurentide postitusi ja leida võimalusi huvitavate vaatenurkade pakkumiseks,
- seostada postitusi eriliste ürituste ja aastapäevadega,
- jagada isiklikke kogemusi,
- teha intervjuusid ekspertidega,
- pakkuda praktilisi lahendusi levinud probleemidele,
- uurida uusi teadusuuringute tulemusi ja jagada huvitavaid avastusi jne.
Blogipostituste jaoks inspiratsiooni saamiseks saab arvestada lugejate tagasisidet, märgata igapäevaelus tekkivaid teemasid ja uurida erinevaid allikaid vastavalt oma isiklikele huvidele.
Kas tasuta blogi tegemine on võimalik?
Tasuta blogi veebilehe on võimalik teha näiteks WordPress.org keskkonnas, aga arvestada tuleks siis veebimajutuse ja domeeni registreerimise kuluga. Täiesti tasuta blogi tegemine on ka võimalik mitmel platvormil, nt WordPress.com või Blogger, kus on võimalik luua blogi ilma esialgsete kuludeta. Selliste tasuta blogi tegemise võimaluste puhul võib olla piiratud funktsionaalsus ja Sul puudub oma domeeni nimi ehk et blogi aadress on nt sinunimi.wordpress.com / sinunimi.blogger.com.
Tänapäeval tehakse blogi ka sotsiaalmeedias, nt Instagramis, Facebookis, TikTokis. Blogi pidamisel kasutatakse järjest rohkem videosid ning eelistatakse keskkondasid, mis võimaldavad seda.
Kas valida WordPress või mõni teine sisuhaldussüsteem?
WordPress on populaarne valik oma kasutajasõbralikkuse, paindlikkuse ja suure kogukonna tõttu, aga valik sõltub sinu tehnilistest oskustest, vajadustest ja eelistustest.
Samm 1.
Vali sisuhaldussüsteem!
Platvorm on vajalik, et blogi loomine saaks olema võimalikult lihtne ja kiire (loe: koodivaba). Tutvustan sulle Eestis kahte populaarset valikut – nendeks on Voog ja WordPress.
Vaata tabelist, mille poolest need kaks populaarset sisuhaldussüsteemi teineteisest erinevad…
Kodulehe majutus | Integreeritud | Tuleb juurde osta |
Võimekas kujundusmall | Olemas (12tk) | Tuleb juurde osta |
Tasuta prooviversioon | 30 päeva | Puudub |
Kasutajatugi (eesti k) | Jah (livechat) | Google, Youtube |
Kasutajaliides (eesti k) | Jah | Jah |
Mitmekeelsus | Jah | Jah |
E-poe funktsioon | Jah | Jah |
Erisoovide teostus | Nõuab veebiarendajat | Lihtne (pluginad) |
Haldamine | Alati lollikindel | Oleneb arendajast |
Varjatud kulud | Ei, kõik hinna sees | Pluginad, kujundused |
Hind | al. 8€ kuus | Tasuta |
WordPress on konkurentsitult maailma kõige populaarsem sisuhaldussüsteem, millega on võimalik teha mistahes tüüpi veebilehti. Oluline on mõista, et n-ö palja WP-ga midagi lahedat eriti teha ei saa. Iga kasutaja peab otsuseid langetama ka kujundusmallide ja pluginate välisturul tänu millele toimubki veebiarendus soovitud suunas.
Voog on tartlaste loodud veebiehitustööriist ehk website builder. Builder‘id on mõeldud eeskätt isetegijatele, kellel puudub varasem kogemus kodulehe tegemisega. Vastupidiselt WordPressile on tegemist suletud platvormiga. Nimelt majutus, kujundusmallid ja ehitustööriist ise – kõik on Voo inimeste endi poolt välja arendatud ja midagi juurde liidestama/ostma rohkem ei pea.
Kokkuvõttes on Voog palju algajasõbralikum, kuid see tähendab ka automaatselt väiksemaid võimalusi ja erisoovidega läheb ilmselt keeruliseks! Suurema huvi korral loe meie enda loodud põhjalikumat arvustust: Voog koduleht, kas väärt katsetamist?!
Blogger.com ja muud tasuta platvormid
Tasuta blogi tegemine Blogger.com jms platvormiga unusta kohe ära. See on justkui veebiarenduse “rämpstoit”. Piltlikult öeldes: maitseb hästi, kuid toiteväärtus on madal. Nimelt tasuta platvormide puhul sa ei saa oma blogi kuigi palju disainida ja tehnilised võimalused on väga piiratud. Samuti ei jää su domeeninimi professionaalne ning see kõik kokku on kaugel otsingumootorisõbralikkusest. Soe soovitus: kui juba veebilehte teha, siis kvaliteetselt!
Veebiarendaja nõuanne:
Blogi loomisel soovitan sisuhaldussüsteemiks valida WordPressi, sest lõpptulemus saab temaga olema isikupärasem. Voog on piiratud võimalustega ja jäägu neile, kes soovivad blogi valmis saada minimaalse ajakuluga ja kellel pole vajadust igat ruutsentimeetrit oma veebilehel kontrollida!
Samm 2.
Hangi veebimajutus ja domeen!
Läksid WordPressi teed? Hea valik! Paraku ei saa WP-ga päriselt tutvuda enne kui on hangitud virtuaalserver ja domeen. Seega vajad sa teenusepakkujat!
Veebimajutuse valiku puhul võta peamiseks aluseks järgmine reegel: seal, kus on Sinu lugejad, olgu ka Sinu teenusepakkuja. Serveri kaugus lugejast mõjutab kiirust ja veebilehe avanemiskiirus on SEO üks faktoritest. Seega läheb ilmselt käiku kohalik teenusepakkuja?!
Siin on meiepoolse uurimustöö tulemused, kes on parim veebimajutaja Eestis…
Ettevõte | Kuutasu | Lisavõimalused | Töökindlus | Kiirus | Hinne | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Veebimajutus | 10.07 € | 10/10 | 10/10 | 348ms | ★★★★★ |
2 | Zone | 15.79 € | 9/10 | 10/10 | 503ms | ★★★★★ |
3 | Radicenter | 12.19 € | 7/10 | 8/10 | 519ms | ★★★★ |
4 | Wavecom | 9.15 € | 7/10 | 9/10 | 677ms | ★★★★ |
5 | Beehosting | 5.90 € | 6/10 | 7/10 | 679ms | ★★★ |
6 | Virtuaal | 7.78 € | 6/10 | 7/10 | 518ms | ★★ |
WordPressi paigaldamise õpetus
Juhul kui kodulehe ülesse seadmine tundub keeruline, siis selleks juhuks oleme koostanud samm-sammult õpetuse, kuidas käib domeeni registreerimine ja majutamine. Ühtlasi tuleb juttu, milline on hea domeeninimi ja milline mitte.
Juhul kui valid kodulehe majutuse Veebimajutusest, siis kasuta meie promokoodi “WIXTER”, mis kingib 3 kuud tasuta majutust ilma igasuguste lisakohustusteta!
Samm 3.
Kujunduse paigaldamine
WordPress on tühipaljas platvorm ja seega ilma kujunduse ehk theme’ita blogi ega mis tahes muud veebilehte ehitada ei saa. Tänu modernsetele kujundusmallidele on blogi tegemine lahe ja kiire. Ligipääs sadadele fontidele ja erinevatele disainelementidele on mõned privileegid, miks tasub teha väga hoolikas valik.
Valiku puhul peab jälgima:
- Mis tüüpi veebi jaoks on theme loodud?
- Kas theme sisaldab võimekat page builder’it (päästab koodimisest)?
- Kas theme’iga tuleb kaasa demo sisu (lihtsustab ülevaatlikkust)?
- Autori usaldusväärsust ehk loe tagasisidet ja hinnangut!
- Hinda (isiklikult üle 50-60 € ei kulutaks)
Kliki WordPressis: Välimus ➜ Teemad ➜ Lisa uus teema
Twenty Seventeen; Sixteen jne – need on WordPressi enda loodud tasuta kujundusmallid, mis millegi erilisega just ei hiilga ja omavad lihtsalt eksponeerivat funktsiooni.
Vali teema, mis sulle kõige rohkem meeldib! Blogi pidamiseks sobivate kujundusmallide leidmiseks sisesta otsingusse sõna “blog”. Vaata kindlasti eelvaadet ja loe kasutajate arvustusi. Installimiseks kliki:
Paigalda ➜ Lülita sisse
NB! WordPressis on tuhandeid theme’e, mida presenteeritakse sõnaga “tasuta”. See on tegelikult reklaamitrikk. Sa saad 100% tasuta kasutada n-ö poolikut versiooni, mille täisversioon on kättesaadav juhul, kui ostad tasulise täisversiooni!
Theme’i valimine on tegelikult õudne protsess, sest tõenäoliselt tabab ka sind tõeline valikuhalvatus. Enamik isetegijaid on tõenäoliselt raisanud päevi ja päevi, et leida ideaalne eksemplar nii välimuselt, kui ka tehniliselt.
Ka meie agentuur on teinud kümneid veebilehti erinevate valmispõhjade peale ja sellest järeldus on järgmine: poole lahedam on theme n-ö tükkidest ise kokku panna ja seda võimldab super plugin nimega Elementor Pro. Elementoriga töötamine on tõeliselt nauditav, sest kasutajaliides on väga algajasõbralik! Muideks ka meie agentuuri veeb on loodud just Elementoriga. Samuti on Elementoriga loodud näiteks Laenukompass ja Kinnisvarablogi.
Elementorit kiidavad muuseas ka mitmed tunnustatud portaalid nagu näiteks wpbeginner.com. Tegu on ühtlasi ka kõige populaarsema WordPress page builder’iga.
Mille poolest siis erineb Elementor teistest konkurentidest?
- Pääsed kujundusmalli valimise virrvarrist.
- Ilusad terviklahendused blogipostituse põhjadest
- Ei pea allalaadima mõttetuid lisapluginaid, mis koormavad veebilehte
- Tohutu võimekuse juures on säilinud algajasõbralikkus
Vaata videost, kuidas blogi loomine Elementoriga välja näeks!
Pärast ostu sooritamist tuleb alla laadida Elementor-Pro.zip, mis tuleb lahti pakkida pluginate sektsioonis!
- Lae Elementori zip file enda arvutisse
- Ava WordPressis: Pluginad ➜ Lisa uus
- Kliki: Lae plugin üles ➜ Choose File (Elementor-Pro.zip) ➜ Paigalda kohe ➜ Lülita sisse
- Seejärel aktiveeri Elementori kasutajakeskkonnas oma litsents ning töö võibki alata
Samm 4.
Blogi seadistamine
Blogi tegemine WordPressiga ei erine suures plaanis klassikalise äriveebi loomisest. Kui äriveebis on põhisisu sisulehtedel, siis blogides on rõhuasetus postitustel.
Mis vahe siis on postitusel ja sisulehel? Toon välja 3 erinevust:
- Postitust saab siduda rubriigi ja sildiga
- Kõik postitused arhiveeritakse eraldi sisulehel (blog page)
- Lugejad saavad postitusi kommenteerida
Uue postituse tegemine ja seadistamine
Uue WordPress blogipostituste tegemiseks vali: Postitused ➜ Lisa uus
- Määra postitusele tiitel!
- Kirjuta lühike ja selge URL!
- Määra postitusele pealkiri (heading 1)!
- Sisu lisamine on sama lihtne nagu Word dokumendi koostamine.
- Kategoriseeri postitus rubriikidesse!
- Saad disainida postituse Elementori builder’iga (tasuline, kuid asendamatu tööriist).
- Saad siduda oma postituse siltidega.
- Määra õige page template ehk sisulehe mall! Elementor Full Width tekitab n-ö puhta lehe, kus kuvatakse 100% Elementori builder’iga loodud elemente ja sisu. Canvas võimaldab Elementoriga loodud elemente kuvada osaliselt.
- Võimalus lisada postitusele tunnuspilt.
Mis on rubriik ja silt?
Rubriikide kasutamine loob võimaluse oma postitusi kategoriseerida. Rubriikideks võib olla: retseptid, tervislik toitumine jne. Rubriikide kasutamisega paraneb veebilehe kasutajakogemus.
Sisuliselt sama lugu on siltidega. Iga postitus võiks omada kuni 3-5 silti. Silte kasutatakse peamiselt seetõttu, et sinna on võimalik jätta olulisi märksõnu ja see on väike SEO faktor parandamaks oma tulemusi otsitulemustes. Siltidest saab moodustada sildipilve. Pilvest joonistub välja, mis fraase sinu blogi kõige rohkem kajastab.
Ettevaatust! Sildipilve kuritarvitamine märksõnade spammina (pilves on silte 500+) võib kaasa tuua Google penalty ehk su veeb kukutakse otsingutulemuste lõppu!
Määra blog page’ile asukoht!
Mõtle läbi, kus kohas hakatakse kuvama sisulehte, kuhu kogunevad kõik uued postitused, mis on loodud blogi pidamise käigus. Blog page erineb veel sellepoolest, et tal on paremas ääres sidebar, kuhu saab kuvada seonduvaid postitusi jms.
Muideks WordPress kuvab blog page’i vaikimisi alati avalehena. Kui sa soovid avalehena kuvada midagi muud ehk staatilist lehte, siis tuleb liikuda:
Settings ➜ Lugemine ➜ Märgista “Staatilist lehte”
Sisulehed, menüü, pluginad ja muu pudipadi
Igal veebilehel kaasarvatud lihtsal WordPress blogil eksisteerib menüü. Menüü loomiseks on aga vaja sisulehti, sest muidu poleks külastajatel seal kuskile klikkida.
Kui sa soovid teada, kuidas ehitada menüüd, ava meie WordPressi kodulehe tegemise õpetus, kus käsitleme üldisi veebiarenduse aspekte põhjalikumalt. Samuti käsitleme seal, mis lisarakendused ehk pluginad on iga kodulehe omanikule suisa kohustuslikud ning mõistagi palju muudki, et veebileht saaks algusest lõpuni kenasti valmis.
Samm 5.
Sisuturundus ja SEO
Kindlasti soovid, et sinu blogi pidamist märgatakse. 5. sammuna annan sulle spetsiaalseid SEO ja sisuturunduslikke nippe ehk kuidas luua hea blogi, mis kasvataks järjepidevalt oma lugejaskonda.
Ükski veebilehe omanik ei tohiks mööda vaadata SEO’st ehk kodulehe optimeerimisest. See tegevuste kogum on 100% tasuta viis reklaamida oma veebilehte ja käsitleb kõrgetele (loe: nähtavale) positsioonidele jõudmist orgaanilises otsitulemustes.
Suurimad SEO nipid:
- Kasuta samu märksõnu, mida kasutavad sinu lugejad, kui nad on huvitatud sinu teenusest.
- Põhimärksõna esinegu tiitlis, alapeakirjades kui ka põhisisus. Samuti kasuta teemaga seonduvaid märksõnu ja sünonüüme.
- Tegele link building’uga ehk viita oma teistele postitustele ja otsi backlinke. Nt riputa enda blogi ise neti.ee portaali.
- Paranda oma blogi avanemiskiirust piltide kompressimisega.
- Kasuta Google Analytics’it, Search Console’i, kui ka Hotjari
Need on vaid loetud nipid suurest masinavärgist. Loe täpsemini meie spetsiaalsest SEO ehk kodulehe optimeerise õpetusest!
Väga vähesed neist, kes sinu veebilehele satuvad, loevad postituse algusest lõpuni. Veebis on inimesed kärsitud ja pigem loetakse diagonaalis, otsides pidepunkte/märksõnu, millest kinni hakata.
Järgnevalt tutvustangi, kuidas kujundada blogipostitust, mis ei väsita lugejat ja hoiab teda võimalikult kaua veebilehel.
Siin on ilmekas näide Oliver Embertoni blogipostituse struktuurist:
Põhinipp seisneb selles, et igavat halli teksti ei ole kunagi terve ekraaniulatuses. Pidevate pidepunktidena kasutatakse pilte, alapealkirju või muid rõhutusi. Postitus peab olema scrollides atraktiivne!
Muud tähelepanekud/erisused:
- Font on “sõbralik” ja seda on mugav lugeda (nimetus: FF Tisa Pro; suurus: 22px; kaal: 400; värv: tumehall – #4d4d4d)
- Sotsiaalmeedia nupud postituse alguses ja lõpus
- 252k jagamist (sotsiaalne tõestusmaterjal, et tegu on hea postitusega)
- Piltidega kaasatakse erinevaid helgeid värve
- Puuduvad segavad elemendid (nt sidebar ja reklaamid)
Mis saaks olla veel parem, kui blogi pidamine hakkaks sisse tooma reaalset raha. Eestikeelne turg on küll väike ja teenistused väikesed, kuid sellest hoolimata on see võimalik! Seda tõestavad sellised tuntud blogijad nagu näiteks Mallukas ja Paljas Porgand.
Populaarseimad monetiseerimise viisid:
- Promo teiste ettevõtete teenuseid läbi affiliate link’ide ja saa soovituse pealt komisjonitasu.
- Rendi väike pind oma veebilehest reklaamivahendajatele (Google Adsense või kodumaine Smart AD) välja.
- Müü enda isiklikku arvamuslugu ettevõtete promomiseks (vaata, kuidas presenteerib seda teenust Mallukas).
- Müü välja viitavaid linke. Lingid on justkui torud, mille kaudu liigub väärtus ehk lingimahl (link juice on suur SEO faktor).
Monetiseerimiseks loe edasi meie põhjalikku õpetust: kuidas internetis raha teha!
Boonus
Suurimad vead blogi pidamisel
Kõige mugavam on lugeda tumedat teksti valgel taustal. Fondi suurus jäägu 20-22px vahemikku. Pigem ole fondi valikul konservatiivne kui eristuv.
Ajakirjas Forbes ilmunud fontide arvustus peab kõige loetavamateks Google fontideks:
- Open Sans’i
- Roboto’t
- Lato’t
Mõtle läbi, mis on sinu nišš/kiiks, mida sa teed teistmoodi. Fakt on see, et su jutt peab tekitama mingit kõlapinda. Kasuks tuleb ka sihtgrupi tundmine. Näiteks sa võid kasutada oma lugejate slängi või kõnepruuki ja seeläbi tekib lugejaga parem kontakt ja samastumine.
Kui sa tegeled äriblogimisega, siis süübi mingisse teemasse eriti detailselt. Parem postita kord nädalas kvaliteetset kraami kui igapäev üldist rämpsu.
Sotsiaalmeedia on parim viis hoida ja arendada sidet oma lugejaskonnaga. Blogimisel ei saa jääda anonüümseks. See pole lihtsalt usaldusväärne. Sa ei saa olla ka ennasttäis arvamusliider. Sa pead olema oma lugejaga võrdne ja n-ö samas paadis. Ära karda näidata oma nõrkusi ja muud elu.
Sotsiaalmeedia strateegia peaks olema järgmine:
- Üheksa korda paku väärtust, üks kord müüki.
- Reklaami igat uut postitust sotsiaalmeedias lühikese isutekitajana ja suuna nad oma veebilehele.
- Vali välja 1-2 kanalit, mitte ära proovi hallata kõiki korraga.
Taaskord kehtib reegel: üheksa korda paku väärtust ja üks kord müü. Iga kolmas blogipostitus ei saa olla makstud reklaamlugu või kiidulaul, kui hea su toode või teenus on. Kellegile ei meeldi, kui talle Egiptuse kaupmehe kombel midagi jõuga pähe määritakse. Ole kannatlik ja inimlik – vastasel juhul peletad sa inimesi lihtsalt eemale.
Kokkuvõtteks
Blogi tegemine võib tehnilises mõttes tunduda käkiteona ja tegelikult ongi seda. Kahtlemata on sisuloome märksa suurem kunst. Mõni inimene kohe oskab huvitavalt kirjutada ja mõni mitte.
Arvesta, et blogi alustamine on vaevaline nagu iga äri algus, sest oma lugejaskonna tekkimiseks kujuneb tõenäoliselt aastaid järjepidevat tööd, aga kui see ühel päeval on saavutatud, on tegu tõeliselt hinnalise “kinnisvaraga” veebis.
Jõudu sulle blogi tegemisel ja ära unusta tähtsaimat: CONTENT IS KING!
Digiturunduse võimalused võtavad silme eest kirjuks?
Vajad abi digiturunduse või kodulehega? Veebikool pakub praktilisi koolitusi, et saaksid oma äri viia järgmisele tasemele.