fbpx

Hea koduleht ja selle 33 kohustuslikku elementi

Share on facebook
Jaga
Share on twitter
Säutsu
Share on email
Saada

Milline on tõeliselt hea koduleht? Kuidas parendada olemasolevat lehte nii tehniliselt, kui ka visuaalselt ehk kuidas luua head eeldused selleks, et hakata internetis senisest rohkem teenima?

Panime oma meeskonnaga pead kokku ja tõime välja 33 tähtsaimat punkti, mis on tõeliselt hea kodulehe nö koostisosad.

Kodulehe loomisfaas

Milline on hea domeeninimi?

1.  Maksimaalselt 12 tähemärki
Kodulehe domeeninimi olgu lühike (kuni 12 tähemärki) ja meeldejääv. Väldi pikki ja kohmakaid fraase nagu nt kuidaskäibkodulehetegemine.ee mis oleks tõeliselt halb domeeninimi!

2. Domeeninimi = märksõna
Kui on võimalik hangi selline domeeninimi, mis sisaldab sinu valdkonnas levinud otsifraasi ehk keywordi. Näiteks “veebimajutus.ee” või “autorent.ee”. Brändipõhine domeen võiks olla eelistus nr 2, sest sellega assotsieerub startup’ide ja suurettevõtete imidž.

3. Lihtsuses peitub võlu
Unusta täpitähed, sidekriipsud ja muud veidrused. Tee nn raadio test. Hea domeeninimi on kuulates ja hääldades arusaadav ning kergesti meeldejääv.

Veebimajutuse valik

4. Veebiserveri kaugus sihtgrupist
Sinu veebimajutuse teenusepakkuja olgu samas riigis, kus paikneb sinu sihtgrupp. Näiteks kui sa müüd põhiliselt põhjanaabritele, siis kasuta Soome teenusepakkujat. Pikk vahemaa kliendi ja veebiserveri vahel teeb kodulehe avanemiskiiruse aeglasemaks ja see võib pikapeale mõjutama hakata rankingut!

Kes teenusepakkujat seetõttu vahetada ei taha võib kasutada Cloudflare’i CDN teenust. CDN paneb andmed liikuma vaheservererite kaudu ning pikad vahemaad kaovad ära.

5. WordPressile optimeeritud
Kui sa plaanid luua kodulehe maailma kõige populaarseima sisuhaldussüsteemiga, siis veebimajutuse valiku puhul veendu, et teenusepakkuja toetaks WordPressi platvormi (one-click install, wordpress support, uptime vähemalt 99,7%).

6. Usalda tuntuid teenusepakkujaid
Tee valik tunnustatud veebimajutajate seast! Eestis on tuntuimad tegijad veebimajutus.ee ja zone.ee. Väldi nurgataguseid teenusepakkujaid! Suured ja tuntud ettevõtted suudavad teha investeeringuid turvalisuse ja parima kasutajakogemuse tagamiseks.

Teenusepakkuja valimisel aitab artikkel: Milline veebimajutus on Eesti parim?

WordPress kui platvormide kunn

7. Sobiv ehk võimete kohane sisuhaldustarkvara
Ära tee enda elu raskeks. Vali platvormiks algajasõbralik ja vabavarana kättesaadav WordPress, mis on ühtlasi ka ülivõimas turuliider terves maailmas. Paigaldamiseks kasuta meie õpetust: kodulehe tegemine WordPressiga!

8. Wix.com – alternatiivne platvorm
Modernne ja eriti mugav valik algajatele. Ei mingit kokkupuudet koodiga! Kõige populaarsem website builder terves maailmas. Wix’i serverid paiknevad nii Euroopas kui USA-s (lähim Leedus). Kokkuvõtvalt veel lihtsam kui WordPress, kuid mitte nii super paindlik. Loe lähemalt, mida kujutab endast Wix koduleht!

Sisuloome

Milline müügitekst müüb päriselt?

9. Kõneta enda sihtgruppi
Inimesi ei kõneta kuivades detailides kui hea su toode on. See tekitab nö “jajaaa” efekti. Nad tahavad hoopis kuulda, mis kasu nad sinu tootest saavad või mis probleemi see lahendab.

10. Ära määri pähe
Inimestele ei meeldi kui neile pähe määritakse. Pööra oma müügitekstid piltlikult öeldes pea peale. Ole jutustav ja esita oma sõnum läbi tõestisündinud loo.

11. Kasuta testimonialeid
Inimesi huvitab väga mida arvavad teised ostjad sinu tootest/teenusest. Eriti internetist ostest! Ära jäta muljet, et sinult pole varem keegi midagi ostnud. Hoolitse, et testimonialid ei tunduks võltsina (pilt, video, täisnimi jne).

Stiil ja loetavus

12. Lihtsati haaratav
Tekstid olgu liigendatud ehk kergesti loetavad. Koosta palju alapealkirju, lõike ja bulletpoint loetelusi. Jälgi ka, et tekst ei valguks suure ekraani peal laiali (äärest ääreni). Kitsamat teksti on mugavam lugeda.

13. Intrigeerivad pealkirjad
Head pealkirjad on eelkõige lühikesed (ca 7 sõna) ja on ehituselt järgmise stiiliga:

– Kuidas kirjutada head pealkirja?
– Miks osad pealkirjad töötavad ja teised mitte?
– 5 toimivat pealkirjatüüpi, mis toovad lugejad lehele!
– Uued nipid hea pealkirja koostamiseks!

14. Font ja selle suurus
Tavateksti fondi suurus olgu vähemalt 20px. Pigem vali tavaline ja loetav kirjastiil kui liiga eristuv ja raskesti loetav font. Veebilehe sisu peab olema mugav lugeda/tarbida.

Selle alateema lõpetuseks sulle elus näide tõeliselt hästi loetavast postitusest…

Hea blogipostitus
Hästi loetav ja visuaalselt atraktiivne blogipostitus

Kodulehe struktuur

Menüü kui veebilehe teejuhis

15. Maksimaalselt 7 sisulehte
Põhimenüüs olgu horistontaalselt maksimaalselt 7 sisulehte. See on kriitiline piir mida inimese silm korraga hoomata suudab. Ideaalseks peetakse 5 sisulehte.

16. “Avaleht” menüüs
Paljud inimesed, eriti vanem generatsioon on harjunud endiselt klikkima “avaleht” peale (mitte logo peale) peamenüüs.

17. One-page navigation
2019. a. veebidisainis on moes nö pikk scroll, kus erinevate sisulehtede sisu on paigutatud ühele lehele nö üksteise alla.

Sisulehtede moodulid

18. Oluline info päisesse ja jalusesse
Dubleeri olulist infot (nt kontaktandmed) veebilehe päises ja jaluses. Samuti tuleks jaluses dubleerida üleskutset peamisele soovitud tegevusele (uudiskirjaga liitumine, hinnapäringu saatmine jne). Paljud sinna ei jõua, kuid teatud inimestele meeldib vaadata mis veebilehe lõpus just on.

19. Eemalda sidebar sisulehe servast
Kuva sidebari ainult blogi või uudiste lehel. Avaleht ja teised tähtsad sisulehed peavad olema üleliigsetest elementidest ja moodulitest puhtad, et säiliks selge üleskutse järgmisele tegevusele.

20. Kasuta logo ja faviconi
Ilusa logo olemasolu on profesionaalne ja tekitab usaldusväärsust, kuid selle presenteerimiseks pole vaja raisata liiga palju väärtusliku ruumi kogu ekraaniulatusest. Hoolitse selle eest, et esmalt oleksid tähtsad sisuelemendid (nupud ja müügiteksitd) nähtavad ilma alla scrollimata. Samuti kasuta oma logo faviconina oma veebilehitsejas.

mis on favicon
Favicon

Kodulehe optimeerimine (SEO)

Hea koduleht on optimeeritud asjakohastele märksõnadele!

21. Leia relevantseimad ja otsitumad märksõnad
Too endale veebilehele relevantset liiklust sihtides asjakohastele märksõnadele. Kaardista kuidas inimesed guugeldavad kui otsivad sinu valdkonna teenuseid/tooteid.

Näiteks sünonüümsete otsifraaside “kodulehe tegemine” ja “veebilehe tegemine” otsingumahud erinevad üksteisest lausa 7 kordselt. Selgub et mõiste “koduleht” on rahvale palju suupärasem. Selleks, et teada saada kuidas guugeldavad sinu potensiaalsed kliendid kasuta tasuta Chrome’i tööriista Keywords Everywhere.

Keywords Everywhere tööriist
Keywords Everywhere tööriist näitab otsingumahtu otse Googles

22. Kasuta märksõnu oma veebilehe sisus
Focus keyword peaks sisalduma sisulehe URL’is, tiitlis/Heading 1’s, tavatekstis, kodulehele viitavates linkides ning Google Snippetis. Loomulikkuse säilitamiseks kasuta julgelt ka sünonüüme ja seonduvaid märksõnu.

NB! Keywordi korrutamine ei vii sind otsitulemustes veel tippu. Koht otsitulemustes sõltub peamiselt ikka domeeni autoriteetsusest ja külastaja käitumisest sinu veebilehel.

Soovitan soojalt üle vaadata ka Brian Deani artikli “On-Page SEO: Anatomy of a Perfectly Optimized Page” Dean teeb puust ja punasega, kus sisus märksõnad asetsema peavad.

Kasulikud tööriistad veebilehe optimeerimisel

23. Kasuta Yoast SEO pluginat (soovitus wordpressi kasutajatele)
Hea abimees sisulehtede optimeerimisel. Annab personaalseid soovitusi SEO parandamiseks ning võimaldab lihtsasti muuta otsitulemustes olevat Google Snippetit nii arvuti kui ka mobiilses vaates.

24. Google Search Console
Google tasuta tööriist genereerib täpse aruande, mis positsioonil sinu veebileht konkreetse märksõnaga on ja milliseid toovad sulle kõige rohkem klikke. Search Console näitab täpselt, kus on veebilehe valukohad ning võimaldab saada kiireid tulemusi SEO-s.

google-search-console
Google Search Console tööriist

SEO on suur ja lai teema. Loe kindlasti meie spetsiaalset artiklit: Kodulehe optimeerimine – tasuta SEO nipid algajatele!

Veebiliikluse kasvatamine

Hea koduleht saab palju orgaanilist liiklust

25. Alusta blogi pidamisega
Blogi pidamine on kõige võimsam tasuta reklaam internetis. Huvitavad ja väärt artiklid kasvatavad sinu domeeni autoriteetsust ning seeläbi saavutad otsimootorites aina paremaid positsioone. “Mul ei ole millestki kirjutada” on vaid vabanduse otsimine.

26. Kogu viiteid ehk backlinke (tähtis!)
Kogu relevantseid ja autoriteetseid backlinke. Lingid teistelt veebilehtedelt on justkui hääled, mis annavad otsimootoritele mõista, et tegemist on hea veebilehega. Näiteks avalda enda veebileht neti.ee otsimootoris; Tee külalispostitusi seonduvates blogides; Kirjuta sisuturunduslike artikleid meediaväljannetesse jne.

Mida kõrgema domain authority’iga veebilehelt õnnestub link saada seda tugevam on lingi jõud ehk lingimahl! Tähtis on ka et inimesed neid klikiksid. Ära kasuta lingifarme, see ei toimi enam ammu! Hoolitse ka selle eest, et kõik lingid poleks domeeninimepõhised. Ankurtekst võiks vahel sisaldada ka märksõna, millele konkreetne sisuleht on optimeeritud.

27. Kasuta sotsiaalmeediat
Sotsiaalmeedias kehtib kirjutamata reegel 9x paku väärtust 1x küsi müüki. Hea nipp on postitada enda blogipostituste sissejuhatus Facebooki ja ning edasi lugemiseks suunata lugeja kodulehele.

Google Ads (tasuline liiklus)

28. Pane Google Ads enda kasuks tööle!
Googlisse ei osta endale kõrget positsiooni rumalad ja laisad, vaid tegemist on kasuliku tööriistaga turundujate arsenalis. Google Ads võimaldab meil jõuda õigete inimesteni õigel ajal ehk teha reklaami eriti täpselt (nt lasnamäel elavatele venelastele igal tööpäeva õhtul kl 18-23.00).

Google Ads võtab teenustasu ainult kliki eest. Kui kampaaniat ei klikita ei võeta sinult mingit tasu! Samuti määrad kliki hinna ja kampaania eelarve ise. Mida kõrgema klikihinna määrad seda kõrgemal positsioonil sind teiste reklaamijate hulgas kuvatakse.

Google Ads kampaania näidis
Google Ads kampaania näidis

Suurema huvi korral soovitan kindlasti vaadata Priit Kallase videokoolitust “Kuidas Google Ads ettevõtte kasuks tööle panna?”

Tehniline seisukord

Veebilehe kiirendamine

29. Kompressi oma pildid
Meediafailid moodustavad kodulehe mahust suure enamuse. Tea, et üks nutitelefoniga tehtud pilt on suure tõenäosusega juba suurema mahuga kui soovituslik sisulehe maht kokku! Oled saavutanud väga tubli tulemuse kui sinu sisulehed on väiksemad kui 2MB ning avanevad kiiremini kui 1 sekundiga.

Testi enda veebilehe kiirust Pingdomiga või PageSpeed Insights’iga

30. Kasuta vahemälu pluginaid
Kasuta vahemälu pluginaid (WordPressi puhul nt. W3 Total Cache), et külastaja veebilehitseja laeks veebilehe üles otse vahemälust! Säärased pluginad teevad kodulehe ca. 50% kiiremaks!

Töökorras atribuutika

31. Töökorras lingid ja nupud
Google robotid kontrollivad pidevalt ega sinu veebis ei eksisteeri katkiseid linke (404 teated). Hoolitse selle eest sinu veebilehel sisemised kui ka välimised lingid oleksid alati töökorras. Katkiste linkide raportit näed Search Consolist. Samuti võid kasutada Dead Link Checker tööriista.

32. Värskendatud platvorm ja pluginad
Külasta enda veebilehe admin poolt regulaarselt ja tee kõik värskendused ära. Vastasel juhul riskid sellega, et tekib pluginate vaheline konflikt ja veebileht on nö maas.

33. Tee veebilehest varukoopiaid
Enne igat suuremat tehnilist värskendust (nt. WordPressi ja theme uuendused) soovitan veebilehest teha varukoopia. Parem karta kui kahetseda!

Kuidas ja millest siis alustada?

Teoorias tundub kõik nii lihtne nagu alati, kuid praktikas paraku enam mitte nii väga. Eriti kui veebihaldus kõige paremini käpas ei ole võib see lõppeda sellega, et Sinu veebileht on ühel hetkel “maas” ja katki.

Siit sulle soovitus: tee oma veeb korda praktilise koolituse käigus spetsialistide näpunäidete järgi. Kodulehe Koolitused leiab lahenduse kõikidele tehnilistele ja internetiturundusalastele probleemidele. Üheks suureks boonuseks on koolitusjärgne tehniline abi! Mõned aastad tagasi läbisin ka ise nende koolitussarja ja kogemus oli väga positiivne.

Autorist lähemalt:
Imre Saar

Imre Saar

Imre on wixter.ee asutaja, kirgilik veebidisainer ja turundushuviline. Õppinud veebitehnoloogia erialal Eesti Ettevõtluskõrgkool Mainoris. Ammutab uusi ideid ja inspiratsiooni looduses viibides ja sportides. Kes pole kohtunud temaga veebiavarustes, see on kindlasti näinud teda Tallinna terviseradadel järjekordseks maratoniks valmistumas.

Wixter.ee kasutab küpsiseid! Loe lähemalt!